Process of psycho-pedagogical characterization in the early formation of teachers of technical-professional education
DOI:
https://doi.org/10.5377/farem.v0i37.11215Keywords:
Psycho-pedagogical characterization, Professional Technical EducationAbstract
This research analyzes the inadequacies in the psycho-pedagogical characterization of teachers in the formation of Professional Technical Education, which are fundamentally due to the poor use of the possibilities offered by the “Professional Pedagogical Process”, for this reason, and for the ignorance of the teacher’s collective to process and integrate the information obtained through traditional methods and they are solved with the use of integrative task as an instrument to develop the design of a methodology with a general guideline that offers precision, objectivity, and functionality in their results, allowing the teacher to take advantage of the potentialities that this offers from their daily scenario without having to use sophisticated “methods and technique” that are not always within their reach. With these proposed integrative tasks, possibilities of enrichment and constants contextualization are offered for each scenario according to their needs and results of the validation carried out with guiding teachers, the possible user of the same offer positive evidence for its application.
Downloads
References
Álvarez, C. (1995). Epistemología de la pedagogía. Material impreso.
Álvarez, C. (1995). La escuela en la vida. Editorial San Francisco Javier Suárez, Bolivia.
Álvarez, C. (1997). La Universidad. Sus procesos y sus leyes. Curso pre-evento de pedagogía 97, palacio de las convenciones, La Habana.
Álvarez, R. (1998). Historia – Alumno – Sociedad. p.2-6. Revista Educación, No. 95, septiembre – diciembre, La Habana, Cuba.
Alonso, L. (2012). Procedimiento metodológico de diseño de la tarea integradora para evaluación del aprendizaje de los alumnos de la Educación Superior Pedagógica Técnica y Profesional. UCP “José de La Luz y Caballero” Holguín.
Amador, A. y otros (1995) El adolescente cubano: una aproximación al estudio de su personalidad. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
Bermúdez, R. y Rodríguez, M. (1996) Teoría y metodología del aprendizaje. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
Bozhovich, L. I. (1976) La personalidad y su formación en la edad infantil. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
Burke, M. T. y otros (1989) Temas de psicología pedagógica para maestros II. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
Burke, M. T. y otros (1995) Temas de psicología pedagógica para maestros IV. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
Campistrous, L. (1998) Indicadores e investigación educativa. Material impreso.
Casales, J. C. (1989) Psicología Social. Editorial de Ciencias Sociales, La Habana
Colectivo de autores (1979) Temas de psicología. Editorial Orbe, La Habana.
Colectivo de autores (1981) Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
Colectivo de autores (1992) Para la vida. Versión cubana. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
Colectivo de autores (1995) Investigaciones de la personalidad en Cuba. Editorial de Ciencias Sociales, La Habana.
Colectivo de autores (1996) Metodología de la investigación educacional. Primera parte. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
Collazo, B. y Puentes, M. (1992) La orientación en la actividad pedagógica. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
Concepción, R. (1989) El sistema de tareas como medio para la formación y desarrollo de los conceptos con las disoluciones en la enseñanza general media. Tesis de doctorado, Holguín.
Consuegra, J. (1988) Problemas médicos de los adolescentes. Editorial Científico Técnica, La Habana.
Contreras, I. (1995) De la enseñanza a la mediación pedagógica ¿cambio de nombre o cambio de paradigma, P.5 – 15. Revista educación, 19.Costa Rica.
Corona, L. A. y Fonseca, M. Aspectos didácticos acerca de las habilidades como contenido de aprendizaje. Medisur [Revista en Internet]. 2009 [Citada: 10 de noviembre de 2010]; 7(3): [aprox. 12 p.]. Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/651/5539.
Cruz, L. y Krofchenko, O. (1995) Selección de lecturas de psicología infantil y del adolescente 1, 2, y 3. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.
Elliot, J. (1990) La investigación – acción en educación. Ediciones Moratas, Madrid.
Fabelo, J. R. y otros (1996) La formación de valores en las nuevas generaciones. Editorial de Ciencias Sociales, La Habana.
Fernández, M. (1994) Las tareas de la profesión de enseñar. Siglo XX. Editores S.A. España.
Freire, P. (1995) Dialogicidad y diálogo. En diálogo e interacción en el proceso pedagógico. Ediciones EL Caballito, México.
Garcés, W. (1997) El sistema de tareas como modelo de actuación didáctica en la formación de profesores de Matemática – Computación. Tesis de maestría, Holguín.
García, G. y Addine, F. (2005) La tarea integradora: eje integrador interdisciplinario. Seminario Nacional para Educadores. La Habana: Ministerio de Educación.
González, L. (1999) Metodología para la integración de conocimientos biológicos y metodológicos en el proceso de enseñanza aprendizaje de la metodología de la enseñanza de la Biología. Tesis de maestría, Holguín.
González, D. J. (1984) Problemas filosóficos de la psicología. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
González, F. y Mitjáns, A. (1989) La personalidad. Su educación y desarrollo. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.
González, F. (1995) Comunicación, personalidad y desarrollo. Editorial pueblo y educación, La Habana.
