Work performance analysis of university graduates from their own perspective. Studies in Hispanic Language and Literature of the Faculty of Education and Languages of UNAN-Managua

Authors

  • Rocío Cruz-Díaz Universidad Pablo de Olavide, Sevilla. Faculty of Social Sciences
  • Nora Cuadra Baquedano UNAN-MANAGUA

Abstract

In this paper, the authors present the research evidence interested in institutional assessment obtained from a section of the study entitled: performance and work satisfaction of graduates from the program of Hispanic language and literature of the Faculty of Education and Languages at Universidad Nacional Autonoma de Nicaragua, Managua from 2009-2013. The object of the study, at a general level, is to address the assessment and analysis that graduates and employers are showing on three major factors: satisfaction, work performance and professional profile of graduates. In this study, since it is one of the most important components of the research, it will offer the results referred to the work performance of the population in study. The sample consist of 174 graduates who were applied a questionnaire designed in Likert scale, using exclusive, nominal categories and items of scale, where they are asked to value your satisfaction regarding their training and work, their work performance and the essential features of their professional profile. The instrument was self-administered and both responded via e-mail as well as in a direct way. According to the results obtained in the analysis of statistical data through the program SPSS V21, avery high percentage (90%) of the graduates surveyed is used in the area for which they were formed (teaching in different levels of education), graduates value their work performance in a positive way, however they also considered that certain skills that enable them to better perform at their profession should be strengthened.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, P., Cruz, M. R. y Hermosín, M. J. (2010). Análisis del Nivel de desarrollo e Importancia de las Competencias transversales en el alumnado de la Facultad de Ciencias la Educación para la mejora de la calidad Docente. Barcelona. Disponible en: https://scholar.google.es/scholar?hl=es&as_sdt=0,5&cluster=15343545929165087061

Bedoya, C. (2011). Los imaginarios sociales de los egresados de pregrado de la Universidad Cooperativa de Colombia sede Cartago sobre la calidad de la formación (Tesis de maestría, Universidad Autónoma de Manizales, Colombia). Recuperado de: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/Colombia/alianzacindeumz/20130319010509/TesisClaudiaLilianaBedoyaAbella.pdf

Behar, D. (2008). Metodología de la Investigación. Recuperado de: http://yoprofesor.org/2016/03/23/metodologia-de-la-investigacion-por-behar-rivero-en-pdf/

Beltrán, A., Del Rincón, D. y Arnal, J. (2003). Bases metodológicas de la investigación Educativa. Barcelona, España. Ediciones Experiencia, S.A.

Campos, M. (2010). Estudio sobre la inserción laboral de los egresados de Magisterio de Educación Física de la Universidad de Sevilla (Tesis doctoral). Universidad de Sevilla, España. Recuperado de: http://fondosdigitales.us.es/media/thesis/1347/K_Tesis-PROV28.pdf/

Cobos, D. (2007). Reflexiones sobre la investigación educativa. Escuela Abierta, (10), 213-221. Recuperado de: file:///C:/Users/Pc/Downloads/Dialnet-ReflexionesSobreLaInvestigacionEducativa-2520042%20(1).pdf

Consejo Superior Universitario Centroamericano. (2004). Los estudios de seguimiento a egresados en América Central: un esfuerzo para mejorar la relevancia de los programas de estudio en las universidades. Recuperado de: http://daad.CSUCA.org/attachments/121_MEMORIA%20ESTUDIO%20SEGUIMIENTO%20DE%20EGRESADOS.pdf

Domínguez, R. (2010). Desempeño y satisfacción de los graduados de un programa de formación docente (Tesis de Maestría Universidad Autónoma de Yucatán). Recuperado de: http://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/cybertesis/3981/1/Tolentino_sl.pdf/

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. México. Mc Graw Hill.

Justiniano, M. (2006). La inserción laboral de los profesionales graduados en ciencias de la educación (Tesis doctoral, Universidad de Barcelona, España). Recuperado de: http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/42458/1/MDJ_TESIS.pdf

Latorre, I. (2010). Inserción socio profesional de egresados de bachilleratos y posgrados musicales en instituciones de enseñanza superior de Puerto Rico (Tesis doctoral) Universidad de Granada, España. Recuperado de: http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/6623/1/18936106.pdf/

Ley Creadora del Sistema Nacional para el aseguramiento de la calidad de la educación y reguladora del Consejo Nacional de Evaluación y Acreditación. La Gaceta N° 172. Managua, Nicaragua, 12 de septiembre de 2011.

Lucio-Villegas, E y Cruz, M. R. (1999). Algunas aportaciones a temática de la formación en la empresa. Bordón. Revista de Pedagogía 51(1), 51-59.

Ludewing, C. (s.f.). Universo y Muestra. Recuperado de: http://www.smo.edu.mx/colegiados/apoyos/muestreo.pdf/

Oliván, C. (s.f.). Empleabilidad y Empleo: formación universitaria y mercado de trabajo en España y Aragón. Recuperado de: www.aragon.es/.../140511%20Empleabilidad%20y%20Empleo.pdf/

Pedraza, E., Amaya, G. y Conde, M. (2010). Desempeño laboral y estabilidad del personal administrativo contratado de la Facultad de Medicina de la Universidad del Zulia. Revista de Ciencias Sociales. 16(3), 493-505. Recuperado de: http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-95182010000300010

Ricoy, C. (2006). Contribución sobre los paradigmas de investigación. Revista do Centro de Educação, XXI(1), 11-22. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/1171/117117257002.pdf/

Vega, A., González, E., Toro, G., Fonseca, G., Sánchez, J., Peña, M. y Carrasco, S. (2012). Aspectos referenciales sobre la inserción laboral y seguimiento de egresados. En Centro Interuniversitario de Desarrollo (CINDA) (Ed.). Santiago de Chile: Alfabeta Artes Gráficas. Recuperado de: http://www.cinda.cl/.../libros/01%20Cinda%20Seguimiento%20indd%20(2).pdf/

Published

2017-12-14

How to Cite

Cruz-Díaz, R., & Cuadra Baquedano, N. (2017). Work performance analysis of university graduates from their own perspective. Studies in Hispanic Language and Literature of the Faculty of Education and Languages of UNAN-Managua. Torreon Universitario Magazine, (15), 59–74. Retrieved from https://revistasnicaragua.cnu.edu.ni/index.php/torreon/article/view/3861

Issue

Section

SCIENTIFIC ARTICLES