Sociodemographic factors associated with the quality of academic performance, third- and fifth-year students of Medicine, National Autonomous University of Nicaragua, UNAN-Managua
DOI:
https://doi.org/10.5377/farem.v0i38.11946Keywords:
Sociodemographic factors, quality of academic performance, medical studentsAbstract
The factors associated with the academic performance of students is a topic of study that cannot be avoided in the current era in teaching, because every day society demands professionals with high competence. The objective of the study: To analyze the factors associated with the quality of academic performance in third and fifth year medical students. The type of study is non-experimental, descriptive and cross-sectional. The sample consisted of 96 medical students, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua (UNAN-Managua). Regarding the data collection procedure: consent of the authorities and students. Regarding methods and techniques: surveys and academic report. Regarding the tabulation plan and analysis of the information: it was carried out in the statistical program SPSS version 20 and presented in tables and graphs of frequency and contingencies. The results highlighted: age between 18 and 24 years (96%), female sex (62%), from the urban area (79%), single (96%), from public schools (43%), financially supported by the mother and non-scholarship holders (53%), living with parents (73%). In conclusion, academic performance and sex between good and fair in women, AR and age, between good and fair, in students under 20 years old.
Downloads
References
Beltrán, B, A., & La Serna, S, K. (2009, pág.15). ¿Qué explica el rendimiento académico en el primer año de estudios universitarios? Un estudio de caso en la Universidad del Pacífico. Lima: Universidad del Pacífico, Centro de Investigaciones.
Fajardo Bullon, F., & et al. (2017, pág. 211). Análisis del rendimiento académico de los alumnos de educación secundaria obligatoria según las variables familiares. Educación XX1, vol. 20, núm. 1, 209-232.
Ferreyra, M. (2007, pág.22). Determinantes del Desempeño Universitario: Efectos Heterogéneos en un Modelo Censurado. La Plata - Argentina: Facultad de ciencias Económicas de la Universidad de La Plata.
Gaxiola, J., & et al. (2012, pág. 50). Predictores del rendimiento académico en adolescentes con disposiciones resilientes y no resilientes. Revista de Psicología Vol. 30, núm. 1, 47-74.
INIDE. (2014, pág. 34). Encuesta Nicaragüense de Demografía y Salud ENDESA 2011/12, Informe Final. Managua: Fondo de Población de las Naciones Unidas (UNFPA).
Jara, D., & et al. (2008, pág. 196). Factores influyentes en el rendimiento académico de estudiantes de medicina. An Fac med, 193 -197.
Lago, d. V., Gamoba, S. A., & Montes, M. A. (2014, pág. 158). Calidad de la educación superior: Un análisis de sus principales determinantes. Saber, ciencia y libertad, 157 - 165.
Medina, N., Fereira, J., & Marzol, R. (2018, pág.11). Factores personales que inciden en el bajo rendimiento académico de los estudiantes de Geometrría. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 4 - 28.
Mora, G. R. (2015, pág. 1044). Factores que intervienen en el rendimiento académico universitario: Un estudio de caso. Opción, Año 31, No. Especial 6, 1041-1063.
Navarro, J. (diciembre de 2015, pág.1). Familia Mono parenteral. Obtenido de https://www.definicionabc.com/social/familia-monoparental.php.
Rodríguez L, A., & et al. (2018, pág.72). Factores sociodemográficos asociados al rendimiento académico en estudiantes de la licenciatura en Médico Cirujano-Partero. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 68-79.
Sánchez A, A., & et al. (1998, pag.4). Caracterización del ingreso a la carrera de medicina en la Facultad de Ciencias Médicas de Holguín durante los cursos 1992-93 a 1996-97. Facultad de Ciencias Médicas de Holguín., 1-6.
Tomás, M. J., Expósito, L. M., & Sempere, C. S. (2014, pág. 381). Determinantes del rendimiento académico en los estudiantes de grado. Un estudio de administración y dirección de empresas. Revista de Investigación Educativa, 32 (2), 379 - 392, 379 - 392.
Urrutia, M. E., & et al. (2014, pág.325). El rendimiento académico en el primer año de la carrera de médico cirujano: modelo multivariado explicativo. Enseñar y Aprender medicina, 324-30.
Vargas, I., & et al. (2011, pág. 307). Factores asociados al rendimiento académico en alumnos de la Facultad de Medicina: Estudio de seguimiento a un año. Salud Mental, 34(4), 301-308.
Verástegui, V. Y. (2014, pág.61). Influencia de factores en el rendimiento académico en los estudiantes de enfermería de la Universidad Nacional Cajamarca - JAÉN -Perú. Perú: Universidad Nacional de Cajamarca. Perú.
Villamizar, G., & Romero, L. (2011,pág.41). Relación entre variables Psicosociales y Rendimiento Académico en estudiantes de primer Semestre Sicología, Universidad Nacional de Colombia. Revista Educación y Desarrollo Social, 41-54.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Científica de FAREM-Esteli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.