The evaluation in the Learning process
DOI:
https://doi.org/10.5377/torreon.v7i20.8564Keywords:
evaluation, teaching-learning, techniques, instrumentsAbstract
Most definitions about evaluation are framed in a normative pattern, as a formal requirement with little or no pedagogical value that does not arise with a constructive sense, as an option to review the teaching-learning process in order to value them and take decisions that contribute to improving this process.
The present essay is based on a documentary inquiry and the author's own experience that allows to corroborate that, by taking the evaluation as a reflection tool of the learning process, will allow the student to actively and consciously review and improve his or her own process of learning.
Therefore, the evaluation should help to raise the quality of learning and increase the performance of students, that is why the teacher should select techniques and assessment tools that contribute to ensure the permanent construction of learning.
It is also an instrument that provides feedback to both the teacher and the student, which allows changing aspects related to planning and, especially, the learning process. In a few words, evaluation makes sense when the educational process improves.
In short, a successful evaluation process is largely to the extent that its results are available at the right time, to influence decision making.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos.
- El autor o los autores de los artículos, ensayos o investigaciones conceden a la Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua (UNAN-Managua) los derechos de edición (copyright) del trabajo enviado, por consiguiente la Universidad cuenta con el derecho exclusivo para publicar el artículo durante el periodo completo de los derechos de autor.
- Estos derechos de autor/ autores autorizan a la Revista Torreón Universitario y a la Universidad editar y divulgar/publicar el artículo en dicha Revista, incluyendo reproducción impresa y electrónica, el almacenamiento, recuperación y cualquier otro tipo de publicación, y fuentes de información secundaria como servicios de resúmenes y bases de datos, así mismo la facultan a proteger el artículo contra el uso no autorizado para su difusión por medios impresos o electrónicos (PDF, HTML, EPUB, XML u otros).
Licencia para el uso del contenido
La revista hace uso de la Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
Bajo esta declaración:
Este revista está sujeta a una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional. Puede ser copiada, distribuida y transmitida públicamente siempre y cuando se cite al autor y la fuente (Revista Torreón Universitario), no debe modificarse ni utilizarse con ningún fin comercial. La licencia completa se puede consultar en http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/.