Valoración del estudiantado universitario sobre las competencias matemáticas para la resolución de problemas

Autores/as

  • William Oswaldo Flores López Universidad de las Regiones Autónomas de la Costa Caribe Nicaragüense.
  • Elena Auzmendi Escribano Universidad de Deusto

DOI:

https://doi.org/10.5377/rci.v22i1.6549

Palabras clave:

Competencia matemática, Resolución de problema, Procesos matemáticos, Género, Etnia

Resumen

This research has evaluated the mathematical competences for problem solving of university students. It was a quantitative study from a descriptive design where a questionnaire was supplied on the mathematical competences for problem solving to 876 male and female students of the University of the Autonomous Regions of the Nicaraguan Caribbean Coast (URACCAN). The results confirmed that mathematical competences for solving problems are associated with the mathematical processes of thinking and reasoning, arguing and justifying, communicating, representing, modeling, posing and solving problems; It has been observed that both men and women have the same ability to solve mathematical problems; the statistically significant differences are related to the ethnic variable in favor of the Miskitu people, followed by the Creoles and mestizos, and with minor differences the Mayangnas. It is concluded through this study, that the mathematical competences for the resolution of problems can contribute in the students learning and in the teaching practice of professors in higher education.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

William Oswaldo Flores López, Universidad de las Regiones Autónomas de la Costa Caribe Nicaragüense.

Doctor en Educación. Profesor Investigador de la Universidad de las Regiones Autónomas de la Costa Caribe Nicaragüense.

Elena Auzmendi Escribano, Universidad de Deusto

Doctora en Psicología. Vicerrectora de Ordenación Académica, Innovación Docente y Calidad de la Universidad de Deusto

Publicado

2018-06-30

Cómo citar

Flores López, W. O., & Escribano, E. A. (2018). Valoración del estudiantado universitario sobre las competencias matemáticas para la resolución de problemas. Ciencia E Interculturalidad, 22(1), 29–46. https://doi.org/10.5377/rci.v22i1.6549

Número

Sección

Educación