Ecological transition, everyday knowledge and humanization of learning: a transformed school

Authors

  • Juan José Cuervo Zapata Bachelor's degree in Physical Education and Sports, Master's degree in Education Sciences and PhD student in Education Sciences, University of San Buenaventura, professor at the Faculty of Education, Medellín, Antioquia, Colombia. https://orcid.org/0000-0002-8240-0782
  • Dora Inés Arroyave Giraldo Research professor at the Faculty of Education of the University of San Buenaventura-Medellín. Colombia. https://orcid.org/0000-0003-0913-4841

DOI:

https://doi.org/10.5377/rtu.v13i37.18129

Keywords:

Solidarity learning, School, Technological mediation, Humanizing practices

Abstract

The pospandemic school needs to be installed in other social outlooks, allowing the construction of collaborative networks between parents, students, teachers, directors and other personnel within the institution, as well as companies and the surrounding context. Therefore, the purpose of this study was to analyze the role of the school in welcoming diversity and in the rescue of transformative potentialities; given that when education is seen as a practice open to cultural diversity and human relations, it allows and hosts empowerment, emancipation and creation as transforming elements of life itself, since they provide the entrance to knowledge and relational learning. Hence, the teacher is a co-creating agent, when he/she allows the students to be linked to the process, to question what has been taught and where uncertainty, astonishment, creativity, confrontation and initiative are valued as a possible way for learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre Burneo María Elvira (2022). Factores contextuales de familia y escuela. En Aguirre et al., (eds.). Familia y escuela. Una visión desde la educación para la paz. Dykinson, pp. 23-50

Arias Ortiz, E., Dueñas, X., Elacqua, G., Giambruno, C., Mateo-Berganza Díaz, M. M., & Pérez Alfaro, M. (2021). Hacia una educación 4.0: 10 módulos para la implementación de modelos híbridos. https://doi.org/10.18235/0003703

Arias Rentería, Y., & Ibargüen Maturana, J. (2023). Reflexión crítica - constructiva entorno al currículo en Colombia, tendencias y metodologías activas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 9348–9365. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.6038

Arroyave Giraldo, D. I. (2021). Roles, prácticas, dinámicas de la gestión educativa, pedagógica y didáctica en tiempos de cambio. In Estudios multirreferenciales sobre educación y currículo: reflexiones en tiempos de pandemia (pp. 18–43). Bonaventuriana.

Arroyave Giraldo, D. I. (2023). Guía Seminario de línea de investigación: Estudios críticos sobre educación y currículo. Doctorado en ciencias de la educación. [Documento de apoyo con fines didácticos exclusivamente de circulación interna]. Universidad de San Buenaventura.

Boff, L. (2011). Ecología: grito de la tierra, grito de los pobres. Trotta.

Boff, L. (2014). Características del nuevo paradigma emergente. Koinonia.Org. https://www.servicioskoinonia.org/boff/arti culo.php?num=676

Espinosa Ortega, A., & Restrepo Valencia, M. (2023). Construcción de paz y memoria histórica desde la escuela: un recorrido histórico. Zona Próxima, 38, 37–65. https://doi.org/10.14482/zp.38.326.951

Estrada-García, A. (2023). Las Epistemologías del Sur para una educación emancipadora. Revista Portuguesa de Educação, 36(1), 1–19. https://doi.org/10.21814/rpe.23880

Freire, P. (2015). Pedagogía de los sueños posibles. Por qué docentes y alumnos necesitan reinventarse en cada momento de la historia. Siglo Veintiuno.

Hernández Córdoba, Ángela. (2023). Una mirada intercultural a la identidad y la subjetivación. Estudio con universitarios indígenas y urbanos. Ed. Universidad Externado de Colombia.

Hernández Aragón, M., Libreros Galicia, E. D., & Ocampo Tallavas, M. I. (2023). La formación docente desde las expresiones autoetnográficas de los formadores normalistas. Praxis Educativa, 27(1), 1–16. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270107

Iribarren, L., Guerrero Tamayo, K., Garelli, F., & Dumrauf, A. (2023). ¿Qué nos cuenta Pachamama? Una experiencia de diálogo de saberes, vivires y formación docente descolonizadora en educación ambiental. Técné, Episteme y Didaxis:TED, 53, 239–255. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/14919/12378

King Herbert (1998). King Nº 4: El Vivir y Pensar Orgánico. Nueva Patris

Lázaro, F. D. (2022). La formación docente: entre recetas y distopías. Revista Argentina de Investigación Educativa, 2(3), 201–220. https://acortar.link/dSYGkg

López Rupérez, F. (2020). Las reformas curriculares para el siglo XXI. In El currículo y la educación en el siglo XXI. La preparación del futuro y el enfoque por competencias (pp. 147–160). Narcea.

Martínez-Boom, A. (2019). ¿Para qué nos educamos hoy? Escolarización y educapital. In Genealogías de la pedagogía (pp. 273–304). Universidad Pedagógica Nacional.

Mejía, M. R. (2019). Reinventar la transformación social y Los nuevos desafíos de la educación popular y los movimientos sociales. In Acción social colectiva y pedagogía (pp. 35–94). En Acción social colectiva y pedagógica. Universidad Oberta de Cataluya.

