Employment situation of the graduates of the headquarters of the Bluefields Indian & Caribbean University (BICU)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/rtu.v12i35.17001

Keywords:

Higher education, Graduate, Strategies, Employment situation

Abstract

Higher education, as a service provided by HEIs, is essential for the specialization of knowledge and the development of a country. The theme that is developed in this research is aimed at contextualizing the situation of BICU graduates at the academic level of the regular shift at its headquarters, taking into account four aspects: general data, academic profile, assessment of teaching and situation labor. The development of the research was carried out according to the qualitative approach, considering the period 2015-2020 and taking into account 190 graduates from 11 careers. In the results, recommendations are presented for the follow-up of the graduates of the university, such as: creating a follow-up system for graduates that allows having structured, continuous, reliable and detailed information on the academic and work performance of these and create an institutional monitoring policy that is executed through an office attached to the Office of the Academic Vice-Rector. The most important conclusion is that 63.7% of the graduates and graduates in the 2015-2020 period, of the regular modality, academic degree level, are working and that 36.3% are unemployed, expressing a quite positive relationship.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Banco Central de Nicaragua. (junio de 2022). Banco Central de Nicaragua . Obtenido de Banco Central de Nicaragua: https://www.bcn.gob.ni/sites/default/files/estadisticas/sector_real/mercado_laboral/3-4.htm

BICU. (2021). Estadisticas 20215-2020. Bluefields: BICU.

Cajina, I. (27 de Noviembre de 2020). Economía: Nicaragua investiga. Obtenido de Nicaragua investiga: https://nicaraguainvestiga.com/economia/41623-acceso-de-jovenes-recien-egresados-al-mercado-laboral-es-cada-vez-mas-dificil-por-agudizacion-de-crisis/

CNEA. (2020). Glosario de Educación Superior de Nicaragua Tercera edición. Managua.

Domelis, M. A. (2009). Desarrollo de un Instrumento para Medir la Satisfacción Estudiantil en Educación Superior. Venezuela: Universidad Central de Venezuela.

Enríquez, A. y. (2015). Empleo. Mexíco DF: Serie de Estudios Económicos.

Holman Bladimir Boquín Álvarez, A. d. (2007). Análisis situacional sobre la inserción en el mercdo laboral de los egresados de la facultad CC.EE.EE, UNAN León; período de febrero a mayo 2007. León, Nicaragua: UNAN León.

Instituto Tecnológico Metropolitano. (2019). Modelo de satisfacción de egresados universitarios: un estudio de caso. CEA, Vol.5, núm. 10, pp.49-68.

Jaramilo, A. (2013). Guía para la verificación de condiciones institucionales para el otorgamiento del registro calificado. Bogotá: SECAB-PUBLICACIONES.

Jessica Gabriela Cáceres Carcache, E. W. (2017). Relación del modelo profesional y el desempeño laboral de los graduados de la carrera Licenciatura en Enfermería Materno Infantil, que realizaron servicio social de marzo 2015 a marzo 2016, cohorte 2010-2024, I y II semestre 2016. Managua: https://repositorio.unan.edu.ni/4310/1/96344.pdf.

Mendoza, J. F., & Flores-Pacheco, J. A. (2021). Competencias digitales en la formación continua del profesorado, un estudio de caso para la Bluefields Indian & Caribbean University - BICU, Nicaragua. Revista Científica De FAREM-Estelí, 10(39), 157–169. https://doi.org/10.5377/farem.v10i39.12621

Morales, S. R. (2020). Situación laboral de egresados de administración de la universidad catolica de Pereira. Risaralda Pereira: Santiago.ruiz@ucp.edu.co.

PNUD. (2015). Panorama General Informe sobre Desarrollo Humano 2015. Washington: Communications Development Incorporated.

Pronicaragua. (2020). Perfil Demográfico 2020. Managua: Pronicaragua.

Salvador, B. C. (2017). Glosario Términos Técnicos y conceptos económicos. El Salvador: Banco Central de Reserva de El Salvador.

Sánchez, R. F. (2018). Análisis de la situación laboral de los egresados de la Universidad de Colima del periodo 2010-2013. México: Revista de economía regional y sectorial, vol. 10, núm. 2, pp. 149-176.

Vargas, B. E. (2011). Economía I. Colombia: Espacio Gráfico Comunicaciones S.A

Published

2023-11-28

How to Cite

Chavarría Gómez, T. L., & Flores Pacheco, J. A. (2023). Employment situation of the graduates of the headquarters of the Bluefields Indian & Caribbean University (BICU). Torreon Universitario Magazine, 12(35), 51–64. https://doi.org/10.5377/rtu.v12i35.17001

Issue

Section

Social sciences, Business education and Law

Most read articles by the same author(s)