The evaluation of educational competencies in seven Latin American higher education universities
DOI:
https://doi.org/10.5377/farem.v11i44.15685Keywords:
Assessment, competency, learning, higher educationAbstract
European universities began a process of reform, which implied assuming a competency-based curriculum, which is why the “Tuning” project was born in Europe. Later, the approaches of the project were accepted by Latin American universities, which agreed to work on common points of reference adapted to the region and the “Tuning Latin America” Project was born as an intercontinental idea. This study was aimed at describing the different learning evaluation processes of the competency-based curriculum implemented by seven Latin American universities from Chile, Colombia, Peru, Honduras, Mexico and Nicaragua. The research is located within the qualitative paradigm and is documentary in nature. For a better understanding of educational competencies, the documentary analysis examined the definition, characteristics, types and aspects of competency evaluation. Among the results, it shows the evaluation of competencies with greater emphasis, as a timely feedback to students in their performance, followed by the evaluation of learning, which favors analysis and reflection, through the use of the results of the evaluation. Finally, it reflects the learning outcomes, as verifiable statements that a student knows, understands and is able to do at the end of a learning process.
Downloads
References
Beneitone, P., Esquetini, C., González, J., Maletá, M. M., Siufi, G., & Wagenaar , R. (2007). Reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en América Latina. Informe Final - Proyecto Tuning - América Latina desde 2004 a 2007. Bilbao: Universidad de Deusto, España. Obtenido de http://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningLAIII_Final-Report_SP.pdf
Bernal Torres, C. A. (2006). Metodología de la Investigación. Para administración, economía, humanidades y ciencias sociales (Segunda ed.). México: PEARSON Educación.
Campos Rodríguez, D. (2011). Definición de competencias internacionales: experiencia del Departamento de Historia de la Universidad Nacional de Colombia en el Proyecto ALFA Tuning Europa - América Latina. Praxis & Saber, 2(4), 77-101. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/4772/477248388005.pdf
Escobar Soriano, Á., Videa, X. L., & de Armas, R. (2020). La armonización de las carreras de educación en Nicaragua: política y perspectivas. Revista Torreón Universitario(26), 60-68. Obtenido de https://revistatorreonuniversitario.unan.edu.ni/index.php/torreon/article/view/319/585
Frade Rubio, L. (2009). Planeación por competencias (Segunda edición ed.). México.
García San Pedro, M. J. (2010). Tesis Doctoral. Diseño y validación de un modelo de evaluación por competencias en la universidad, 434. España. Obtenido de https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/5065/mjgsp1de1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Gavotto Nogales, O. I. (2012). La evaluación de competencias educativas. Una aplicación de la teoría holística de la docencia para evaluar competencias desarrolladas a través de programas educativos. (Palibrio, Ed.) Estados Unidos. Obtenido de https://books.google.com.ni/books?id=1BOTJtedJ9AC&printsec=frontcover&hl=es#v=onepage&q&f=false
Gómez García, R. (2018). Evaluación de competencias en las prácticas de la carrera de Economía de la FAREM-Estelí. Revista Multi-Ensayos, 3(6), 40-49. Obtenido de https://multiensayos.unan.edu.ni/index.php/multiensayos/article/view/231
Molina Saavedra, K. E. (2019). Tesis Doctoral. Modelo de evaluación del aprendizaje por competencias: El caso del grado de Medicina de la UNAN-Managua, 419. Managua, Nicaragua. Obtenido de https://repositorio.unan.edu.ni/12309/1/100816.pdf
Morales López, S., Hershberger del Arenal, R., & Acosta Arreguín, E. (2020). Evaluación por competencias: ¿cómo se hace? Revista de la Facultad de Medicina de la UNAM, 63(3), 46-56. Obtenido de https://www.medigraphic.com/pdfs/facmed/un-2020/un203h.pdf
Moreno Olivos, T. (2016). Evaluación del aprendizaje y para el aprendizaje. Reinventar la evaluación en el aula (Primera ed.). Ciudad de México, México. Obtenido de http://www.casadelibrosabiertos.uam.mx/contenido/contenido/Libroelectronico/Evaluacion_del_aprendizaje_.pdf
Pimienta Prieto, J. H. (2008). Evaluación de los aprendizajes. Un enfoque basado en competencias (Primera ed.). México: PEARSON Educación. Obtenido de http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx:8080/jspui/bitstream/123456789/2645/1/Evaluaci%C3%B3n%20de%20los%20aprendizajes.%20Un%20enfoque%20basado%20en%20competencias.pdf
Red Comunica. Consejo Superior Universitario Centroamericano - CSUCA. (18 de Octubre de 2019). Universidad Nacional Agraria de Nicaragua - UNA. Obtenido de https://redcomunica.csuca.org/index.php/universidad-nacional-agraria-de-nicaragua-una/universidades-encaminadas-a-un-modelo-educativo-por-competencia/
Ríos Muñoz, D., & Herrera Araya, D. (2017). Los desafíos de la evaluación por competencias en el ámbito educativo. Revista Educación e investigación, 43(4), 1-16. Obtenido de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29859370010
Sánchez Alvarado, A. F., & Orozco Alvarado, J. C. (2019). Las competencias y la evaluación. Hacia un modelo de evaluación auténtica de los aprendizajes. Revista Científica de FAREM-Estelí. Medio ambiente, tecnología y desarrollo humano(32), 12. Obtenido de https://rcientificaesteli.unan.edu.ni/index.php/RCientifica/article/view/960/938
Tobón Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación (cuarta ed.). Bogotá, Colombia: Ecoe Ediciones. Obtenido de https://www.researchgate.net/profile/Sergio_Tobon4/publication/319310793_Formacion_integral_y_competencias_Pensamiento_complejo_curriculo_didactica_y_evaluacion/links/59a2edd9a6fdcc1a315f565d/Formacion-integral-y-competencias-Pensamiento-complejo-curricul
Vargas Leyva, M. R. (2008). Diseño curricular por competencias (primera edición ed.). México. Obtenido de https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/182548/libro_diseno_curricular-por-competencias_anfei.pdf
Videa, X. L., Escobar Soriano, Á., & de Armas, R. (2020). Formación de estructuras para el proceso de armonización de carreras de educación en Nicaragua. Torreón Universitario(26), 69-79. Obtenido de https://revistatorreonuniversitario.unan.edu.ni/index.php/torreon/article/view/320/587
Villa Sánchez, A., & Poblete Ruiz, M. (2007). Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. Bilbao, España. Obtenido de https://www.academia.edu/9782344/Equipo_de_Investigaci%C3%B3n
Zabala, A., & Arnau, L. (2008). 11 ideas clave. Cómo aprender y enseñar competencias (Segunda edición ed.). Barcelona, España. Obtenido de https://docer.com.ar/doc/188n0
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Científica de FAREM-Esteli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.