Experimental prototype in the demonstration of the continuity equation in differential and integral form

Authors

  • Gretell Judith Zeledón Herrera Secondary Education Teacher with a Major in Physics-Mathematics, National Autonomous University of Nicaragua, Managua. University Center of Estelí. https://orcid.org/0000-0003-0328-761X
  • Kathering Amada Pérez Aguilar Secondary Education Teacher with a Major in Physics-Mathematics, National Autonomous University of Nicaragua, Managua. University Center of Estelí. https://orcid.org/0000-0003-4942-216X
  • Yirlanis Jaleska Laguna Laguna Secondary Education Teacher with a Major in Physics-Mathematics, National Autonomous University of Nicaragua, Managua. University Center of Estelí. https://orcid.org/0000-0002-9294-7773
  • Cliffor Jerry Herrera Castrillo PhD in Applied Mathematics, National Autonomous University of Nicaragua, Managua. University Center of Estelí. https://orcid.org/0000-0002-7663-2499

DOI:

https://doi.org/10.5377/rtu.v13i37.17958

Keywords:

Prototype, Continuity, Vectors, Integrals, Differential

Abstract

This paper aims to present a prototype of experimental work that demonstrates the continuity equation in its differential and integral form, considering vectors. Which allows the development of capacities, skills, abilities, attitudes, and values necessary to obtain, interpret, and process information. Experimental work prototypes should be designed in a way that addresses content effectively. This study is aimed at researchers, teachers, and students from various engineering, physics, and mathematics careers, as it will be of great help in understanding the fundamental principles of mass conservation in fluid systems, something common in the field of fluid dynamics and fluid mechanics. The line of research focuses on the application of exact sciences, physics, and applied mathematics, to establish links between different subjects. This study uses a mixed approach, combining qualitative and quantitative elements to gain a complete understanding of the topic. Techniques typical of this type of research are used, such as the review of documents, books, and journals, addressing each of them individually to establish generalities. The research group is committed to evaluating this work using an evaluation rubric, which ensures its reliability and effectiveness for other researchers and people interested in the topic. It is expected that the results obtained will contribute to knowledge in this scientific field.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu, J. L. (Julio de 2012). Hipótesis, Método y Diseño de Investigación. International Journal of Good concience , 187-197. Retrieved 8 de diciembre de 2022, from http://www.spentamexico.org/v7-n2/7%282%29187-197.pdf

Cornejo Casco, B. J., García López, H. D., y Herrera Castrillo, C. J. (2023). Simulador Phet Para Demostrar Ecuación de Continuidad con Enfoque Diferencial e Integral Incluyendo Vectores. Revista Chilena de Educación Científica, 24(1), 14-35. http://revistas.umce.cl/index.php/RChEC/article/view/2665

Delgadillo Tijerino, E. L., Torrez Silva, X. M., Espinoza Martínez, E. D., Medina Martínez, W. I., y Herrera Castrillo, C. J. (2023). Prototipo de trabajo práctico experimental en la demostración de la ecuación de Euler y el principio de conservación de la energía al aplicarse integrales y vectores. Revista Científica Tecnológica - RECIENTEC, 6(2), 61-73. https://revistarecientec.unan.edu.ni/index.php/recientec/article/view/212

Herrera Castrillo, C. J. (2023). Interdisciplinariedad a través de la Investigación en Matemática y Física. Revista Chilena de Educación Matemática, 15(1), 31-45. https://doi.org/10.46219/rechiem.v15i1.126

Jimenez Cano, F. (16 de agosto de 2018). 19 tipos de prototipos | Diecinueve formas de materializar ideas de productos, servicios, interacciones y entornos. Retrieved 5 de septiembre de 2022, from medium.com: https://felipejimenezcano.medium.com/19-tipos-de-prototipos-53d0042bc5e1

López López, L. J., Rivera Díaz, R. E., Carrasco Sánchez, S. d., Medina Martínez, W. I., y Herrera Castrillo, C. J. (2023). Aplicaciones del cálculo integral en la compresibilidad de fluidos en un campo vectorial. Revista Ciencia E Interculturalidad, 32(1), 23-42. https://doi.org/10.5377/rci.v32i01.16232

