Nicaraguan Institute for Biomedical Research (INVBIOM), period 2023 to 2033

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/rtu.v13i36.17629

Keywords:

R&D&i model, Organizational and Institutional Innovation, Quality and relevance

Abstract

With the objective of publicizing the potential for organizational and institutional innovation of the FCC Médicas UNAN-Managua, this article is presented. This potential is aimed at modernizing biomedical research processes and postgraduate education, both in medical specialties and in the public health sector of Nicaragua. The following are highlighted as relevant findings: 1) The INVBIOM, based on the R&D&i Model evolved by 2022, assumes the logic of the research process, with a holistic, systemic and anthropocentric vision, to generate new knowledge and technologies, applied to the different medical specialties. 2) The INVBIOM is proposed as an innovative institute of scientific research and postgraduate studies, aimed at strengthening the Research, Development and Innovation competencies of the basic doctors of the MINSA hospitals and clinical-surgical teachers of the FCCMédicas. 3) INVBIOM will contribute to improving the scientific training of Resident Doctors of Medical Specialties, through three MOOC courses: (a) Scientific Research Methodology, (b) Biostatistics, (c) Scientific Writing. 4) INVBIOM will be organized into six Academic Programs, four specialized structures, a Scientific Research Center and 14 Research Units at the hospital level. For the development of INVBIOM, it is proposed to create Biomedical Research Committees in the hospital setting, to contribute to improving the quality, relevance and impacts of the results of Biomedical Research, which will increase the scientific productivity of the national public health sector.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Corriols, M. (2017). Doctorado en Investigaciones Biomédicas (PRODIB), Conferencia inaugural en power point. 21 p.

De Souza Silva, J. (1999). “El Cambio de Época, el Modo Emergente de Producción de Conocimiento y los Papeles Cambiantes de la Investigación y Extensión en la academia del Siglo XXI”. Panamá: IICA. Recuperado el 11 de 09 de 2017, de Grupo Chorlaví: http://www.grupochorlavi.org/php/doc/documentos/docabr1.html

Dicovskiy L.M. y Pedroza M.E. 2019. "Género, motivación y metacognición incidiendo en la calidad del rendimiento académico, en la carrera de ingeniería agroindustrial en la UNI sede regional norte, período 2005-2018". Artículo científico aprobado por el Comité Científico del XII Congreso Latinoamericano de la Habana, Cuba.

MINSA 2020 a. Acuerdo ministerial No. 491-2020 MINSA. “Reglamento del Comité Nacional de Investigación en Salud” CONIS. 8 de octubre 2020. Managua, Nicaragua. 3 p.

MINSA 2020 b. Reglamento del Comité Nacional de Investigaciones en Salud CONIS. Septiembre 2020. Managua, Nicaragua. 23 p.

MINSA 2020 c. Norma 166 del MINSA, “Norma para la Regulación de Ensayos Clínicos de Medicamentos en Seres Humanos” 85 p.

PNDH. 2021. Plan Nacional de Lucha contra la Pobreza y para el Desarrollo Humano 2022-2026, de los y las nicaragüenses. Gobierno de Reconciliación y Unidad Nacional. Managua, Nicaragua. 189 p. https://observatorioplanificacion.cepal.org/sites/default/files/plan/files/PNCL-DH_2022-2026%2819Jul21%29_0.pdf.

Pedroza, M.E. 2010. El Sistema Nicaragüense de Investigación e Innovación Agropecuaria –SNIIA-, In “Un Nuevo Modelo de Innovación Tecnológica para el Agro Nicaragüense”. Managua, Nicaragua. Dirección de Investigación de la UNAN-Managua. 138 p.

Pedroza M.E. 2013. Programa de Maestría en Métodos de Investigación Científica. MEDINV.

DIRINVES-FAREM-Carazo. UNAN-Managua. Managua, Nicaragua. 52 p.

Pedroza, M.P. 2015. El Modelo de Gestión de la Investigación, Modelo I+D+i de la UNAN-Managua, Nicaragua. Vice Rectoría de Investigación. Dirección de Investigación. 81 p. ISBN 978-99924-69-53-8

Pedroza, M. E. 2016. Programa de Doctorado “Gestión y Calidad de la Investigación Científica” (DOGCINV). Managua: Universitaria de UNAN-Managua. 61 p.

