Implementation of rural socio-educational programs and projects and their impact on human and community development in Nicaragua
DOI:
https://doi.org/10.5377/farem.v10i40.13039Keywords:
Socio-educational programs, socio-educational projects, human development, community developmentAbstract
This article presents three educational programs that reflect the impact and incidence of the implementation of socio-educational programs and projects in human and community development, promoted by the Government of Reconciliation and National Unity (GRUN) in rural areas through the institutions of the Nicaraguan Educational System in the department of Estelí. The research approach is qualitative; designs: narrative biographical and micro ethnographic, and case type sampling. Data collection techniques: open interview and life history, applying a questionnaire of open questions via telephone. Data analysis and processing: open coding and second level coding. This process was carried out in three experiences: 1) Dignification of the preschool educational environment Macuelizo - Pueblo Nuevo; 2) Comprehensive School Nutrition Program of the educational center Padre Enrique Oggier, community El Rodeo - Condega; and 3) University in the Countryside, area Miraflor - Estelí. The results show that these programs contribute to training, association, recreation, inter-institutional coordination, cultural exchange, healthy habits and lifestyles, improvement of working conditions and salaries, university extension, community participation, free education with quality and equity, teacher training, among other aspects of personal and community life. These results are closely related to five axes and five sub-axes of the National Human Development Program 2018 - 2021 of Nicaragua.
Downloads
References
Ander-Egg, E. (2000). Metodología y práctica del desarrollo de la comunidad. Buenos Aires, Argentina: Editorial Lumen.
Escobar Guerra, L. M., Hernández Arteaga, I., & Uribe Londoño, H. D. (2020). Educación inclusiva: una tendencia que involucra a la escuela rural. Instituto Nacional de Investigación y Capacitación Continua - Perú. Obtenido de https://www.inicc-peru.edu.pe/revista/index.php/delectus/article/view/46/87
Gobierno de Reconciliación y Unidad Nacional. (Diciembre de 2017). Ejes del Plan Nacional de Desarrollo Humano 2018 - 2021. Managua. Recuperado el 15 de Marzo de 2020, de http://www.pndh.gob.ni/documentos/planesanteriores/03_PNDH_2017-2021(12dic2017).pdf
Gutiérrez Castellón, C. L., Rodríguez Romero, K. J., Ruiz Gradiz, J. J., & Suárez Soza , M. M. (2018). Repositorio Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua (UNAN). Obtenido de Experiencias socioeducativas desarrolladas por los estudianes de ingeniería en Desarrollo Rural Sosyenible del Programa UNICAM, en la subzona Miraflor, municipio de Estelí: https://repositorio.unan.edu.ni/9274/1/18746.pdf
Hernandez Sampieri, R., Fernandez Collado, C., & Baptista Lucio, M. D. (2014). Metodología de la investigación (Sexta ed.). México: McGRAW-HILL / INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V.
Índice Nicaragua. (2020). líneas de publicación. Obtenido de https://www.indicenicaragua.edu.ni/repositorio/lineas-de-publicacion/#1618937941958-eda517e0-7f29
La Food and Agriculture Organization (FAO) - Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura. (2013). Alimentación escolar y las posibilidades de compra directa de la agricultura familiar. Brasil.
MINED. (5 de Mayo de 2021). Programa Integral de Nutrición Escolar (PINE). Obtenido de Ministerio de Educación: https://www.mined.gob.ni/programa-integral-de-nutricion-escolar/
Ministerio de Educación. (2017). Plan de Educación 2017 - 2021. Managua.
Organización de Naciones Unidas (ONU). (1990). Desarrollo Humano Informe 1990. Programa de las Naciones Unidad para el Desarrollo (PNUD). Tercer mundo editores, S.A.
Salcedo Quevedo, R. (s.f.). La importancia de un proyecto. Obtenido de https://www.usmp.edu.pe/publicaciones/boletin/fia/info46/sistemas/articulo3.htm
Speranza, M. (Enero de 2016). Sistematización de experiencias. Obtenido de https://inta.gob.ar/sites/default/files/sistematizacion_de_experiencias_-_profeder_1.pdf
Torres Hernández, S. (2009). Los proyectos educativos y sus aportes a la calidad. X congreso nacional de investigación educativa, (pág. 11). México.
Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua (UNAN) - Managua, Facultad Regional Multidisciplinaria (FAREM) - Estelí. (Mayo de 2021). Universidad en el Campo. Obtenido de Unan.edu.ni: https://www.unan.edu.ni/index.php/universidad-en-el-campo
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Científica de FAREM-Esteli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.