González, F. (1997) Epistemología cualitativa y subjetividad. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
González, S. y otros (1997) Tareas docentes típicas en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Física. Material docente. Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”, Holguín.
Guétmanova, A. (1989) Lógica. Editorial Progreso, Moscú.
Labarrere, A. (1996) Pensamiento. Análisis y autorregulación de la actividad cognoscitiva de los alumnos. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.
Leontiev, A. (1981) Actividad conciencia personalidad. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
Lomov, B. (1989) El problema de la comunicación en psicología. Editorial Ciencias Sociales, La Habana.
López, J. y otros (1982) Psicología general. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
López, J. y otros (1987) Temas de psicología pedagógica para maestros I. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
López, J. y otros (1990) Temas de psicología pedagógica para maestros III. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
López, J. y Silverio, A. M. (1996) El diagnóstico: un instrumento de trabajo pedagógico de preescolar a escolar. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
Llinás, S. (1990) La formulación de los objetivos en forma de tareas. Boletín Pedagógico. I. S. P. Pinar del Río.
Majmutov, M. (1986) La enseñanza problémica. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
Mariño, M. (1998) Sistema de tareas pedagógicas profesionales para la asignatura Educación de la personalidad en el Instituto Superior Pedagógico de Holguín. Tesis de maestría. Holguín.
Merani, A. (1982) Diccionario de pedagogía. Ediciones Grijalbo, Barcelona.
Mitjáns, A. (1995) Creatividad personalidad y educación. Editorial Pueblo
Monte, R. La actividad humana en la psicología histórico - cultural. Avances en Psicología Latinoamericana [Revista en Internet]. 2005 [Citada: 6 de julio de 2007]; 23(1): [aprox. 20 p.]. Disponible en: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2741858.
Morenza, L y otros (1995) Reflexiones en el centenario de J. Piaget y L. Vigotsky. Conferencia en video.
Morenza, L. y Terré, O. (1998) Escuela histórico – cultural. p.2-4. Revista educación, No. 93, enero – abril, La Habana, Cuba.
Núñez, J. Pimentel, L. (1994). Problemas Sociales de la Ciencia y la Tecnología. La Habana: Editorial Félix Varela.
Núñez, J. (1999/2001/2003/2007). La Ciencia y la tecnología como procesos sociales. Lo que la educación científica no debería olvidar. La Habana: Editorial Félix Varela.
Núñez, J y Castro Díaz Valar, F (2005). Universidad, Sociedad e Innovación: Experiencias de la Universidad de la Habana, Ciencias de la administración, 7(13).
Núñez, J., L. F. Montalvo e I. Pérez (2006). La gestión del conocimiento, la información y la innovación tecnológica para el desarrollo local en: La Nueva Universidad Cubana y su contribución a la universalización del conocimiento. La Habana: Editorial Félix Varela.
Patiño, M. R. (1996) El modelo de la escuela politécnica cubana: una realidad. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
Paz, I. (1999) Propuesta para un enfoque personalizado en la caracterización pedagógica. Curso pre evento Pedagogía 1999, La Habana.
Peña J A, (2013). Actividades metodológicas para la preparación de facilitadores de Morfofisiología Humana en la elaboración de tareas docentes integradoras. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
Pérez, G. y Nocedo, I. (1989) Metodología de la investigación pedagógica y psicológica I. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
Pérez, G. y Nocedo, I. (1989) Metodología de la investigación pedagógica y psicológica II. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
Petrovki, A. (1970) Psicología General. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
Petrovki, A. (1979) Psicología Evolutiva y Pedagógica. Editorial Progreso, Moscú.
Pidkasisti, P. L.(1986) La actividad cognoscitiva independiente de los estudiantes en la enseñanza. Editorial Pueblo y educación, La Habana.
Ponce, J. (1981) Dialéctica de las actitudes en la personalidad. Editorial científico técnica, La Habana.
Ponce, J. (1988) El sistema psíquico del hombre. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
Quarti, C. (1985) El gran libro de los padres II. Ediciones Grijalbo, España.
Rico, P. (1997) Aprendizaje y reflexión en el aula. Curso pre – evento Pedagogía 97. Palacio de las convenciones, La Habana.
Rico, P. (1999) El proceso de enseñanza – aprendizaje. Material impreso.
Rodríguez, M y Bermúdez, R. (1996) La personalidad del adolescente. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
Rodríguez, M y Bermúdez, R. (1998) Psicología del pensamiento científico. Proceso de edición.
Rubinstein, J. L (1969) Principios de psicología general. Edición Revolucionaria, La Habana.
Shorojova, E. V. y otros (1980) Problemas teóricos de la psicología de la personalidad. Editorial Orbe, La Habana.
Silvestre, M. (1993) Una concepción didáctica y técnica que estimula el desarrollo intelectual. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana.
Símonov, P. (1990) Motivación del cerebro. Editorial Mir, Moscú.
Stettmeier, F. y otros (1972) Psicología para maestros II. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
Stettmeier, F. y otros (1973) Psicología para maestros I. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
Talizina, N. (1988) Psicología de la enseñanza. Editorial Progreso, Moscú.
Universidad de Duesto (1996) Metodología de la investigación cualitativa. Material impreso, España.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Científica de FAREM-Esteli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.