Research training of university students in the UNAN-Managua Competency Model
DOI:
https://doi.org/10.5377/farem.v12i48.17529Keywords:
Research, university student, Mathematics, PhysicsAbstract
This article presents the results of the diagnosis carried out in the research “Investigative formation of the university student in the Model by competence of UNAN-Managua” in relation to the investigative formation of the students of the careers Mathematics and Physics-Mathematics of the FAREM-Estelí. The study, of mixed approach and descriptive type, was carried out through a semi-structured questionnaire applied to a sample of 62 students, 33 of Physics-Mathematics and 29 of Mathematics. The results of the study allowed to know the research competences of the students, as well as their emotions, abilities and skills during the process. In addition, consistency matrices are proposed that can be used in any research process, whether qualitative, quantitative or mixed, to evaluate the coherence and consistency between the different variables and dimensions to be analyzed. In conclusion, the findings of this study can be of great use for UNAN-Managua and other educational institutions seeking to improve the research training of their students.
Downloads
References
Arias Odón, F. G. (2012). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología cientifíca (Sexta ed.). EPISTEME. https://bit.ly/3tdVfdj
Barbachán Ruales, E. A., Pareja Pérez, L. B., Rojas Salazar, A. O., y Castro Llaja, L. (2020). Desempeño docente y habilidades investigativas en estudiantes de universidades públicas peruanas. Revista Conrado, 16(74), 93-98. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n74/1990-8644-rc-16-74-93.pdf
Briones Rugama, Y. Y., Hernández Alvarado, Y. E., y Moreno Alfaro, M. L. (2023). Aprendizaje Matemático mediante el uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) y materiales didácticos. UNAN-Managua/FAREM-Estelí. https://repositoriosiidca.csuca.org/Record/RepoUNANM19964
Cabezas Mejía, E. D., Andrade Naranjo, D., y Torres Santamaria, J. (2018). Introducción a la Metodología de la Investigación Científica. Sangolquí: Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE. https://n9.cl/iufq
Cardoso, E. O., y Cerecedo, M. T. (2019). Valoración de las Competencias Investigativas de los Estudiantes de Posgrado en Administración. Formación universitaria, 12(1), 35-44. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000100035
Centro de Estudios del Desarrollo Miguel d’Escoto Brockmann [CEDMEB]. (12 de julio de 2022). Aprendizaje basado en competencias: Nuevos retos para la educación en Nicaragua. Semanario Ideas y Debates(100). Mangua, Nicaragua. https://www.unan.edu.ni/wp-content/uploads/unan-managua-cedmeb-semanario-no-100.pdf
Espinoza Freire, E., Rivera Ríos, A. R., y Tinoco Cuenca, N. P. (2016). Formación de competencias investigativas en los estudiantes universitarios. Revista Atenas, 1(33). https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=478049736004
Esteves-Fajardo, Z., Valverde-Ayala, R., Mendoza-Solórzano, J., y Olvera-Reyes, J. (2021). Desarrollo de competencias investigativas en estudiantes universitarios. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, 7(2), 757-769. https://doi.org/10.35381/cm.v7i2.536
Estrada Molina, O. (2014). Theoretical Systematization of Research Competence [Sistematización Teórica de la Competencia Investigadora]. Revista Electrónica Educare, 18(2), 177-194. https://doi.org/https://doi.org/10.15359/ree.18-2.9
García Bedoya, N., Paca Vallejo, N., Bonifaz Valdez, B., Gómez Arteta, I., y Arista Santisteban, S. (2018). Investigación formativa en el desarrollo de habilidades comunicativas e investigativas. Revista de Investigaciones Altoandinas, 2(1), 125-136. https://doi.org/https://doi.org/10.18271/ria.2018.336
Gayol, M., Montenegro, S., Tarrés, M., y D´Ottavio, A. (2009). Competencias Investigativas. Su desarrollo en carreras del Área de la Salud. Uni-Pluriversidad, 8(2), 1-8. https://doi.org/https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.950
Gil Pascual, J. A. (2016). Técnicas e instrumentos para la recogida de información. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia. https://n9.cl/lkbyw
Hernández Díaz, J. (2021). ¿Qué Universidad para el siglo XXI? Revista Lusófona de Educação, 52, 133-152. https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle52.09
Hernández Palma, H. G., Barrios Parejo, I., y Martínez Sierra, D. (2018). Gestión de la calidad: elemento clave para el desarrollo de las organizaciones. Revista Criterio Libre, 179 -195. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/criteriolibre/article/download/2130/1621/3243
Herrera Castrillo, C. J. (2019). Estadística y Probabilidades | Física Matemática. UNAN-Managua / FAREM-Estelí. https://n9.cl/estadisticayprob
Herrera-Castrillo, C. J. (2023a). Interdisciplinariedad a través de la Investigación en Matemática y Física. Revista Chilena de Educación Matemática, 15(1), 31-45. https://doi.org/https://doi.org/10.46219/rechiem.v15i1.126
Herrera-Castrillo, C. J. (2023b). Metodología basada en competencias para el aprendizaje de las matemáticas. Revista Varela, 23(65), 165–176. https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.7873784
Herrera-Castrillo, C. J. (2023c). Metodología para el Aprendizaje por Competencias de Ecuaciones de la Física Matemática al utilizarse Tecnología. Tesis doctoral UNAN-Managua/FAREM-Carazo. https://n9.cl/tesisdoctoralcliff
Mas-Torelló , Ò. (2016). La influencia de la experiencia en las competencias investigadoras del profesor universitario. Revista Complutense de Educación, 27(1), 13-34. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.44706
Merino González, S. (2017). La carpeta de las emociones: Proyecto didáctico para segundo ciclo de Educación Infantil. Tesis de maestría. Universidad Internacional de la Rioja. http://www.codajic.org/sites/default/files/sites/www.codajic.org/files/La%20carpeta%20de%20las%20emociones%20.%20Proyecto%20Did%C3%A1ctico.pdf
Montes de Oca Recio, N., y Machado Ramírez, E. F. (2009). El desarrollo de habilidades investigativas en la educación superior: un acercamiento para su desarrollo. Humanidades Médicas, 9(1), 1-29. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727-81202009000100003yscript=sci_arttextytlng=pt
Núñez Rojas, N. (2019). Enseñanza de La Competencia Investigativa: Percepciones y Evidencias de Los Estudiantes Universitarios. Revista Espacios, 40(41), 1-16. https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=trueyAuthType=ip,urlydb=fapyAN=140963115ylang=esysite=eds-liveyscope=site.
