Beginnings in teaching: some considerations on the matter

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/farem.v11i41.13885

Keywords:

Teacher beginning, professional insertion, pedagogical challenges, professional identity

Abstract

The Beginnings of teaching it not an easy task for the beginner, it is an intense, stressful and uncertain stage, but one of great learning. It is during this period that knowledge is consolidated, learning and personal growth takes place. The teacher faces real situations and begins to deal with them; therefore, the support of the educational center is essential to succeed in this transition process. Therefore, it was considered important to focus this documentary study on this moment in the teaching profession, in order to assess the challenges faced by recent graduated in the education field. The methodology is based on a bibliographic review of both primary and secondary sources and their selection for the corresponding documentary analysis. The sources consulted were articles, books, thesis, official governmental documentation of the country. In this study, an analysis is made of the first years of teacher initiation, the identity that is developed throughout professional life, as well as the need for an appropriate insertion supported by the educational community. Thus, it is concluded that teacher in their initiation confront different pedagogical challenges in the different sceneries where they developed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cartón, I. y Tardif, M. (s.f). Identidad profesional docente. Ediciones Narcea, S.A. 220p. Recuperado de: http://www.untumbes.edu.pe/vcs/biblioteca/document/varioslibros/0855.%20Identidad%20profesional%20docente.pdf

Córdoba, C. Cisternas, T. & Ruffinelli, A. (2017). Iniciarse en la docencia: relatos de once experiencias. Editorial Universidad Alberto Hurtado. Santiago de Chile. 396p. Recuperado de: https://elibro.net/es/ereader/unanmanagua/68501?page=363

Cornejo, J. (1999). Profesores que se inician en la docencia: algunas reflexiones al respecto desde América Latina. Revista Iberoamericana de Educación, (19), 51-100.

Fandiño, G. & Castaño, I. (2014). Haciéndose maestras: problemas de enseñanzas en su primer y tercer año. 1ra. Edición, Bogotá. Universidad Pedagógica Nacional. 238p.

García, C. (1991). Aprender a enseñar: un estudio sobre el proceso de socialización de profesores principiantes. Madrid, España. Recuperado de: https://www.academia.edu/20906128/Aprender_a_ense%C3%B1ar_Un_estudio_sobre_el_proceso_de_socializaci%C3%B3n_de_profesores_principiantes.

Gobierno de Reconciliación y Unidad Nacional (2017). Ejes del Programa Nacional de Desarrollo Humano 2018-2021. Consejo de Comunicación y Ciudadanía. 47p.

Imbernón, F. (2005). La profesión docente en la globalización y la sociedad del conocimiento. Ponencia presentada en el curso: La formación del profesorado y la mejora de la educación para todos: políticas y prácticas. Documento policopiado. Santander, Universidad Menéndez Pelayo. Recuperado de: http://www.ub.edu/obipd/la-profesion-docente-en-la-globalizacion-y-la-sociedad-del-conocimiento/

Marcelo, C. (2010). La identidad docente: constantes y desafíos. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, vol.3 (1), 15-42.

Marcelo, C. (1999). Investigaciones y experiencias. El primer año de enseñanza. Análisis del proceso de socialización de profesores principiantes. Revista de Educación, (300), 225-277.

Marcelo, C. (2009). Los comienzos en la docencia: un profesorado con buenos principios. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, vol.13 (1), 1-27. Universidad de Granada, España. Recuperado de: https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/16423/file_1.pdf?sequence=1

Marcelo, C. (2007). Empezar con buen pie: inserción a la enseñanza para profesores principiantes. Política educativa. 12 p. Recuperado de: https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/29333/Empezar_con_buen_pie.pdf?sequence=1

Reyes, L. (2011). Profesores principiantes e inserción profesional a la docencia. Preocupaciones, problemas y desafíos (Tesis doctoral). Universidad de Sevilla, España.

Romero, J., Rodríguez, E. y Romero, Y. (2013). El trabajo docente: una mirada para la reflexión. Textos y contextos. Perspectivas docentes. 4 p. Recuperado de: https://biblat.unam.mx/hevila/Perspectivasdocentes/2013/no51/5.pdf

Sayago y Chacón (2006). Las prácticas profesionales en la formación docente: hacia un nuevo diario de ruta. Educere, v.10 (32), 13 p. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/356/35603209.pdf

Tardif, M. (2014). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Madrid, España. Editorial Narcea, S.A. Recuperado de: https://flomige.files.wordpress.com/2019/04/los-saberes-del-docente-y-su-desarrollo-profesional.pdf

UNAN-Managua (2017). Programa de Prácticas de Profesionalización. Facultad de Educación e Idiomas. 24p.

Vezub, L. (2010). El desarrollo profesional docente centrado en la escuela: concepciones, políticas y experiencias. 1ra edición, Buenos Aires. Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación. 134p. Recuperado de: http://www.ub.edu/obipd/el-desarrollo-profesional-docente-centrado-en-la-escuela-concepciones-politicas-y-experiencias/

Published

2022-04-04

Issue

Section

EDUCATION SCIENCES