Perception of care directed to people diagnosed with HIV in Comprehensive Care Clinics of the Department of Matagalpa-Nicaragua, January 2023

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/rtu.v13i36.17617

Keywords:

Quality of care, ART, expectations, perception, privacy, PHIV, patient satisfaction

Abstract

Objective: Determine the perception of care directed to People diagnosed with HIV in the Comprehensive Care Clinics of the Department of Matagalpa-Nicaragua in January 2023. Design: A quantitative and cross-sectional study was carried out, having a universe of 165 people withdrawing from ART in the different clinics and with a convenience sample of 49 respondents. A data collection form was used that was carried out through an individual survey with closed questions to give rise to the objectives to be developed such as: gender, age, origin, sexual identity, education, etc. Results: Of 49 respondents, it was found that the highest percentage is male, that the highest age groups were between 20 to 29 years with 18 (36.7%) patients; that 40 (82%) are heterosexual and 7 (14%) are homosexual, that 47 (96%) respected their privacy, that 47 (95%) rate the clinics' care as good or excellent. Conclusions: Of the 49 respondents, the highest percentage are male, from the urban area, with completed secondary and university education, are heterosexual and have the occupation of housewife and merchant. The care is evaluated with good satisfaction since 95% is obtained, a high percentage of not applicable is obtained in admission and pharmacy care since the care staff carries out the procedures in those aforementioned areas and that the care part nursing is better valued for having greater empathy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, R. de los Á. (2017). Satisfacción de los usuarios del servicio de Hospitalización Privada, sobre la calidad de atención recibida en el Hospital Militar Escuela Dr. Alejandro Dávila Bolaños, Managua, Nicaragua, febrero a marzo 2017 (Masters, CIES UNAN-Managua). http://repositorio.unan.edu.ni/7928/.

Cabello, E., & Chirinos, J. L. (2012). Validación y aplicabilidad de encuestas SERVQUAL modificadas para medir la satisfacción de usuarios externos en servicios de salud. Revista Médica Herediana, 23(2), 88. https://doi.org/10.20453/rmh.v23i2.1037

(Cotes D, Tapie, Cuspud, Cabrera Salazar, & Achicanoy, Martínez, 2016). Calidad de la atención médica en el servicio de consulta externa desde la perspectiva de los usuarios del hospital lorencita villegas de santos en el primer trimestre del 2016 samaniego – nariño. Universidad CES, 47-49. http://hdl.handle.net/10946/615.

Calixto-Olalde, M. G., Sawada, N. O., Hayashida, M., Mendes, I. A. C., Trevizan, M. A., & Godoy, S. de. (2011). Escala SERVQUAL: validación en población mexicana. Texto & Contexto - Enfermagem, 20(3), 526-533. https://doi.org/10.1590/S0104- 0707201100030001.

Castillo, B. E, (2021). Percepción de pacientes con VIH/SIDA sobre la atención odontológica en Asociación (ASPOV)-Piura 2021 (Tesis para obtener el Título Profesional, Universidad Cesar Vallejo). https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/62976.

Castellón, R. J (2019). Satisfacción del usuario, sobre la calidad de atención recibida en medicina interna, de consulta externa, del Hospital Bautista de Managua Nicaragua, junio 2019. (Tesis para obtener Título Máster, CIES, unan-Managua). https://repositorio.unan.edu.ni/12093/1/t1073.pdf.

Villa Sierra, L.A (2019), Colombia. Percepción de pacientes con VIH/Sida sobre consulta odontológica en IPS de Santa Marta – Colombia. Portal Regional da BVS- http://www.scielo.org.co/pdf/reus/v22n2/2389-7066-reus-22-02-120.pdf.

Fierro Díaz, Y.K (2018), Colombia. Percepción de Enfermería en el cuidado de pacientes con VIH/SIDA, a la luz de Jean Watson. Revistas Científicas de la Fundación Universitaria Navarra – UNINAVARRA, vol. 2 (3). https://journals.uninavarra.edu.co/index.php/cinaresearch/article/view/136.

