Plurality in entrepreneurship theories

Authors

  • Vania Lorena Solís Montoya Facultad Regional Multidisciplinaria, Estelí. UNAN-Managua/FAREM-Estelí, Nicaragua
  • Beverly Castillo Herrera Facultad Regional Multidisciplinaria, Estelí. UNAN-Managua/FAREM-Estelí, Nicaragua

DOI:

https://doi.org/10.5377/farem.v0i0.11609

Keywords:

Entrepreneurship, entrepreneur, innovation, entrepreneurial culture

Abstract

Entrepreneurship is a complex phenomenon, which has evolved from the contributions made by various scientific disciplines, which have not yet reached a consensus. There is a vast variety of theories that have sought to expose and understand the phenomenon, from an exclusive perspective, so it has not been possible, for a single discipline, to encompass the complex and multidimensional nature of the phenomenon. This article highlights the plurality in the theories of entrepreneurship, from an integrative vision; with the objective of exposing the main author and contributions of the scientist discipline that have developed significant postulates in the theory of entrepreneurship. In view of the great diversity of studies, the proposal from the economic, psychological, and sociological theories as the main route of understanding and interpretation entrepreneurial activity, are presented as outstanding approaches. These theories together form a set of elements that allow to approach the reality of the entrepreneurship presenting the necessary edges for a multidisciplinary vision. The methodology used corresponds to a bibliographic review through online databases, mainly of books, and scientific articles on the subject, subjected to analysis-synthesis, critique and discussion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Auletta, N., y Rivera, C. (2011). Un Ecosistema Para Emprender. Debates IESA, 16 (4), 12-17. Recuperado de http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=bsu&AN=73148740&lang=es&site=ehost-live

Barba-Sánchez, V., Jiménez-Sarco, A., y Martínez-Ruiz, M. (2007). Efectos de la motivacion y de la experiencia del empresario emprendedor en el crecimiento de la empresa de reciente creación. International Congress “Marketing Trends” . París: Ecole Supérieure de Commerce de parís.

Bretones, F., y Silva, M. (2009). Cultura, sociedad, educación y comportamiento emprendedor. En F. B. (coord), Comportamiento emprendedor en el ámbito universitario (págs. 93-109). Granada: Editorial Universidad de Granada.

Briasco, I. (2014). El desafío de emprender en el siglo XXI: Herramientas para desarrollar la competencia emprendedora. Narcea Ediciones. Recuperado de https://www.digitaliapublishing.com/a/40865/el-desafio-de-emprender-en-el-siglo-xxi---herramientas-para-desarrollar-la-competencia-emprendedora

Buendía, I., y Carrasco, I. (2014). El Impacto De Los Factores Institucionales en La Actividad Emprendedora: Un Análisis Del Cooperativismo Europeo. Revista de Economía Mundial 38, 175-199. Recuperado de http://web.a.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=11&sid=0c48ffd0-94f5-44d2-a649-0e8314b9e1fb%40sdc-v-sessmgr01

Castillo, A. (1999). Estado del arte en la enseñanza del emprendimiento. Chile: Intec Chile Lidera. Recuperado de http://recursos.ccb.org.co/bogotaemprende/portalninos/contenido/doc2estadodelarteenlaensenanzadelemprendimiento.pdf

Corominas, J. (1987). Diccionario etimológico de la lengua castellana. Madrid, España: Gredos. Recuperado de https://desocuparlapieza.files.wordpress.com/2016/02/corominas-joan-breve-diccionario-etimolc3b3gico-de-la-lengua-castellana.pdf

Covarrubias, I. (2003). Emprendedores y Empresarios: un enfoque institucional. Revista Contribuciones a la Economía (En línea). Recuperado de https://eumed.net/ce/icm-emp.htm

Dávila Flores, S. (2019). La cultura emprendedora en la universidad nicaraguense (Tesis doctoral). UNAN MANAGUA, Managua, Nicaragua.

Formichela, M. (Mayo 2004). El concepto de emprendimiento y su relacion con la educación, el empleo y el desarrollo local. VII Congreso Nacional e internacional de Administración. Buenos Aires, Argentina. Recuperado en http://municipios.unq.edu.ar/modules/mislibros/archivos/MonografiaVersionFinal.pdf

Gómez, M. (2019). La mentalidad emprendedora: el emprendimiento visto desde el sujeto y el proceso de emprender. Ediciones de la U. Recuperado de https://elibro.net/es/ereader/unanmanagua/127093?page=15.