Paredes, I. M., y Yepez, L. (2018). Desarrollo de competencias investigativas en los estudios de Postgrado. Congreso de ciencia y tecnología ESPE, 13(1). https://doi.org/https://doi.org/10.24133/cctespe.v13i1.724
Perera Medina, C. (2017). Conciencia Emocional y Regulación Emocional. Universidad de Barcelona. https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/118533/7/TFP%20Cristina%20Perera.pdf
Prudencio Coreas, L. E. (2021). Formación de habilidades investigativas: un reto para la Educación Superior Universitaria Salvadoreña. Revista Guatemalteca de Educación Superior, 5(1), 88-101. https://doi.org/. https://doi.org/10.46954/revistages.v5i1.77
Rubio, M. J., Torrado, M., Quirós, C., y Valls, R. (2017). Autopercepción de las competencias investigativas en estudiantes de último curso de Pedagogía de la Universidad de Barcelona para desarrollar su Trabajo de Fin de Grado. Revista Complutense de Educación, 335-354. https://doi.org/https://doi.org/10.5209/RCED.52443
Sánchez, M. Z., Mejías, M., y Olivety, M. (2022). Diseño de Metodologías Mixtas una revisión de las estrategias para combinar. Revista Electrónica Human@s Enfermería en Red, 3, 10-13. https://www.portal.uasj.unpa.edu.ar/_files/ugd/f9834d_784cc19611714c87890006bc7cb4715d.pdf#page=10
Tamayo Ly, C., y Silva Siesquén, I. (2012). Técnicas e Instrumentos de Recolección de Datos. https://n9.cl/jbmcp
Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación (4 ed.). Bogotá: ECOE. https://www.researchgate.net/profile/Sergio_Tobon4/publication/319310793_Formacion_integral_y_competencias_Pensamiento_complejo_curriculo_didactica_y_evaluacion
Tórrez Loáisiga, B. (2023). Competencias que desarrollan los estudiantes universitarios a través de la investigación, como estrategia de aprendizaje en UNAN-Managua, FAREM-Matagalpa, Nicaragua. Revista Científica de FAREM-Estelí (25), 42-57. https://doi.org/https://doi.org/10.5377/farem.v12i45.16037
Triminio-Zavala, C. M. (2022). Competencias Profesionales en el Prácticum de Física-Matemática. Tesis doctorado. UNAN-Managua, FAREM-Chontales. https://repositorio.unan.edu.ni/18363/
Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua (UNAN-Managua). (2021a). Documento Curricular de la Carrera de Física-Matemática. UNAN-Managua, Facultad de Educación e Idiomas .
Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua (UNAN-Managua). (2021b). Documento Curricular de la Carrera de Matemáticas. UNAN-Managua, Facultad de Educación e Idiomas .
Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua (UNAN-Managua). (2020). Diseño Curricular para Desarrollar Competencias UNAN-Managua. Editorial UNAN-Managua.
Valbuena Duarte, S., Conde Carmona, R., y Ortiz Ortiz, J. (2018). La Investigación en educación matemática y Práctica Pedagógica, perspectiva de licenciados en Matemáticas en formación. Revista Educación y Humanismo, 20(34), 201-215. https://doi.org/https://doi.org/10.17081/eduhum.20.34.2593
Valle Taiman, A., Manrique Villavicencio, L., y Revilla Figueroa, D. (2022). La Investigación Descriptiva con Enfoque Cualitativo en Educación. Pontificia Universidad Católica del Perú. https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/184559
Vargas Cordero, Z. R. (2009). La Investigación Aplicada: Una Forma de Conocer las Realidades con Evidencia. Revista Educación, 32(1), 155-165. https://www.redalyc.org/pdf/440/44015082010.pdf
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Científica de FAREM-Esteli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.