Torres Sánchez, K.F (2021), Perú. Calidad de atención de Enfermería y Satisfacción del Paciente que acude al Servicio de Hospitalización de la Clínica San José, Cusco-2021 (Tesis para obtener título profesional, Universidad Autónoma de Ica). http://repositorio.autonomadeica.edu.pe/bitstream/autonomadeica/1168/1/TESIS%20TORRES%20SANCHEZ%20.pdf.

Díaz Jirón, R.X (2021), Nicaragua. Percepción de los Usuarios en relación a calidad de atención del Programa VIH del Hospital Militar Escuela “Dr. Alejandro Dávila bolaños” Managua, Nicaragua, Primer Semestre 2021 (Másters, CIES UNAN-Managua). https://repositorio.unan.edu.ni/16994/1/ArtoCient1173.pdf.

García Miranda, D. L. (2013). Percepción y expectativas de la calidad de la atención de los servicios de salud de los usuarios del centro de salud Delicias Villa- Chorrillos en el período febrero-mayo 2013 (Ricardo Palma). https://repositorio.urp.edu.pe/handle/20.500.14138/246.

González, N.J (2,012), Calidad de la Atención brindada a personas VIH SIDA con Terapia Antirretroviral (TAR) que ingresaron al servicio de epidemiología e infectología del Hospital Dr. Roberto Calderón Gutiérrez de Managua entre enero a diciembre 2010 (Másters, CIES UNAN-Managua). https://repositorio.unan.edu.ni/7550/.

Guía de Terapia Antirretroviral para personas con VIH, enero 2018, 138. https://www.minsa.gob.ni/index.php/repository/Descargas MINSA/Direcci%C3%B3n-General-de-Regulaci%C3%B3n-Sanitaria/Normas-Protocolos-y-Manuales/Normas-2015/138-Gu%C3%ADa-de-Terapia-Antirretroviral-para-Personas-con-VIH/.

Ibarra-Morales, L. E. (2014). Aplicación del modelo SERVQUAL para evaluar la calidad en el servicio en los hospitales públicos de Hermosillo Sonora. 2014, 8(2),11.file:///C:/Users/cruza/Downloads/619_AUTOR_%20Texto%20del%20art%C3%ADculo%20(word-producci%C3%B3n)-2456-1-10-20200731%20(1).pdf.

Maggui Vera, W. A. (2018). Evaluación de la calidad de la atención en relación con la satisfacción de los usuarios de los servicios de emergencia pediátrica Hospital General de Milagro. Universidad Católica de Santiago de Guayaquil. http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/9976.

(MINSA, Ley General de Salud y su reglamento, 2004). http://legislacion.asamblea.gob.ni/Normaweb.nsf/($All)/FF82EA58EC7C712E062570A1005810E1?OpenDocument.

(MINSA, Sistema de Garantía de Calidad del Sector Salud Marco Conceptual y Estratégico, 2007). http://mapasalud.minsa.gob.ni/wp-content/uploads/2017/03/Marco_Conceptual_Modelo_SaludFamiliar_Comunitario.pdf.

Nishizawa, R. M. (2014). Desarrollo del Modelo Servqual para la medición de la calidad del servicio en la empresa de publicidad Ayuda Experto. 30.https://www.redalyc.org/pdf/4259/425941264005.pdf.

Pinzón, M. H (2,013). Percepción de la Calidad en la Atención de los usuarios externos del hospital Central Managua, Dr. Cesar Amador Kuhl, del 15 de Enero al 15 de Febrero del 2013 (Masters, CIES UNAN-Managua). https://repositorio.unan.edu.ni/7642/1/t753.pdf.

Sánchez, C. (08 de febrero de 2019). Normas APA – 7ma (séptima) edición. https://normas-apa.org/.

Published

2024-02-28

How to Cite

Gámez Tinoco, S. L., & Hurtado, M. J. (2024). Perception of care directed to people diagnosed with HIV in Comprehensive Care Clinics of the Department of Matagalpa-Nicaragua, January 2023. Torreon Universitario Magazine, 13(36), 51–58. https://doi.org/10.5377/rtu.v13i36.17617

Issue

Section

Health and Social services