Brief conceptual review on the evaluation of academic results in the educational system
DOI:
https://doi.org/10.5377/farem.v0i0.11606Keywords:
Evaluation, learning, academic performanceAbstract
In this documentary review article, a theoretical study of evaluation in education was carried out. The main sources consulted were books, journal articles. There are several definitions, functions and practices in evaluation that have generated debates throughout history and are still in force in educational system. In this article, some assessment concepts, characteristics, modalities and paradigms are included. It considers the elaboration of the academic performance report as a feedback tool for the analysis of the aspects of the educational activity that were satisfactory and need to be strengthened and those that need to be modified. It is an attempt to expand the view of the classroom evaluation, based on academic performance, which allow transforming the evaluative practice implemented by teachers. In order to give continuity to these results, it is not limited only to the measurement process for the purpose of accreditation of the academic semester or promotion of academic year. This implies, stablishing strategies and actions for continuous improvement in the educational process for the benefit of students learning, based on the critical analysis of the academic results.
Downloads
References
Castillo Arredondo, S., & Cabrerizo Diago, J. (2010). Evaluación educativa de aprendizajes y competencias. Madrid, España: PEARSON EDUCACIÓN. S.A.
Coordinación de Desarrollo Educativo e Innovación Curricular, UNAM. (2020). Evaluación del y para el aprendizaje: instrumentos y estrategias (Primera ed.). Ciudad de México, México. Obtenido de https://www.codeic.unam.mx/wp-content/uploads/2020/01/Evaluacion_del_y_para_el_aprendizaje.pdf
Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana (CECC). (2008). Evaluación Educativa. Cuatro enfoques (Primera ed.). San José, Costa Rica.
De Miguel, N. Z. (2012). La evaluación como proceso sistemático para la mejora educativa. España: Ministerio de Educación de España. Obtenido de https://elibro.net/es/ereader/unanmanagua/49323?page=16
Dicovskiy Riobóo, L. M. (2019). Tesis Doctoral. Calidad del Rendimiento Académico de los Estudiantes en la carrera de Ingeniería Agroindustrial, de la UNI Región Norte, período 2005-2018, 271. Estelí, Nicaragua. Obtenido de https://repositorio.unan.edu.ni/12311/1/5885.pdf
Gairín Sallán, J. (2009). Usos y abusos en la evaluación. En M. d. Profesional, Nuevas Funciones de la Evaluación (pág. 268). España.
Guzmán Zamora, N. (2020). Motivación escolar: metas académicas, estilos atribucionales y rendimiento académico en estudiantes de educación media. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 39(3), 290-295. Obtenido de http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=4&sid=f618ff16-204d-4cf8-bb55-b2e49bb82a7a%40pdc-v-sessmgr03
Martínez Ramos, G. R. (2019). Tesis Doctoral. Modelo de Gestión de Calidad del Rendimiento Académico para la Carrera de Ingeniería en Ciencias de la Computación, de la FAREM Matagalpa, UNAN–Managua, en el periodo 2013 – 2017, 253. Estelí, Nicaragua. Obtenido de https://repositorio.unan.edu.ni/12310/1/5883.pdf
Rueda Beltrán, M. (2014). La evaluación educativa: análisis de sus prácticas. Ediciones Díaz de Santos. Obtenido de https://elibro.net/es/ereader/unanmanagua/62805?page=327
Sánchez Alvarado, A. F., & Orozco Alvarado, J. C. (2019). Las competencias y la evaluación. Hacia un modelo de evaluación auténtica de los aprendizajes. Revista Científica de FAREM-Estelí. Medio ambiente, tecnología y desarrollo humano(32), 12. Obtenido de https://rcientificaesteli.unan.edu.ni/index.php/RCientifica/article/view/960/938
Sánchez de Gallardo, M., & Pirela de Faría, L. (2006). Motivaciones sociales y rendimiento académico en estudiantes de educación. Revista de Ciencias Sociales. Universidad del Zulia, 12(1), 22. Obtenido de https://elibro.net/es/ereader/unanmanagua/17208?page=13
Santos Guerra, M. Á. (2009). La Evaluación Institucional como autorregulación. En M. d. Profesional, Nuevas Funciones de la Evaluación (pág. 268). España.
Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua,Managua. (2011). Modelo Educativo, Normativa y Metodología para la Planificación Curricular. 134. Nicaragua.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Científica de FAREM-Esteli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.