Mairena Mairena, F. J., Zeledón Mairena, Y. N., Gutiérrez Herrera, A. d., Medina Martínez, W. I., y Herrera Castrillo, C. J. (2023). Prototipo de Trabajo Práctico Experimental en la Demostración de existencia de Fluidos Miscibles desde el Cálculo Vectorial. Revista Torreón Universitario, 12(34), 48–61. https://doi.org/10.5377/rtu.v12i34.16340

Muñoz Vallecillo, L. O., Martínez González, Y. Y., Medina Martínez, W. I., y Herrera Castrillo, C. J. (2023). Uso de simuladores y asistente matemático en la demostración del principio de Pascal al aplicarse integrales y vectores. Revista Científica Tecnológica, 2(6), 48-60. https://revistarecientec.unan.edu.ni/index.php/recientec/article/view/214

Ortis Narváez, L. M. (4 de Marzo de 2016). Estrategias Metodológicas Utilizadas en el Desarrollo de la Asignatura “Laboratorio Didáctico de La Física” y su Incidencia en el Aprendizaje de los Estudiantes de Cuarto Año de la Carrera de Física de la Facultad de Educación e Idiomas de la Universidad. Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. https://repositorio.unan.edu.ni/2735/1/2523.pdf

Ortuño Blandón, A. I., Ferrufino Amador, E. A., Pérez Ruíz, G. E., y Herrera Castrillo, C. J. (2023). Análisis de la integral definida para el cálculo de las magnitudes, fuerza y presión de un fluido en reposo. Revista Torreón Universitario, 12(34), 79–89. https://doi.org/10.5377/rtu.v12i34.16342

Osorio, B., y Añez, E. (septiembre-diciembre de 2016). Estructura Referencial y Prácticas de Citación en Tesis Doctorales en Educación. Revista de Investigación, 40(89), 105-122. http://ve.scielo.org/pdf/ri/v40n89/art06.pdf

Ponce Herrera, G., López Valdivia, F. S., Canales Urrutia, C. I., Medina Martínez, W. I., y Herrera Castrillo, C. J. (2023). Implementación de la integral definida para el análisis de la viscosidad de fluidos. Wani, 39(79), 62-77. https://doi.org/10.5377/wani.v39i79.16921

Ricoy Lorenzo, C. (2006). Contribución sobre los paradigmas de investigación. Centro de Educação, 31(1), 11-22. https://www.redalyc.org/pdf/1171/117117257002.pdf

Sánchez, M. Z., Mejías, M., y Olivety, M. (2022). Diseño de Metodologías Mixtas una revisión de las estrategias para combinar. Revista Electronica Human@s Enfermería en Red, 3, 10-13. https://www.portal.uasj.unpa.edu.ar/_files/ugd/f9834d_784cc19611714c87890006bc7cb4715d.pdf#page=10

Talavera, J. I., Salmerón Herrera, J. J., Cruz Cruz, J. d., y Herrera Castrillo, C. J. (2023). Prototipo de trabajo práctico experimental en la demostración del principio de Pascal. Wani, 79(2), 27-44. https://doi.org/10.5377/wani.v39i79.16805

Valle Taiman, A., Manrique Villavicencio, L., y Revilla Figueroa, D. (2022). La Investigación Descriptiva con Enfoque Cualitativo en Educación. Pontificia Universidad Católica del Perú. https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/184559

Vázquez Méndez, W., Cárdenas Rivera, V. d., García Rivas, S. H., y Herrera Castrillo, C. J. (2024). Prototipo Experimental para el Aprendizaje de Fenómenos Ondulatorio. Revista Educación, 22(23), 12-24. https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2024.23.485

Published

2024-06-25

How to Cite

Zeledón Herrera, G. J., Pérez Aguilar, K. A., Laguna Laguna, Y. J. ., & Herrera Castrillo, C. J. . (2024). Experimental prototype in the demonstration of the continuity equation in differential and integral form. Torreon Universitario Magazine, 13(37), 18–31. https://doi.org/10.5377/rtu.v13i37.17958

Issue

Section

Education