Pedroza, M. E. 2017. Informe del Primer Aniversario del Programa de Doctorado Gestión y Calidad de la Investigación Científica (DOGCINV). Managua: Universitaria de UNAN-Managua. 87 p.

Pedroza, 2018 a. Innovación Institucional y Organizacional de la Investigación en la UNAN-Managua, en el período 2011-2016. 70 p. ISBN 978-99924-69-73-6

Pedroza, M. E. 2018 b. Informe del Segundo Aniversario del Programa de Doctorado Gestión y Calidad de la Investigación Científica (DOGCINV). Managua: Universitaria de UNAN-Managua. 115 p.

Pedroza, M.E. 2019 a. El Programa de Doctorado “Gestión y Calidad de la Investigación Científica” (DOGCINV), Primera Cohorte, 2016-2019. Artículo científico aprobado por el Comité Científico del XII Congreso Latinoamericano de la Habana, Cuba.

Pedroza, M. E. 2019 b. Informe del Tercer Aniversario del Programa de Doctorado Gestión y Calidad de la Investigación Científica (DOGCINV). Managua: Universitaria de UNAN-Managua. 65 p.

Pedroza, M. E. 2019 c. Diseño Curricular de la Maestría en Investigaciones Biomédicas (PROMIB). Facultad de Ciencias Médicas, Managua UNAN-Managua. 80 p.

Pedroza Pacheco, M. E. (2020). Logros y avances del Programa de Diplomado, Maestría y Doctorado en Investigaciones Biomédicas de la Facultad de Ciencias Médicas, Primera Cohorte período 2017-2019. Pedroza. Torreón Universitario www.faremcarazo.unan.edu.ni / ISSN 2410-5708 / e-ISSN 2313-7215. Año 9 | Núm. 26 | pág. 47 - pág. 59 | octubre 2020 - enero 2021.

Pedroza Pacheco, M. E. (2022). El Modelo I+D+i y sus Paradigmas: visión multidimensional de la investigación científica, UNAN Managua 2022. Revista Ciencia y Tecnología El Higo, 12(2), 24–37. https://doi.org/10.5377/elhigo.v12i2.15194

Pedroza, M. E. 2023. Actualización de las Líneas de Investigación en el Sector Salud. Talleres Nacionales de Líneas de Investigación Priorizadas del MINSA. Abril 2023. In Plataforma del PROMIB. URL: msceducav.unan.edu.ni

UNAN-Managua. 2011 a. SEPEC-UNAN-MANAGUA. Vice Rectoría de Investigación, Posgrado y Extensión Universitaria. Dirección de Posgrado. 59 p.

UNAN-Managua. 2011 b. Modelo Educativo, Normativa y Metodología para la Planificación Curricular 2011. Aprobado en Consejo Universitario Sesión Ordinaria Nº18-2011 del 2 de septiembre 2011. 134 p.

UNAN-Managua. 2011 c. Plan Estratégico de UNAN-Managua, 2015-2019. 90 p.

UNAN-Managua. 2013. Humanismo y Cambio Social, Revista de la Facultad de Humanidades y Ciencias Jurídicas. Número 1. Año 1. Julio-Diciembre 2013. Pp-5-6.

UNAN-Managua. 2016. Políticas de Investigación y Postgrado de UNAN-Managua. Vice Rectoría de Investigación, Posgrado y Extensión Universitaria. Dirección de Investigación. 45 p.

UNAN-Managua. (2021). Metodología para la Evaluación del Curriculo por Competencias en la UNAN-Managua. Institucional, UNAN-Managua, Dirección de Educación de Grado. UNAN-Managua, Managua. Recuperado el 9 de Noviembre de 2021.

Published

2024-02-28

How to Cite

Pedroza Pacheco, M. E. (2024). Nicaraguan Institute for Biomedical Research (INVBIOM), period 2023 to 2033. Torreon Universitario Magazine, 13(36), 93–108. https://doi.org/10.5377/rtu.v13i36.17629

Issue

Section

Health and Social services