Educational quality management model for the francisco de paula santander university ocaña section under the NTC ISO 21001: 2019

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/reice.v11i21.16561

Keywords:

Quality, Quality in education, ISO 21001, management system, higher education

Abstract

Quality in educational institutions has become a fundamental pillar that seeks that said organizations can comply with each of the applicable regulatory requirements, but also with the requirements of their interested parties.  The objective of this article is to compile the concepts and studies carried out around the quality management systems implemented in higher education institutions, their contribution to the quality assurance processes that seek institutional accreditation and how these institutions can apply the NTC. ISO 21001 in the search for quality standards in educational organizations that guarantee the provision of relevant, socially responsible, personalized educational service, among other benefits, thus increasing the satisfaction of its interested parties.  The results of the studies analyzed demonstrate the convenience and advantages of having a quality management system for educational organizations aligned with the policies of an institution and the articulated work with the other models and implemented systems focused on strengthening the strategies that promote a management effective education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arjona Granados, M. d., Lira Arjona, A. L., & Maldonado Mesta, E. A. (2023). Los sistemas de gestión de la calidad. Retos, 12(24), 268-283. doi:https://doi.org/10.17163/ret.n24.2022.05

Cepeda Duarte, J. P., & Cifuentes Martínez , W. E. (2019). Sistema de Gestión de Calidad en el Sector público. Una revisión literaria. PODIUM, 36, 35-54. doi:https://doi.org/10.31095/podium.2019.36.3

Guerra Bretaña, R. M., Roque González, R., & Ramos Azcuy, F. (2019). Experiencias de la aplicación de la norma ISO 21001:2018 a la calidad de los programas de posgrados académico en Cuba. Calidad en la Gestión dfe la Educación Superior, 1(2), 25-38. Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000100017

Hernandez, H., Martínez, D., & Rodríguez , J. (2017). Gestión de la calidad aplicada en el mejoramiento del sector universitario. Espacios, 38(20), 29-39. Obtenido de https://www.revistaespacios.com/a17v38n20/a17v38n20p29.pdf

López Osorio, M. (2020). Gestión de la calidad educativa, propuesta de diseño para un sistema de gestión que integra las normas internacionales ISO 21001:2018 e ISO 9001:2015. Quito, Ecuador.

Polania Correa , M., & Marín García , R. (2022). Propuesta de armonizacion de los factores de acreditacion institucional para las instituciones de edcuacion supeiror y ñla NTC ISO 21001:2019. (Tesis de Maestría). Universidad Santo Tomás, Bogotà, Colombia. Obtenido de https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/

Sánchez Muñiz, J. (2020). Modelos de gestión de la calidad educativa para organizaciones educativas. Revista cientísifca Multidisciplinaria arbitrada YACHASUN, 2697-3456. doi:https://doi.org/10.46296/yc.v4i7.0041

Toscano Terán, O. (2022). Propuesta de diseño de un modelo parcial de gestión integrado para el proceso sustantivo de Academia considerando la planificación (punto 6 de las normas), basado en ISO 9001:2015, ISO 21001:2018 e ISO 45001:2018 caso Instituto Superior Tecnológico Sudame. (Tesis de maestría). Universidad Andina Simón Bolívar, Quito. Obtenido de https://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/7766

Published

2023-08-18

How to Cite

Ramírez Arévalo, N. (2023). Educational quality management model for the francisco de paula santander university ocaña section under the NTC ISO 21001: 2019. Revista Electrónica De Investigación En Ciencias Economicas, 11(21), 398–408. https://doi.org/10.5377/reice.v11i21.16561

Issue

Section

Artículos de Investigación