Didactic intervention to develop significant learning in the subject Philosophy. Case study at the Chiquilistagua Public School in Managua
DOI:
https://doi.org/10.5377/rtu.v12i34.16339Keywords:
Meaningful learning, Subject Philosophy, Constructivism, Didactic interventionAbstract
The present study arises from one of the sub lines of research of the UNAN-Managua, such as the Training and updating of teachers and product of the research work of specialists in Didactics of Social Sciences, about the strategies that are implemented in the learning process in the subject Philosophy, which is part of the curriculum of Secondary Education of the Ministry of Education (MINED), so a case study was conducted consisting of the application of a didactic proposal in the subject Philosophy with students of 11th grade. The objective of this study was to apply a didactic proposal applying constructivist learning strategies to generate significant learning in the students. In this case, learning strategies were applied that allowed student-student, student-content and student-teacher interaction, in this process a diagnostic test was applied to identify the students' pre-knowledge, and corporal expression was also used as a learning resource for the codification and decoding of messages, realization and analysis of case studies. During the intervention, the students assumed the role of protagonist of their learning and the teachers as facilitators of learning tools that facilitated the construction of knowledge. In addition, this type of research allowed the researchers to improve their teaching practice, which is one of MINED's strategic lines of action, reaching the conclusion that new tools on didactic strategies were provided for other teachers to improve their teaching practice in the subject of Philosophy. The students participated actively in each of the didactic sessions, showing motivation and interest in the subject, through the didactic strategies designed with a constructivist perspective, facilitating understanding, assimilation and significant learning.
Downloads
References
Arnal, J. Del Rincón, D. y Latorre, A. (1992). Investigación Educativa. Fundamentos y Metodología. Labor. https:// www.icmujeres.gob.mx/wp-content/uploads/2020/05/InvestigacionEducativa.pdf Blasco, J. y Pérez, J. (2007). Metodologías de investigación en las ciencias de la actividad física y el deporte: ampliando horizontes. Editorial Club Universitario. Contreras, M. y Contreras, A. F. (2012). Pedagogic al practice: theoretical postulates and ontological and epistemological foundations. Heuristics, Digital Magazine of the History of Education, No. 15 Escaño, J., y Gil, M. (2006). Cómo se aprende y cómo se enseña (4a. ed.). Horsori Gómez, M. (2006). Introducción a la metodología de la investigación científica. Editorial Brujas. Hernández, R. Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. (4ta ed.) McGraw-Hill. Luna-Gijón, G., Nava-Cuahutle, A.A. y Martínez-Cantero, D.A. (abril-septiembre, 2022). El diario de campo como herramienta formativa durante el proceso de aprendizaje en el diseño de información. ZincografíaPensamiento,11, 245-264. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2448-4372022000100245&script=sci _arttext Martínez, L.A. (abril, 2007). La Observación y el Diario de Campo en la definición de un tema de Investigación. Perfiles Libertadores. Pp. 74-80. https://www.ugel01.gob.pe/wp-content/uploads/2019/01/1-La-Observaci%C3%B3 n-y-el-Diario-de-campo-07-01-19.pdf Orozco Alvarado, J.C. (2019). Investigación Acción y Desarrollo de Competencias Docentes en la asignatura Didáctica de las Ciencias Sociales. Editorial Universitaria Tutecotzimí. Peronard, M. (2005). La metacognición como herramienta didáctica. Revista signos, 38(57), 61-74. https://dx.doi.o rg/10.4067/S0718-09342005000100005 Popkewitz, T. (1984/1988). Paradigma e ideología en investigación educativa. Las funciones sociales del intelectual. Mondadori. https://kupdf.net/download/popkewitz-paradigma-e-ideologia-en-investigacion-educ ativa_59a0323edc0d609d0a184970_pdf Rodríguez Hernández, L. (2013). Estrategia Didáctica: Aprendizaje de la Filosofía desde Procesos Metacognitivos para estudiantes de Grado Undécimo del Colegio San Cristóbal Sur I.E.D. http://repository.pedagogica.edu.co/bits tream/handle/20.500.12209/9167/TO-15368.pdf?isAllowed=y&sequence=1 Sandoval Ríos, M.E., Moya Robleto, Y.F y Vega Alemán, D.P. (2016). Intervención didáctica con estrategias de aprendizaje innovadora para generar pensamiento crítico en la disciplina de Filosofía con los estudiantes de 11° grado del Colegio Politécnico de Comercio durante el II semestre 2016. Tesis de Licenciatura, UNAN-Managua. http:/ /repositorio.unan.edu.ni/id/eprint/3485
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 National Autonomous University of Nicaragua, Managua
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos.
- El autor o los autores de los artículos, ensayos o investigaciones conceden a la Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua (UNAN-Managua) los derechos de edición (copyright) del trabajo enviado, por consiguiente la Universidad cuenta con el derecho exclusivo para publicar el artículo durante el periodo completo de los derechos de autor.
- Estos derechos de autor/ autores autorizan a la Revista Torreón Universitario y a la Universidad editar y divulgar/publicar el artículo en dicha Revista, incluyendo reproducción impresa y electrónica, el almacenamiento, recuperación y cualquier otro tipo de publicación, y fuentes de información secundaria como servicios de resúmenes y bases de datos, así mismo la facultan a proteger el artículo contra el uso no autorizado para su difusión por medios impresos o electrónicos (PDF, HTML, EPUB, XML u otros).
Licencia para el uso del contenido
La revista hace uso de la Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
Bajo esta declaración:
Este revista está sujeta a una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional. Puede ser copiada, distribuida y transmitida públicamente siempre y cuando se cite al autor y la fuente (Revista Torreón Universitario), no debe modificarse ni utilizarse con ningún fin comercial. La licencia completa se puede consultar en http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/.