Juridical education, a transforming factor in the university context

Authors

  • Junieth Layevska Osegueda Herrera Facultad Regional Multidisciplinaria, Estelí. UNAN-Managua/FAREM-Estelí, Nicaragua

DOI:

https://doi.org/10.5377/farem.v10i39.12620

Keywords:

Juridical education, legislation, students, transformation

Abstract

This article highlights juridical education as a transforming factor in the university context, specifically the juridical education promoted by the National University of Nicaragua (UNAN-Managua), Multidisciplinary Regional Faculty (FAREM-Estelí) in multiple areas of knowledge. However, there are careers that are not provided with such education, which limits the holistic formation of the student body. The methodological basis of this article is the bibliographic documentary research. Therefore, a documentary review has been carried out on juridical education in general, and particularly, of normative documents of the UNAN-Managua and juridical precepts that regulate education in Nicaragua. This, with the purpose of knowing the approach that has been assumed for the improvement of the quality of education, with the purpose of forming integral professionals, with civic and scientific-technical competences that society demands, empowered with values, with juridical knowledge, so that they are able to contribute to the sustainable human development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asamblea-Nacional. (2006). Ley general de educación. Managua, Nicaragua. Obtenido de http://legislacion.asamblea.gob.ni/normaweb.nsf/($All)/B2FBC86E5FD975420625755B00765A99

Asamblea-Nacional. (2007). Código penal de la República de Nicaragua. Managua, Nicaragua. Obtenido de https://www.poderjudicial.gob.ni/pjupload/noticia_reciente/CP_641.pdf

Asamblea-Nacional. (2014). Constitución Política de la República de Nicaragua. Managua, Nicaragua. Obtenido de https://www.asamblea.gob.ni/assets/constitucion.pdf

Bayuelo, P. A. (2014). La educación y el Derecho en torno a un nuevo paradigma transformador (Vol. 27). Barranquilla, Colombia: En justicia. Obtenido de http://www.scielo.org.co/pdf/just/n27/n27a10.pdf

Cabrera Cabrera, X., & Diéguez Batista, R. (2015). La formación educativa socio–jurídica. Avaliação, Campinas; Sorocaba, 20(3), 769-777. Obtenido de https://www.scielo.br/j/aval/a/JLGWMCHJd4wMxn5dgkyKMNh/?format=pdf&lang=es

Eleizalde, M., Parra, N., Palomino, C., Reyna, A., & Trujillo, I. (2010). Aprendizaje por descubrimiento y su eficacia en la enseñanza de la Biotecnología. Revista de Investigación(71), 271-290. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/3761/376140386013.pdf

Gradocero, P. (2015). La mente jurídica, una obra del Dr. Juan Abelardo Hernández Franco. Obtenido de https://gradoceroprensa.wordpress.com/2015/08/07/la-mente-juridica-una-obra-del-dr-juan-abelardo-hernandez-franco/

MINED. (2017). Plan de educación 2017-2021. (UNESCO, Ed.) Obtenido de https://www.siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/6353.pdf

Pinzón Franco, B. A. (2010). La educación jurídica como práctica de construcción social: hacia una reflexión pedagógica. Logos, Ciencia & Tecnología, 1(2), 65-83. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/5177/517751799006.pdf

Sánchez, A., González Melo, T., & Hamlet, S. (2016). Saber pedagógico: fundamento del ejercicio docente. Educación y Educadores, 19(2), 241-253. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/834/83446681004.pdf

UNAN-Managua. (2011). Modelo educativo, Normativa y Metodología para la planificación curricular. (UNAN-Managua, Ed.) Obtenido de UNAN Managua: https://pagines.uab.cat/unan_uab_innovadocencia/sites/pagines.uab.cat.unan_uab_innovadocencia/files/Modelo_Educativo19_de_septiembre.pdf

UNAN-Managua. (2013). Programa de asignatura Derecho laboral. Managua, Nicaragua: UNAN-Managua.

UNAN-Managua. (2013). Programa de asignatura Legislación ambiental de Nicaragua. Managua, Nicaragua: UNAN-Managua.

UNAN-Managua. (2013). Programa de asignatura Legislación penal. Managua, Nicaragua: UNAN-Managua.

UNAN-Managua. (2013). Programa de asignatura Seminario de formación integral. Managua, Nicaragua: UNAN-Managua.

UNAN-Managua. (2014). Programa de asignatura Derecho constitucional nicaraguense. Managua, Nicaragua: UNAN-Managua.

UNAN-Managua. (2014). Programa de asignatura Derecho empresarial I. Managua, Nicaragua: UNAN-Managua.

UNAN-Managua. (2014). Programa de asignatura Derecho empresarial II. Managua, Nicaragua: UNAN-Managua.

UNAN-Managua. (2014). Programa de asignatura Legislación bancaria. Managua, Nicaragua: UNAN-Managua.

UNAN-Managua. (2015). Plan estratégico institucional. (UNAN-Managua, Ed.) Obtenido de https://www.unan.edu.ni/index.php/institucional/plan-estrategico-institucional.odp

UNAN-Managua. (2015). Programa de asignatura Derecho diplomático y consular. Managua, Nicaragua: UNAN-Managua.

UNAN-Managua. (2016). Programa de asignatura Legislación familiar. Managua, Nicaragua: UNAN-Managua.

UNAN-Managua. (2017). Programa de asignatura Ética y Legislación. Managua, Nicaragua: UNAN-Managua.

UNAN-Managua. (2017). Programa de asignatura Legislación de proyectos energéticos. Managua, Nicaragua: UNAN-Managua.

UNAN-Managua. (2018). Programa de asignatura Derecho internacional público y privado. Managua, Nicaragua: UNAN-Managua.

UNAN-Managua. (2021). Sintesis teórica de planificación y evaluación del eje Introducción a los desempeños ciudadanos y profesionales. Managua, Nicaragua: UNAN-Managua.

UNESCO. (1998). La educación superior en el siglo XXI. Paris, Francia. Obtenido de https://deportes.utem.cl/wp-content/uploads/2016/11/02-Declaraci%C3%B3n-Mundial-sobre-la-Educaci%C3%B3n-Superior-UNESCO.pdf

Published

2021-10-19

Issue

Section

EDUCATION SCIENCES