Montoya Grisales, N. E., & Arroyave Giraldo, D. I. (2021). Conocimiento didáctico del contenido. Una revisión sistemática exploratoria. Revista Boletín Redipe, 10(8), 55–71. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i8.1384

Montoya Grisales, N. E., & Arroyave Giraldo, D. I. (2023). La práctica pedagógica como fundamento de ser maestro. Actualidades Pedagógicas, 79, 1–26. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss79.4

Morin, E. (2020). Los desafíos del poscoronavirus. En Cambiemos de vía, lecciones de la pandemia. Planeta.

Nasarre Goicoechea, Eugenio (2022). Por una educación humanista. Un desafío contemporáneo. Narcea Ediciones

Pardo Kuklinski, H. (2023). Los futuros inevitables de la universidad. Ideas para gestores hacia la consolidación híbrida. Editorial Universidad Pontificia Bolivariana. https://acortar.link/SaIR2Q

Perdomo-Guerrero, C., Rodríguez-Villasmil, B., & Pirela-Hernández, A. (2023). Pedagogías de la solidaridad: modelo de aprendizaje servicio para la transformación social. Una visión desde la universidad. Cátedra, 6(1), 92–109. https://doi.org/10.29166/catedra.v6i1.4015

Pérez Velásquez, L. B., & Pérez Velásquez, S. S. (2023). Metodologías inclusivas para el desarrollo sostenible. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 13309–13333. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.4331

Pizà-Mir Bartolomé; Fernández Fernández Juan Gabriel; Cortès Ferrer María Magdalena; García Taibo Olalla y Baena Morales Salvador (2023). Currículum, didáctica y los objetivos de desarrollo sostenible (ODS). Reflexiones, experiencias y miradas. Dykinson

Rama, C. (2021). La nueva educación híbrida. En Cuadernos de Universidades. https://acortar.link/1sJD5R

Restrepo Quijano, A. M., & Restrepo Maya, W. A. (2022). Una escuela para entretejer juntos la diversidad y la inclusión. Revista Reflexiones y Saberes, 17, 51–64. https://acortar.link/KIaGx1

Rico, M. C., & Salazar Jiménez, J. G. (2023). Prácticas y saberes pedagógicos de las madres comunitarias rurales del municipio de Paya (Colombia). Acción y Reflexión Educativa, 48, 36–54. https://acortar.link/VC4Lmp

Rocio Pico, H., & Arroyave Giraldo, D. I. (2021). Educación como proceso dialógico donde el sujeto es el principal agente de cambio. Miradas, 16(1), 97–118. https://doi.org/10.22517/25393812.24863

Rueda, E. A., Larrea, A. M., Castro, A., Bonilla, Ó., Rueda, N., & Guzmán, C. (2022). Retornar Al Origen: Narrativas Ancestrales Sobre Humanidad, Tiempo y Mundo. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. CLACSO. https://www.jstor.org/stable/j.ctv2v88dwj

Sánchez Flores, J., & Solís Trujillo, B. P. (2023). La evaluación formativa: un proceso reflexivo y sistemático de la práctica docente. Revista Conrado, 19(90), 196–202. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2883/2789

Sánchez Reyes, M. T., & Del Valle Cermeño Guaina, D. (2022). Servir solidariamente, un rasgo esencial del aprendizaje para el desarrollo sostenible desde el compromiso social. DIDAC, 79, 29–38. https://acortar.link/EQ6eNh

Sánchez-Pérez, Y., & Gómez Calcerrada, J. L. (2021). ¿Es necesario un pensamiento crítico para la era digital? In González M.; Zaldivar J. y Olmeda G. (eds). Condiciones del pensamiento crítico en el contexto educativo del inicio del siglo XXI (pp. 115–126). Fahren House.

Santos, B. de S. (2009). Una epistemología del Sur: la reinvención del conocimiento y la emancipación social. Clacso. Siglo Veintiuno.

Uribe Pareja, I. D. (2023). estÉtica de los placeres: entre cuerpo y educación física. Una pedagogía vitalista. Editorial Kinesis.

Vargas Hernández Marco Fidel y Hernández Pino Yoli Marcela (2023). La escuela rural: encuentro ecosistémico y diálogo ecológico. En: Acosta y Rodríguez (Ed). Ecoliderazgo y educación rural. Universidad de la Salle, pp. 77-96

Vigo-Arrazola, B., Dieste, B., Blasco-Serrano, A. C., & Lasheras-Lalana, P. (2023). Oportunidades de inclusión en escuelas con alta diversidad cultural. Un estudio etnográfico. Revista Española de Sociología, 32(2), 1–20. https://doi.org/10.22325/fes/res.2023

Published

2024-06-25

How to Cite

Cuervo Zapata , J. J. ., & Arroyave Giraldo, D. I. (2024). Ecological transition, everyday knowledge and humanization of learning: a transformed school. Torreon Universitario Magazine, 13(37), 57–76. https://doi.org/10.5377/rtu.v13i37.18129

Issue

Section

Education

Most read articles by the same author(s)