Procedure of the middle technician in agronomy to form environmental values and confront climate change. Gibara, Cuba
DOI:
https://doi.org/10.5377/farem.v12i47.16857Keywords:
Sustainable development, climate change, modes of action, procedure, professional environmental valuesAbstract
To confront the environmental crisis for the future agronomist technician requires a responsible behavior in the face of agro-environmental problems with sustainability criteria. However, insufficiencies were found in the environmental sensitivity expressed by the students of the third year of the Middle Agronomy Technician career of the Polytechnic José Ávila Serrano and in their ways of acting they do not manifest values of respect and environmental responsibility, which allow them to act in favor of the environment, face climate change and contribute to sustainable development. Therefore, a procedure is elaborated for the formation of professional environmental values, for the achievement of an agro-environmental behavior, oriented to sustainable development and to confront climate change in the work practice of this technician. Ten students representing 45.45% of the population were chosen as a simple random sample. Theoretical, empirical and statistical methods were used. Their combination allows affirming that the research result is pertinent, corroborating by means of the model test of the signs with 95% confidence, the research hypothesis, when achieving an agro-environmental behavior based on the fulfillment of the environmental requirements demanded in the graduate profile.
Downloads
References
Alonso, L. A., Cruz, M. A. y Ronquillo, L. E. (2020). El proceso de enseñanza-aprendizaje profesional: un enfoque actual para la formación del trabajador. Editorial Mar y Trinchera.
Alonso, L. A.; Cruz, M. A., Olaya, J. (2020). Dimensiones del proceso de enseñanza – aprendizaje para la formación profesional. Revista Luz (19), 2, 7-29. http://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1032
Alonso, L. A., Cruz, M. A. y Ronquillo, L. E. (2021). La formación profesional del trabajador. Editorial Libro Mundo, Manta, Ecuador. https:// editoriallibromundo.wordpress.com/editorial-libro-mundo/colecciones/ educacion-contemporanea/la-formacion-profesional-del-trabajador/
Alonso, L. A., Cruz, M. A. y Ronquillo, L. E. (2022). Enseñanza – aprendizaje profesional para formar trabajadores competentes. Editorial Libro Mundo, Manta, Ecuador. https://editoriallibromundo.wordpress.com/editorial-libro- mundo/colecciones educacion-contemporanea/ensenanza-aprendizaje- / profesional-para-formar-trabajadores-competentes.
Armesto, M. S. y Vallejos, R. I. (2021). Revisión sistemática sobre la educación ambiental universitaria en Latinoamérica durante la pandemia (2020-2021). INNOVA Research Journal, 6(3), 121-134. https://doi.org/10.33890/innova.v6.n3.2021.1745.
Bayona M.N., Abramonte E.L., y Herrera, L.F. (2022). La Ecoeficiencia Para la Educación Ambiental en las Instituciones Educativas del Nivel Inicial en Piura. Revista Científica FIPCAEC, 7(1), 332-351. https://fipcaec.com/index.php/fipcaec/article/view/525.
Buchaca, D. (2011). Fortalecimiento de la educación ambiental desde el área básica experimental en los técnicos medios en formación de la especialidad Agronomía. [Diploma de Estudios Avanzados, no publicada, Universidad de Ciencias Pedagógicas Capitán Silverio Blanco Núñez]. Repositorio de la Universidad de Sancti Spíritus.
Capote, T. E., González, G. y Perdomo J. M. (2019). El enfrentamiento al cambio climático en la especialidad forestal de la educación técnica profesional. Revista Científica del Amazonas, 2 (3), 5-16.https://revistadelamazonas.info/index.php/amazonas/article/view/13.
Cedeño, J. E. (2016). Programa educativo para la promoción de los valores ambientales desde el liceo bolivariano “Ciudad de Nutrias”, ubicado en el municipio Sosa, Estado, Barinas. [Diploma de Estudios Avanzados, no publicada, Universidad de Carabobo, Venezuela]. Repositorio de la Universidad de Carabobo.
Cerrón, W. J (2018). Formación de valores ambientales: una necesidad irrenunciable, Universidad Nacional del Centro del Perú. Naturaleza sociedad, 01 (01), 26-29.http://dx.doi.org/10.18259/nys.2018006.
