Methodological Suggestions for the use of the polygon pattern in the practical classes of the subject topography

Authors

  • Mariela Silva Cruz Universidad de Holguín, Cuba
  • Luis Enrique Acosta González Universidad de Holguín, Cuba
  • Isabel Almaguer Guerrero Universidad de Holguín, Cuba

DOI:

https://doi.org/10.5377/farem.v0i37.11219

Keywords:

Methodological work, Pattern polygon, Professional skills

Abstract

The research responds to the need to improve the methodological work and the teaching-learning process of the subject of Topography, which limits the development of professional skills to carry out topographic surveys, stakeout, and control of the works, in the different stages of the investment process in the students of the career of Bachelor in Construction Education. The objective consists in the elaboration of methodological suggestions for the development of the practical classes of topics II, III, and V of the Topography subject, in the second year of the career, with the use of the polygon pattern of the subject, which favors the integrated appropriation of the contents, and the development of the professional skills stated in the professional’s model. Theoretical, empirical, and statistical research methods were applied, which made it possible to verify the inadequacies in the teaching-learning process of the subject of Topography and to evaluate the feasibility of the research contributions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta González, L.E. Perfil del Proyecto Institucional 2016-65 (2016). Creación del Polígono Patrón para el desarrollo de la Topografía y sus disciplinas afines en las carreras de Ingeniería Civil y Licenciatura en Educación Construcción en la Universidad de Holguín. Cuba.

Alonso. L, Cruz, M. & Ronquillo, L. (2020). El proceso de enseñanza – aprendizaje profesional: Un enfoque actual para la formación del trabajador. Editorial Mar y Trinchera. 1ra edición. Ecuador.

Batista, Y. (2016). Procedimiento para la modelación de coordenadas espaciales. Recuperado en http://200.14.55.73/bitstream/handle/123456789/2506/BatistaLegraM.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Guerrero, O. (2011). Importancia del trabajo Metodológico. Recuperado en https://www.monografias.com/trabajos108/importancia-del-tratamiento-metodologico/importancia-del-tratamiento-metodologico.shtml

Ministerio de Educación Superior - MES (2018). Reglamento de trabajo docente metodológico. Resolución No. 2/2018. La Habana: Editorial Pueblo y Educación. Cuba.

Ministerio de Educación Superior - MES (2016). Plan de Estudio E. Carrera Licenciatura en Educación Construcción. La Habana. Cuba.

Ministerio de Educación Superior - MES (2018). Resolución Ministerial N° 2:2018. Reglamento de trabajo docente y metodológico de la educación superior. La Habana, Cuba.

González, José Ricardo (2018). Sugerencias metodológicas para utilizar el polígono patrón en las clases prácticas de la asignatura topografía (Trabajo de Diploma presentado en opción al título de Licenciado en Educación Construcción). Universidad Holguín. Cuba.

Published

2021-03-25

Issue

Section

EDUCATION SCIENCES