Traditional Evaluation vs. Alternative Evaluation at FAREM-Carazo

Authors

  • Xiomara Valverde UNAN-MANAGUA, FAREM-CARAZO

Abstract

In the following sections, the topics related to educational evaluation, traditional and alternative assessment, innovative, democratic and cultural perspective will be addressed. The educational evaluation has been applied in a traditional way mostly, although there is also the alternative assessment approach that, as its name itself implies, has revolutionized the traditionalist approach to it. This has become innovative, to this is added its democratic character to be able to change its cultural perspective.

In the first instance, the educational evaluation has been defined by different authors using different elements that come to enrich that concept each day making it more complete and inclusive. Therefore, this has been applied in the school environment in a traditional way, this means that it is done through examinations and written tests in order to obtain a number that meet both parents and teachers´ expectations when allocating an amount to measure knowledge of their children and students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aburto, P. (2014). Análisis de la evaluación educativa y su relación con la planificación docente y el rendimiento académico estudiantil durante el primer semestre del año 2008. En revista Torreón Universitario. Número 7. Pág. 12 a 22. Recuperado de: http://revistasnicaragua.net.ni/index.php/torreon/search/search

Arias Peñaloza, Milvia Lisette y Arias Lara, Sergio Alejandro. (2011). Evaluar los aprendizajes: un enfoque innovador. En Educere: Revista Venezolana de educación. Volumen 15. Número 51. Pág. 357 a 368. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/356/35621559006.pdf

Ávila, M., Calatayud, de Miguel, C. Canton, I., Catillo, S. & Zaitegui, N. (2010). La evaluación como proceso sistemático para la mejora educativa. Recuperado de: https://books.google.com.ni/books?id=OCwbAgAAQBAJ&pg=PA17&dq=evaluacion+alternativa+concepto&hl=es-419&sa=X&ved=0ahUKEwj1kcjOyMDSAhVS52MKHTIFCrIQ6AEIMDAE#v=onepage&q=evaluacion%20alternativa%20concepto&f=false

Brown, S. & Glasner, A. (2007). Evaluar en la universidad: problemas y nuevos enfoques. Recuperado de: https://books.google.com.ni/books?id=Ehzb7v4EG8sC&printsec=frontcover&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f

Bordas, M. & Cabrera, F. (2012). Estrategias de evaluación de los aprendizajes centrados en el proceso. En revista española de pedagogía. Número 218. Pág. 25 a 48. Recuperado de: https://dpegp.files.wordpress.com/2012/04/lectura-1-eva-apren.pdf

Carbajosa, D. (2008). Debate desde paradigmas en la evaluación educativa. Recuperado de: http://docenpostav.unan.edu.ni/pluginfile.php/3686/mod_resource/content/0/DEBATE%20DESDE%20LOS%20PARADIGMAS%20EN%20LA%20EVALUACION%20EDUCATIVA%20%20DIANA%20CARBAJOSA.pdf

D´agostino, Giusppa. (2007). Aspectos teóricos de la evaluación educacional. Recuperado de: https://books.google.com.ni/books?id=8ueTibkvwtwC&pg=PA17&dq=definici%C3%B3n+de+evaluaci%C3%B3n+educativa&hl=es-419&sa=X&ved=0ahUKEwjAjamY1cTSAhUqw1QKHaNaCp8Q6AEIHjAB#v=onepage&q&f=false

Falchikov, N. & Thompson, K. (2008). Assessment: What Drives Innovation? Journal of University Teaching & Learning Practice, 5(1).
Disponible en: http://ro.uow.edu.au/jutlp/vol5/iss1/5

UNAN-MANAGUA. (2011). Modelo educativo, normativa y metodología para la planificación curricular 2011Managua.

Mateo, J. & Martínez, Francesc. (2008). La evaluación alternativa de los aprendizajes. Recuperado de: http://www.ub.edu/ice/sites/default/files/docs/qdu/3cuaderno.pdf

Mora Vargas, A I. (2004). La evaluación educativa: Concepto, períodos y modelos. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación". Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44740211

Salinas, Bernardino. (s.f.). Evaluación de los estudiantes en la educación superior. Recuperado de: http://www.postgradoune.edu.pe/documentos/evaluacion/La%20evaluacion%20estudiantes%20en%20la%20ESuperior%20UV.pdf

Sanmartí, Neus. (2007). 10 ideas claves. Evaluar para aprender. Recuperado de: https://books.google.com.ni/books?id=BuAkkhRUtYgC&printsec=frontcover&dq=evaluaci%C3%B3n+educativa+neus+sanmarti&hl=es-419&sa=X&ved=0ahUKEwi8vMn8icPSAhUOxGMKHf84Ar8Q6AEIGjAA#v=onepage&q=evaluaci%C3%B3n%20educativa%20neus%20sanmarti&f=false

Santamaría Vizcaíno, Martin. (2005) ¿Cómo evaluar aprendizajes en el aula? San José, C.R. EUNED.

Tenbrink, Terry. (2006). Evaluación: Guía práctica para profesores. Recuperado de: https://books.google.com.ni/books?id=CJyeZusF6YIC&pg=PA18&dq=definici%C3%B3n+de+evaluaci%C3%B3n+educativa&hl=es-419&sa=X&ved=0ahUKEwiihs6-3cTSAhUHxFQKHQykBc4Q6AEIQjAI#v=onepage&q=definici%C3%B3n%20de%20evaluaci%C3%B3n%20educativa&f=false

Published

2017-12-14

How to Cite

Valverde, X. (2017). Traditional Evaluation vs. Alternative Evaluation at FAREM-Carazo. Torreon Universitario Magazine, (15), 75–82. Retrieved from https://revistasnicaragua.cnu.edu.ni/index.php/torreon/article/view/3862

Issue

Section

SCIENTIFIC ARTICLES