Cervantes, J. (2006). Estrategia educativa para la formación ambiental del ingeniero eléctrico. [Tesis de doctorado no publicada Universidad de Oriente, Santiago de Cuba]. Repositorio de la Universidad de Oriente.
Citma. (2017). Enfrentamiento al cambio climático en la República de Cuba. Tarea Vida. Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente. http://www.citma.gob.cu/tarea-vida/.
Colectivo de autores (2017). Perfeccionamiento de la educación ambiental para el desarrollo sostenible en el sistema nacional de educación. Centro Nacional de Áreas Protegidas. Editorial Pueblo y Educación.
Congreso del Partido Comunista de Cuba. (2016). Plan Nacional de desarrollo económico y social hasta el 2030: Propuesta de visión de la nación, ejes y sectores estratégicos. VII Congreso del PCC. Oficina de Publicaciones del Consejo de Estado.
Covas, O. (2006). La educación ambiental a partir de las asignaturas de Física y Matemática en la Educación Preuniversitaria. [Tesis de doctorado no publicada Instituto Superior Pedagógico Pepito Tey]. Repositorio de la Universidad de Las Tunas.
Cuadros, L.E. (2021). La gestión ambiental universitaria y la política educativa nacional de educación ambiental en la Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa – 2021 [Tesis de doctorado Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa, Arequipa, Perú]. http://hdl.handle.net/20.500.12773/13345.
Deliz, O. (2009). Estrategia pedagógica para el tratamiento de la dimensión ambiental en el proceso de formación del profesional de nivel medio de la especialidad Agronomía. [Tesis de doctorado no publicada Universidad de Ciencias Pedagógicas Héctor Alfredo Pineda Zaldívar]. Repositorio de la Universidad de la Habana.
Díaz, L., Carrete, D. E. y Reyes, L. A. (2021). Proceso de educación ambiental en la Disciplina Bases Biológicas: una propuesta para su perfeccionamiento. Revista Luz, 20 (1), 94-102. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/ view/1089
Driggs, G. (2008). La Educación ambiental en la Educación Técnica y Profesional: una necesidad imperiosa en los momentos actuales. [Tesis de doctorado no publicada Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero]. Repositorio de la Universidad de Holguín.
Gavilanes, R.M. y Tipán, B.G. (2021). La Educación Ambiental como estrategia para enfrentar el cambio climático. Alteridad, 16(2), 286-298.https://doi.org/10.17163/alt.v16n2.2021.10.
González, M. (2021). Estrategia de Educación Popular Ambiental para el enfrentamiento al cambio climático en la comunidad Río Blanco, municipio La Palma. [Tesis de Título Académico de Máster no publicada Universidad de Ciencias Pedagógicas Rafael María de Mendive]. Repositorio de la Universidad de Pinar del Río.
Hernández, A.L. (2020). La educación ambiental para el desarrollo sostenible en la formación profesional del Licenciado en Educación Biología. [Tesis de doctorado no publicada Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero]. Repositorio de la Universidad de Holguín.
La Rosa, R. (2009). La educación ambiental de los estudiantes de Técnico Medio en la especialidad Construcción Civil. [Tesis de doctorado no publicada Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero]. Repositorio de la Universidad de Holguín.
Leyva, A, Mendoza, L. L., y Barberán, J. P. (2018). La formación del profesional actual: propuestas innovadoras. Opuntia Brava, 10(3), 104-115.
Lidia Doce, B. (2018). La preparación del profesor para dirigir la educación ambiental del técnico Medio en construcción civil. [Tesis de doctorado no publicada Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero]. Repositorio de la Universidad de Holguín.
Martínez, H. (2014). Integración de la educación ambiental para el desarrollo sostenible a la preparación del maestro. Una estrategia metodológica. [Tesis de doctorado, Universidad Agraria de la Habana]. Repositorio de la Universidad de la Habana].
Ministerio de Educación (2013). Reglamento de enseñanza práctica (RM 254). Entidad laboral de impresoras gráficas del MINED.
Ministerio de Educación (2009). Resolución Ministerial 109, anexo 26. Plan de estudio para el Técnico Medio en Agronomía. [Soporte magnético]. La Habana, Cuba.
