Importance of communication for education in the learning of Mathematics
DOI:
https://doi.org/10.5377/rtu.v12i34.16337Keywords:
Communication, Education, Learning, Roles, MathematicsAbstract
This essay addressed the importance of communication in the educational field, where it is and always will be the important factor to develop in students, since it constitutes one of the logical and linguistic skills to express ideas and learning. In addition, to ensure that this communication is interdisciplinary to other subjects and especially to the learning of Mathematics, returning to the fact that it is usually difficult to exploit it in students. It is a challenge for students to achieve with coherence, cohesion and a critical sense to communicate their ideas or solution procedures in mathematical problems, to be able to express ideas part of a conglomerate of vocabulary, thought and attitudes that the student has in his previous knowledge to face the new learning that directly generates significant change. Managing the elements of communication for learning Mathematics involves placing them in the roles of sender and receiver of information and not only of information but of knowledge using active methodologies such as the flipped classroom that encourages the student to form their own learning and can issue what has been learned, given that learning Mathematics is not only solving problems, mastering procedures, memorizing properties, but also being able to express orally and in writing what was solved in the problem or exercise using a communication channel and code with logical, precise and very organized, that is why communicating what is learned in Mathematics is essential for the advancement of the didactics of Mathematics in its problem solving methods.
Downloads
References
Casanova, R. S., & Roldán, Y. (2016). Alcances sobre la didáctica de la expresión oral y escrita en el aula de enseñanza
media. Estudios Pedagógicos(Número especial), 41-55. Obtenido de https://www.scielo.cl/pdf/estped/v42nesp
ecial/art05.pdf
Flores, P. (2003). Aprendizaje en Matemáticas. Aprendi, 1-9. Obtenido de http://www. ugr. es/~flores/textos/
cLASES/CAP/APRENDI. pdf.
Gil Ayala, J. (2018). Introducción a la comunicación. Obtenido de Slideplayer: https://slideplayer.es/slide/13691281/
Macias Ferrer, D. (2007). Las nuevas tecnologías y el aprendizaje de las matemáticas. Revista Iberoamericana de
Educación, 4(42), 1-17. Obtenido de https://rieoei.org/historico/deloslectores/1517Macias.pdf
Matamoros, R. J. (2021). Relación interdisciplinaria de la didáctica de la Matemática como ciencia en pro del desarrollo
y aplicabilidad con otras asignaturas. Revista Científica Tecnológica, 4(2), 27-33. Obtenido de https://revistarec
ientec.unan.edu.ni/index.php/recientec/article/view/152/152
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 National Autonomous University of Nicaragua, Managua
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos.
- El autor o los autores de los artículos, ensayos o investigaciones conceden a la Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua (UNAN-Managua) los derechos de edición (copyright) del trabajo enviado, por consiguiente la Universidad cuenta con el derecho exclusivo para publicar el artículo durante el periodo completo de los derechos de autor.
- Estos derechos de autor/ autores autorizan a la Revista Torreón Universitario y a la Universidad editar y divulgar/publicar el artículo en dicha Revista, incluyendo reproducción impresa y electrónica, el almacenamiento, recuperación y cualquier otro tipo de publicación, y fuentes de información secundaria como servicios de resúmenes y bases de datos, así mismo la facultan a proteger el artículo contra el uso no autorizado para su difusión por medios impresos o electrónicos (PDF, HTML, EPUB, XML u otros).
Licencia para el uso del contenido
La revista hace uso de la Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
Bajo esta declaración:
Este revista está sujeta a una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional. Puede ser copiada, distribuida y transmitida públicamente siempre y cuando se cite al autor y la fuente (Revista Torreón Universitario), no debe modificarse ni utilizarse con ningún fin comercial. La licencia completa se puede consultar en http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/.