Socio-labor conditions and their impact on the physical and emotional health of the nursing staff working at the Asunción Regional School Hospital in Juigalpa Chontales.
DOI:
https://doi.org/10.5377/rtu.v11i32.15035Keywords:
Work environment, Occupational riskAbstract
The present research on the Socio-labor Conditions and their impact on the physical and emotional health of the nursing staff working at the Asunción Regional School Hospital of Juigalpa Chontales, with the objective: to determine the Socio-labor conditions and their impact on the physical and emotional health of the nursing staff working in said health unit; structured under a mixed approach with quantitative predominance; sand applied an instrument with dichotomous and polyatomic questions on the Likert scale that contained the variables of the study: sociodemographic, Socio-labor is, state of physical health; we worked on a two-stage, probabilistic cluster sampling consisting of 114 sample units, and two general hypotheses were tested. To strengthen the analysis, the qualitative variable represented by the state of emotional health was established, an interview with structural questions was applied to 3 focus groups, and the information obtained gave rise to a categorical analysis that allowed to expand the results. The research showed with more than 60% of the 72 minor hypotheses analyzed and approved by differences in statistical average, that the socio-labor conditions in which the nursing staff work are not optimal for physical and mental health, results that coincided with the categorial analysis. , the information obtained from the focus groups, evidenced personal dissatisfaction with a complex work environment, who consider that it has deteriorated their physical and emotional, and family health, highlighting the suffering of Borrnout syndrome. Based on the results, a proposal was established to improve those unfavorable factors that can be treatable in the short term.
Downloads
References
Ander-Egg, E. (1993). Técnicas de Investigación Social: Organización del trabajo de investigación. Buenos Aires Argentina. MAGISTERIO DEL RIO DE LA PLATA. 23. Ed.
Arroyo, Mª C. (2015). Bases conceptuales para la adquisición de una cultura preventiva ante los riesgos biológicos en los estudiantes de grado de enfermería de la universidad de Barcelona. Tesis doctoral.
Benavides, M. O., & Gómez-Restrepo, C. (2005). Métodos en investigación cualitativa: triangulación. Revista colombiana de psiquiatría, 34(1), 118-124.
Bertaux, D (1993). De la perspectiva de la historia de vida a la transformación de la práctica sociológica. En C. Santamarina & J. M. Marinas, La historia oral: Métodos y experiencias (pp. 19-34). Madrid: Debate.
Bertaux, D. (2005). El análisis de un relato de vida. En D. Bertaux, Los relatos de vida. Perspectiva etnosociológica (pp. 73-102). Barcelona: Edicions Bellatera. [Links].
González, A. (2003). Los paradigmas de investigación en las ciencias sociales. ISLAS, 45(138):125-135.
Hernández, R., Fernández, C & Baptista, P. (2008). Metodología de la investigación, editorial McGraw-Hill. México DF, 1.
Hernández, R., Fernández, C., Baptista. M, (2014) Metodología de la investigación. Ed. McGraw-Hill. México. (6a ed. pág. 272-334)
Lázaro-Pérez, C., Martínez-López, J. Á., Gómez-Galán, J. y López-Meneses, E. (2020). Ansiedad ante el riesgo de muerte de sus pacientes en profesionales sanitarios en España: Análisis en el pico de la pandemia COVID-19. Revista Internacional de Investigación Ambiental y Salud Pública, 17 (16), 5938.
Llanos, R.A. (2009).La investigación en ciencias sociales: Sugerencias practicas sobre el proceso. Investigación y desarrollo, vol. 17.núm. 1. pp. 208- 229. Barranquilla Colombia. Universidad del norte.
Leka BA., Griffiths, A. & Tom Cox CBE. (2005). WORK ORGANIZATION STRESS. Protecting Workers’ Health Series No Protecting Workers’ Health Series No.3. Recuperated: https://www.who.int/occupational_health/publications/pwh3rev.pdf?ua=1 El 27 de Mayo 2020.
Organización Mundial de la Salud (OMS)/ Organización Mundial del Trabajo. (2021) las primeras estimaciones mundiales de la OMS/OIT sobre enfermedades y lesiones en el lugar de trabajo ponen de manifiesto el nivel de muertes prematuras evitables debidas a la exposición a riesgos sanitarios relacionados con el trabajo. OIT Portal sobre Salud y seguridad en el trabajo. Recuperado el 31 de octubre de2021. https://www.ilo.org/global/abouttheilo/newsroom/news/WCMS_819802/lang--es/index.htm.
OIT/CIE/OMS/ISP (2002). Directrices marco para afrontar la violencia laboral en el sector de la salud. Ginebra: Organización Internacional del Trabajo.
OMS (2019). Síndrome de Burnout. Madrid. 72 asambleas de Ginebra.
Patton, M., Q. (2002). Qualitative Research y evaluation methods. Thousands: Sage.
Pérez, G & Morón, JA. (2000). TEMAS TRANSVERSALES. Para una pedagogía de valores. Editorial Docencia. Buenos Aires Argentina (1ª. ed. p. 4)
Pedrero, E (2012). Educación para la salud y pedagogía de la muerte (Tesis doctoral inédita) Facultad de Ciencias Sociales, Universidad Pablo de Olvide.
Rodríguez, O. (1991,1993). Métodos de muestreo. Cuadernos metodológicos, Madrid, CIS.
Romero, A. B. (1988). Personal de Enfermería: Condiciones de Trabajo de alto Riesgo. (N. Reflexiones, Ed.) Dialnet, 6(2). Recuperado el 9 de octubre de 2021, de file:///C:/Users/Zenayda%20Su%C3%A1rez/Downloads/Dialnet-PersonalDeEnfermeriaCondicionesDeTrabajoDeAltoRies-6464197.pdf.
Romero, T. (2016). La evaluación del desempeño docente en la FAREM – CHONTALES. TESIS Doctoral Juigalpa Nicaragua. Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua. Facultad Regional Multidisciplinaria de Chontales.
Zamora, W. (2016). Condiciones de trabajo del profesorado de educación secundaria de Chontales, Nicaragua. TESIS Doctoral. Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua. Facultad Regional Multidisciplinaria de Chontales.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 National Autonomous University of Nicaragua, Managua.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos.
- El autor o los autores de los artículos, ensayos o investigaciones conceden a la Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua (UNAN-Managua) los derechos de edición (copyright) del trabajo enviado, por consiguiente la Universidad cuenta con el derecho exclusivo para publicar el artículo durante el periodo completo de los derechos de autor.
- Estos derechos de autor/ autores autorizan a la Revista Torreón Universitario y a la Universidad editar y divulgar/publicar el artículo en dicha Revista, incluyendo reproducción impresa y electrónica, el almacenamiento, recuperación y cualquier otro tipo de publicación, y fuentes de información secundaria como servicios de resúmenes y bases de datos, así mismo la facultan a proteger el artículo contra el uso no autorizado para su difusión por medios impresos o electrónicos (PDF, HTML, EPUB, XML u otros).
Licencia para el uso del contenido
La revista hace uso de la Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
Bajo esta declaración:
Este revista está sujeta a una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional. Puede ser copiada, distribuida y transmitida públicamente siempre y cuando se cite al autor y la fuente (Revista Torreón Universitario), no debe modificarse ni utilizarse con ningún fin comercial. La licencia completa se puede consultar en http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/.