Environmental management of RSU practices: institutional commitment to the sustainable development of the country
DOI:
https://doi.org/10.5377/reice.v11i22.17361Keywords:
Community, environment, environmental management, university social responsibility, sustainabilityAbstract
In compliance with the substantive functions "Education, Research, Extension" and the responsibility with the protection of the environment and the sustainable development of the country, University Social Responsibility and environmental management have become aspects of great significance for Higher Education Institutions (HEI). Thus, taking into account the rapid environmental deterioration and the unfavorable interaction of human beings with their environment and according to the commitment that universities have with the communities and their social environment, HEIs have been implementing actions leading to the care of the environment seeking to transform their relationships and achieve a balance between the university and the community. From this perspective and through a descriptive documentary review methodology, this research focuses on the analysis of studies carried out in recent years by theoreticians in different databases, about the good practices of university social responsibility in the environmental dimension, where the results allowed identifying the challenges and impacts of environmental management in compliance with the RSU, on the other hand, it was determined that the issues of environmental care and sustainability should be worked holistically and should not be isolated from the university work, seeking to consolidate an environmental culture; On the other hand, the review of background information indicated the need to build permanent spaces to encourage the intervention of the communities in activities and projects that involve internal and external groups that are part of the universities.
Downloads
References
Aristimuño, M., Rodriguez Monroy, C., & Guaita, W. (2011). La Responsabilidad Social Universitaria: Indicadores para su evaluación en Instituciones de Educación Superior. Ninth LACCEI Latin American and Caribbean Conference, 1-7. https://www.researchgate.net/profile/Carlos-Rodriguez-Monroy/publication/260266967_La_Responsabilidad_Social_Universitaria_Indicadores_para_su_evaluacion_en_Instituciones_de_Educacion_Superior/links/00463530685633011f000000/La-Responsabilidad-Social-Unive
Castro Becerra, D. F. (2020). Percepciones sobre las acciones de Responsabilidad Social Universitaria en el Programa de Trabajo Social de la UFPS. [Trabajo de grado, Universidad Francisco de Paula Santander] https://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/4192
Gómez Blanco, C. G., & Villegas Contreras, Y. (2012). Propuesta de una política de responsabilidad social para la Universidad Francisco de Paula Santander seccional Ocaña [Tesis de especialización, Universidad Francisco de Paula Santander] http://repositorio.ufpso.edu.co/bitstream/123456789/2499/1/34262.pdf
López Noriega, M., Zalthen Hernández, L., & Carillo Marín, A. (2015). Las buenas prácticas en el marco de la responsabilidad social universitaria. Ra Ximhai, 11 (4) 1001-112. https://www.redalyc.org/pdf/461/46142596006.pdf
Lucas, Y., Rodríguez, K., Osorio, Y. y Ángulo, L. (2021). La responsabilidad social empresarial desde un enfoque cooperativo: El caso de Crediservir-Ocaña. Vía Innova, 8(1), 86-99. https://doi.org/10.23850/2422068X.3747
Martínez Criado, G. P. (2012). Diseño de una estrategia comunicativa para fortalecer la cultura ambiental de la Universidad Francisco de Paula Santander Ocaña a través del Sistema de gestión ambiental. [Tesis de especialización, Universidad Francisco de Paula Santander] http://repositorio.ufpso.edu.co/bitstream/123456789/546/1/33932.pdf
Marles Betancur, C., Peña Torres, P., & Gómez Cano, C. (2017). La lúdica como estrategia para la educación y cultura ambiental en el contexto universitario. Revista UNIMAR, 35(2), 283-292.https://www.researchgate.net/profile/Parcival-Torres/publication/348674964_La_ludica_como_estrategia_para_la_educacion_y_cultura_ambiental_en_el_contexto_universitario/links/600a333b92851c13fe2a9378/La-ludica-como-estrategia-para-la-educacion-y-cultura-am
Márquez, R. I., Salavarria García, O. O., Eastmond Spencer, A., Ayala Arcipreste, M. E., Arteaga Aguilar, M. A., Isaac Márquez, A. P., . . . Manzanero Acevedo, L. A. (2011). Cultura ambiental en estudiantes de bachillerato. Estudio de caso de la educación ambiental en el nivel medio superior de Campeche. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 13(2), 83-98 https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1607-40412011000200006&script=sci_arttext
Miranda Murillo, L. F. (2013). Cultura ambiental: un estudio desde las dimensiones de valor, creencias, actitudes y comportamientos ambientales. Colombia, Producción + Limpia, 8(2) 94-105. http://www.scielo.org.co/pdf/pml/v8n2/v8n2a10.pdf
Rocca Carbajal, Y. (2018). Responsabilidad social de la escuela profesional de negocios internacionales de una universidad privada, Los Olivos – 2017. Lima-Perú: [Trabajo de grado, Universidad Cesar Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/12777
Sissa Dueñas, M. A. (2017). Responsabilidad social universitaria: una mirada desde América Latina y Colombia. Revista Inquietud Empresarial, 15(2), 65–85. https://doi.org/10.19053/01211048.7609
Urbina Suarez, N. A. (2016). Propuesta de estrategias de Responsabilidad Social Universitaria para la Universidad Francisco de Paula Santander (UFPS) de Cúcuta. [Tesis de maestría, Universidad para la Cooperación Internacional]. https://www.ucipfg.com/biblioteca/files/original/2b205fb13d854662e306d219995d78b5.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Electrónica de Investigación en Ciencias Económicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.