González, C., Murillo, G., y Osorio, F. (2016). El emprendedor y el ejercicio del poder en el entorno institucional. Dimensión Empresarial 14(2), 39-53. https://doi.org/10.15665/rde.v14i2.586

Hernández, C., y Arano, R. (2015). El desarrollo de la cultura emprendedora en estudiantes universitarios para el fortalecimiento de la visión empresarial. Ciencia Administrativa,1. Recuperado de https://www.uv.mx/iiesca/files/2012/10/04CA201501.pdf

Herruzo, E., Hernández, B., y Cardella, G. (2019). Emprendimiento e innovación: oportunidades para todos. Madrid: Dykinson. Recuperado de https://elibro.net/es/ereader/unanmanagua/129642?page=30.

Hidalgo, L. F. (2014). La cultura del emprendimiento y su formación. Revista Alternativas UCSG, 15, (1), 46-50. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5599803#:~:text=La%20cultura%20del%20emprendimiento%20es,o%20reingenier%C3%ADas%20de%20procesos%20existentes.

Maca, D., y Rentería, E. (2020). Una mirada al emprendimiento a partir de una revisión de la literatura. Psicología Desde El Caribe 37 (1), 1-46. Recuperado de http://web.a.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=9c662653-fe04-4a14-901a-e26a9d788a6e%40sessionmgr4007

Marulanda, F., Montoya, I., y Vélez, J. (2014). Teorías motivacionales en el estudio del emprendimiento. Pensamiento y gestión [en línea], 36, 204-236. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1657-62762014000100008

Marulanda, J., Correa, G., y Mejía, L. (2009). Emprendimiento: Visiones desde las teorías del comportamiento humano. Revista EAN, 66, 153-168. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/206/20620269008.pdf

Muñoz, J. (2007). Sobre emprendimiento y empresarismo: apuntes para una aproximación conceptual que oriente su abordaje educativo como tendencia en las escuelas de negocios. Revista Académica e Institucional de la UCPR, 79, 119-132. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4897781

Osorio, F., Murillo, G., y González, C. (2015). Emprendimiento, redes e innovación. Cali, Colombia: Programa Editorial Universidad del Valle. Recuperado de https://elibro.net/es/ereader/unanmanagua/70350?page=1

Ramírez, M. (2013). Instituciones informales y actividad emprendedora una aproximación metodológica desde D. North. Revista de Ciencias Estratégicas,21 (29) 15-30. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4723805

Ramírez, Y. (2019). La Cultura Emprendedora en la Facultad Regional Multidisciplinaria de Estelí: Un reto para el profesorado (Tesis doctoral). UNAN MANAGUA, Estelí, Nicaragua.

Real Academia Española (RAE). (26 de septiembre de 2020). Diccionario de la Lengua Española. Obtenido de https://dle.rae.es/emprender?m=form

Real Academia Española. (1732). Diccionario de Autoridades Tomo III. Madrid: JdeJ Editores. Recuperado de https://www.rae.es/recursos/diccionarios/diccionarios-anteriores-1726-1996/diccionario-de-autoridades

Reinoso, J., y Uribe, M. (2013). Emprendimiento y empresarismo. Bogotá, Colombia: Ediciones de la U. Recuperado de https://elibro.net/es/ereader/unanmanagua/70216?page=14.

Rodríguez, C., y Jiménez, M. (2005). Emprederismo, acción gubernamental y academia. Revisión de literatura. INNOVAR 15 (26), 73-89. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/818/81802606.pdf

Rodriguez, A. (1999). La Lógica Originaria del Emprededor. Barcelona: Universidad de Navarra. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/206/20620269008.pdf

Rodríguez, A. (2009). Nuevas perspectivas para entender el emprendimiento empresarial. Pensamiento y Gestión 26 revista de la División de Ciencias Administrativas de la Universidad del Norte, 94-119. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3101769

Suárez, L. y Vásquez, C. (2015). Evolución del concepto de emprendedor: de Cantillón a Freire. Revista Digital de Investigación y Postgrado de la Universidad Nacional Experimental Politécnica “Antonio José de Sucre”, Vicerrectorado Barquisimeto,5 (3), 882-894. Recuperado de https://docplayer.es/52034955-Evolucion-del-concepto-de-emprendedor-de-cantillon-a-freire-evolution-of-the-concept-of-entrepreneurship-from-cantillon-to-freire.html

Tarapuez Chamorro, Edwin y Botero Villa, Juan José (2007). Algunos aportes de los neoclásicos a la teoría del emprendedor. Cuadernos de Administración, 20 (34), 39-63. [Fecha de Consulta 4 de enero de 2021]. ISSN: 0120-3592. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=205/20503403

Tarapuez Chamorro, Edwin y Zapata Erazo, Jairo Andrés y Agreda Montenegro, Esperanza (2008). Knight y sus aportes a la teoría del emprendedor. Estudios Gerenciales, 24 (106), 83-98. [Fecha de Consulta 4 de Enero de 2021]. ISSN: 0123-5923. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=212/21210605

Verín, H. (2011). Entrepreneurs, enterprise: histoire d’une idée (2ª ed). París: Classiques Garnier.

Published

2021-06-14