Núñez, M. (2004). Modelo pedagógico para educar en el valor responsabilidad ambiental a los estudiantes de la carrera de Derecho, [Tesis de doctorado Universidad de Camagüe, Cuba].http:// scielo.sld.cu › scielo.
Osorio, A. (2012). Estrategia pedagógica para el mejoramiento del desempeño profesional pedagógico en la educación del valor responsabilidad ambiental en los profesores de Secundaria Básica. [Tesis de doctorado no publicada, Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona]. Repositorio de la Universidad de la Habana.
Peña, A.I., (2021). La formación de valores ambientales profesionales en el Técnico Medio en Agronomía. En E. Landeiro (Presidencia), En el III Congreso Iberoamericano sobre Educación Ambiental para la Sustentabilidad, REIMA, Virtual, La Habana, Cuba.
Proenza, J. (2009). La formación de valores ambientales en la carrera de Licenciado en Educación, especialidad Profesor General Integral de Secundaria Básica. [Tesis de doctorado no publicada Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero]. Repositorio de la Universidad de Holguín.
Sánchez, V. (2018). Procedimiento para favorecer la gestión de la información en el desempeño de profesores de la Educación Técnica y Profesional del municipio Moa [Tesis de maestría no publicada Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero]. Repositorio de la Universidad de Holguín.
Solís, C. y Barreto, C. H. (2020). La visión de la educación ambiental de estudiantes de maestría en pedagogía en el marco de la Cátedra de la Paz en Colombia. Formación universitaria, 13(2), 153-166. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000200153.
Sónora, F. y García, A. (2020). Climántica: un proyecto pedagógico-social y de educación ambiental en la lucha contra el cambio climático. Pedagogía social: revista interuniversitaria, (36), 63-79. https://recyt.fecyt.es/index.php/PSRI/article/view/80769.
Sosa, Y., Bueno, Y. y Riverón, D. (2015). El desarrollo de la profundidad del contenido agronómico en la formación del técnico medio de la especialidad Agronomía. Revista Mikarimin,1 (2), 53-68. https://scholar.google.es.
Torres, G. A., Leyva, G. A., y Bauzá, L. R. V. (2022). Procedimiento para el vínculo centro politécnico-entidad laboral. Revista Opuntia Brava, 14(1), 185-196
Unesco. (2017). Educación para los objetivos de desarrollo sostenible. Objetivos de aprendizaje.http://www.unesdoc.unesco.org/images/0025/002524/252423s.pdf.
Urbina, M. O., Armenteros, A., Zúñiga, L. M., y Medina, Y. (2022). Estrategia de educación ambiental para la formación del Técnico Medio en Construcción Civil, del Instituto Politécnico de la Construcción 26 de julio de Holguín, Cuba. Revista Científica De FAREM-Estelí, 11(41), 77–98. https://doi.org/10.5377/farem.v11i41.13887
Urbina, M.O., Alonso, L.A., Cáceres, M.C., y Cuello, S.D. (2022). Procedimiento de educación ambiental para la formación del Técnico Medio en Elaboración de Alimentos. Universidad de Holguín, Cuba. Revista Científica de FAREM-Estelí, (43), 114-135. https://rcientificaesteli.unan.edu.ni/index.php/RCientifica/article/view/1525
Velázquez, V. A., Alonso, L. A. y Leyva, P. A. (2021). Desarrollo de la responsabilidad ambiental como cualidad de la formación laboral del residente en Bioestadística durante la educación en el trabajo. Ponencia presentada al 14 Taller Nacional de Medio Ambiente y Desarrollo Sostenible. Universidad de Holguín. Cuba.
Velázquez, D. (2011). Los valores ambientales en la formación del técnico medio en mecanización agraria. [Tesis de doctorado no publicada Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero]. Repositorio de la Universidad de Holguín.
Velázquez, Y. R., Romero, E. V., Sigas, O., y Pérez, M. (2021). Modelo pedagógico de formación holística ambiental en los estudiantes de carreras pedagógicas del área de Ciencias Naturales en Cuba. Estudios pedagógicos (Valdivia), 47(1), 371-390. https://scielo.cl/pdf/estped/v47n1/0718-0705-estped-47-01-371.pdf
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Científica de FAREM-Esteli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.