Quality in the UNAN-Managua training process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/rtu.v12i34.16336

Keywords:

Education, Quality, Academics, Competences, Integration

Abstract

At UNAN-Managua, has been carried out the curricular improvement process for undergraduate courses. In order to implement it, we have made a training process for academic teams (Curricular Commissions). It has been carried out during the following stages: construction of the curricular design of the careers, implementation and execution of the curriculum, and monitoring and evaluation. This study is qualitative educational research, which allowed a critical reflection about the information obtained – using the following techniques: observation, document review, focus groups and interviews– from the actors involved in the abovementioned processes. It is an inquiry in a continuous process, which is capturing the educational transformation operated by the application of the model to develop competence not only in teachers, but also in the students. The results have now enabled significant decisions to be made to improve their learning. We are aware that the quality of student learning depends to a large extent on teachers' knowledge of the model, integration strategies, active participatory methodology and the learning evaluation system. For that reason, the Vice Rector's Office for Teaching has designed a strategy for continuous improvement of their training, which has been implemented in 2022 in response to the needs expressed by teachers and students. In this way, the quality of teaching knowledge will be raised and the immediate effect will be better learning and improved student retention and promotion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asamblea Nacional de Nicaragua. (2006, 03 de agosto). Ley N° 582. Ley General de Educación. Gaceta. Diario Oficial

N°. 150. https://www.lagaceta.gob.ni/2006/08/150/

Baxter, E. (2003). El proceso de investigación en la metodología cualitativa. El enfoque participativo y la investigación

en acción. En Colectivo de Autores (pp. 98-112). Metodología de la investigación educativa: desafíos y polémicas

actuales. Editorial Felix Varela.

Castilla, F. (2011). Calidad docente en el ámbito universitario: Un estudio comparativo de las universidades andaluzas.

Educade Revista de Educación en Contabilidad, Finanzas y Administración de Empresas, nº 2, p. 157 Nº 2· 2011·

ISSN 2173-478X pp. 157 – 172. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3965502

Centro Interuniversitario de Desarrollo, CINDA. (2016). Calidad de la formación universitaria Información para

la toma de decisiones. https://cinda.cl/wp-content/uploads/2018/09/calidad-de-la-formacion-universitariainformacion-

para-la-toma-de-decisiones.pdf

Clavijo-Cáceres, D. (2020). La calidad y la docencia universitaria: algunos criterios para

su valoración. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 11(1). pp.127-139.https://

doi.org/10.19053/20278306.v11.n1.2020.11688

Consejo Nacional de Evaluación y Acreditación. (2019). Modelo de Calidad de la Educación Superior. CNEA.

Consejo Nacional de Evaluación y Acreditación. (2020). Glosario de la Educación Superior. CNEA.

Cuevas, L. (2010). Modelo curricular. Reto de la política de innovación educativa para la gestión de la reforma

universitaria. Aprendizajes de un proceso de construcción en la Universidad de Hidalgo. Praxis

Díaz Quero, V. (2006). Formación docente, práctica pedagógica y saber pedagógico. Laurus, vol. 12, núm. pp. 88-103.

https://www.redalyc.org/pdf/761/76109906.pdf

Dirección de Docencia de Grado. (2021). Diseño curricular para desarrollar competencias en la UNAN-Managua.

Editorial Universitaria UNAN-Managua.

Escobar, A. (2019). Acompañamiento e innovación pedagógica para la mejora continua de los procesos educativos en

la UNAN-MANAGUA. Editorial Universitaria UNAN-Managua.

Escobar, A. (2021a). Paso a paso para el diseño del currículo por competencias en LA UNAN-MANAGUA. Editorial

Universitaria UNAN-Managua.

Escobar, A. (2021b). Planificación Semestral y diaria para desarrollar competencias. Editorial Universitaria UNANManagua.

Editorial Universitaria UNAN-Managua.

Escobar, A., Videa, X., y de Armas, R. (2021). Armonización de las Carreras de Educación en Nicaragua: experiencia

y proyecciones. Revista Torreón Universitario. vol. 10, núm. 27. pp. 8-18.

Escobar, A., y Videa, X. (2021). la Normativa de evaluación, promoción académica y equivalencias de UNAN

MANAGUA 2021. Editorial Universitaria UNAN-Managua.

Katayama R. J. (2014). Introducción a la Investigación Cualitativa: Fundamentos, métodos, estrategias y técnicas.

Fondo Editorial de la Universidad Inca Garcilaso de la Vega.

López, Y., Díaz M., y de la Concepción, M. (2017). El sistema de gestión universitario: retos y perspectivas en la

formación del profesional de la Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona. VARONA. núm. esp.

pp.1-17. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360657468006

Rivero Rodríguez, E. (2015). Gestión de la calidad del proceso de formación del

profesional, un reto de la educación superior cubana. TZHOECOEN. V 7 No. 1.

-44. https://redib.org/Record/oai_articulo2775787-gesti%C3%B3n-de-la-calidad-del-proceso-de-formaci

%C3%B3n-del-profesional-un-reto-de-la-educaci%C3%B3n-superior-cubana

Romero, A., Alfonso, I., Álvarez, G., y La Torre, F. (2019). Gestión de la calidad de los procesos universitarios. Revista

Espacios. Vol. 40 (Nº 31). pp.27-37 https://www.revistaespacios.com/a19v40n31/a19v40n31p27.pdf

Sampaio, L., Leite, P., y de Armas, R. (2015). Diseño curricular para desarrollar competencias: una propuesta

metodológica. Editorial Universitaria de Tiradentes.

Tapia, V. (2013). La gestión de la calidad de la educación universitaria: desafíos y posibilidades. Cultura, Ciencia y

Tecnología, ASDOPEN-UNMSM / Nº 3 /, pp. 21-29 http://asdopen.unmsm.edu.pe/files/Articulo3-3.pdf

Universidad Nacional autónoma de Nicaragua, Managua. (2020). Manual de procesos universitarios UNANMANAGUA.

Editorial Universitaria UNAN-Managua.

Published

2023-07-04

How to Cite

Escobar Soriano, Álvaro A., & de Armas Urquiza, R. (2023). Quality in the UNAN-Managua training process. Torreon Universitario Magazine, 12(34), 6–16. https://doi.org/10.5377/rtu.v12i34.16336

Issue

Section

Education

Most read articles by the same author(s)