Culture of evaluation: A proposal from the role of university teaching
DOI:
https://doi.org/10.5377/rtu.v13i36.17634Keywords:
Evaluation culture, Higher education, Substantive function of teachingAbstract
This essay addresses a theoretical proposal for the establishment of the culture of evaluation in the context of higher education, specifically from the substantive function of teaching. The bibliographic method has been used, complemented with the analytical-synthetic method on the documentation found, revealing that this topic is still evolving. Three chapters are developed, starting from the conception of the substantive function of teaching, which focuses on guaranteeing the integral formation of future professionals, through the achievement of educational quality, an aspect in which all actors must be active participants. Secondly, the elements of the evaluation culture are presented, from a non-fragmented university vision, as a social construction subject to different evaluations and circumstances; whose conception and practice has moved from a vision of external evaluation to an internal one (as self-evaluation). And thirdly, it describes how the culture of evaluation can be promoted from the teaching function, where all members of the educational community are active participants, with the power to intervene in all processes related to evaluation and its planning. It is concluded that the exercise of the praxis of didactic evaluation becomes a necessary strategy that can give way to the generation of a true evaluative culture, since it directly involves the educational actors who receive the scope and benefits that institutional improvement brings to the quality of life of all its members.
Downloads
References
Bolseguí, M. & Fuguet, A. (2006). Cultura de evaluación: una aproximación conceptual. Investigación y Postgrado, 21(1) 77-98
Culp, M. & Dungy, G. (2012). Building a Culture of Evidence in Student Affairs: A Guide for Leaders and Practitioners (1st edition). Washington: NASPA.
Duriez, M. (2009). La cultura organizacional universitaria y su influencia en la práctica evaluativa institucional: el caso de la Universidad Nacional de Ingeniería (UNI) de Nicaragua. 1994-2006. (Tesis doctoral). Universidad de Costa Rica.
Escamilla González, G. (jul-dic, 1970). La bibliografía y el método bibliográfico. Boletín del Instituto de Investigaciones Bibliográficas. http://publicaciones.iib.unam.mx/index.php/boletin/article/view/103/97
Fabre, G. (2005). Las funciones sustantivas de la universidad y su articulación en un departamento docente. V Congreso Internacional Virtual de Educación. 7-27 febrero 2005. Universidad Agraria de la Habana, Cuba. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/24694/Documento_completo.pdf?sequence=1
Freire, P. (1972). Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI editores.
Gelles, R. & Levine, A. (1996), Introducción a la Sociología: con aplicaciones a los países de habla hispana (5ª. Edición). México: McGraw-Hill.
Hernández, J., Meléndez, Y., Chumaceiro, A. & Aguilar, A. (2017). Calidad y cultura educativa. Tendencias de la inclusión en el siglo XXI. En: Hernández, J. (Coord). Barboza, J. & Muñoz, I. (Comp.). Calidad de vida, inclusión social y bienestar humano. https://www.academia.edu/33200120/01_Calidad_y_cultura_educativa_Hern%C3%A1ndez_Mel%C3%A9ndes_Chumaceiro_Aguilar_pdf
McKinsey and Company (2007). Cómo hicieron los sistemas educativos con mejor desempeño del mundo para alcanzar sus objetivos. (Informe). https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/industries/public%20and%20social%20sector/our%20insights/how%20the%20worlds%20best%20performing%20school%20systems%20come%20out%20on%20top/como_hicieron_los_sistemas_educativos.pdf
Norton, L. (2009). Assessing student learning. In: Fry, H., Ketteridge, S., & Marshall, S. (Editors). A Handbook for Teaching and Learning in Higher Education (pp.132-149) (3th Ed.). New York & London: Routledge.
Perozo, L., González, M. & Jiménez, C. (jul-dic, 2012). Cultura evaluativa en las instituciones universitarias. Valor fundamental para la calidad educativa. Revista Educación en Valores. 2(18). 22-35. http://servicio.bc.uc.edu.ve/multidisciplinarias/educacion-en-valores/v2n18/art03.pdf
Rodríguez, A. y Pérez, A. O. (ene-jun 2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. Revista EAN, (82) 179-200. doi.org/10.21158/01208160.n82.2017.1647
Suskie, L. (2018). Assessing Student Learning: A Common Sense Guide (3rd edition). San Francisco: Jossey-Bass
Universidad Nacional de Ingeniería – UNI (2019). Modelo Educativo Institucional. Universidad Nacional de Ingeniería. Managua, Nicaragua.
University of Maryland Eastern Shore – UMES (s.f.). Creating a culture of assessment: implementation of the student learning outcomes assessment process. https://www.umes.edu/uploadedFiles/_DEPARTMENTS/Academic_Affairs/Content/CREATING%20A%20CULTURE%20OF%20ASSESSMENT-Fin.pdf
Valenzuela, J., Ramírez, M. & Alfaro, J. (2011). Cultura de evaluación en instituciones educativas. Perfiles Educativos. 33(131) 42-63.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos.
- El autor o los autores de los artículos, ensayos o investigaciones conceden a la Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua (UNAN-Managua) los derechos de edición (copyright) del trabajo enviado, por consiguiente la Universidad cuenta con el derecho exclusivo para publicar el artículo durante el periodo completo de los derechos de autor.
- Estos derechos de autor/ autores autorizan a la Revista Torreón Universitario y a la Universidad editar y divulgar/publicar el artículo en dicha Revista, incluyendo reproducción impresa y electrónica, el almacenamiento, recuperación y cualquier otro tipo de publicación, y fuentes de información secundaria como servicios de resúmenes y bases de datos, así mismo la facultan a proteger el artículo contra el uso no autorizado para su difusión por medios impresos o electrónicos (PDF, HTML, EPUB, XML u otros).
Licencia para el uso del contenido
La revista hace uso de la Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
Bajo esta declaración:
Este revista está sujeta a una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional. Puede ser copiada, distribuida y transmitida públicamente siempre y cuando se cite al autor y la fuente (Revista Torreón Universitario), no debe modificarse ni utilizarse con ningún fin comercial. La licencia completa se puede consultar en http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/.