Incidence of dynamic soil-structure interaction in road bridges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/farem.v11i3.14890

Keywords:

Structure, interaction, concrete, bridge, soil

Abstract

Concrete highway concrete bridges are complex structures, and depending on the characteristics of the soil where they are built, they can be more susceptible to the effects of soil-structure interaction than other types of structures. Their failure can cause important economic losses and they must maintain their integrity in the face of seismic action, since the functionality of the roads depends on them. For this reason, the influence of the dynamic soil-structure interaction in a concrete bridge of Soviet-Cuban typology is determined, considering the soil properties from the ballast coefficient. With the application of a set of theoretical, empirical and statistical research methods, it is found that, from the geotechnical and structural point of view, the bridge becomes more vulnerable to seismic loads when considering the soil-structure interaction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AASHTO LRFD Bridge. E.U: Eighth Edition. (2017)

Alvarado, L., & Velázquez, P. (2011). Interacción estática suelo-estructura análisis con el MEF. Ecuador: Universidad Politécnica Salesiana.

Avilés, J., & Pérez Rocha, L. E. (2003). Soil-structure interaction in yielding systems. Earthquake Engineering and Structural Dynamics.

Buckle, I. G. I. & et al. FHWA, Seismic Retrofitting Manual for Highway Bridges Part 1 - Bridges, New York, 2006.

Danna, J., & Pérez, G. (2013). Caracterización y evaluación de la vulnerabilidad sísmica de puentes. Mecánica Computacional Vol. XXXII, 3379-3401.

Díaz Canales, M., Hernández Zepeda, G., Sánchez Sánchez, H., García, 0., Ayala, A., Mena, U., Ramírez, 0. (1997). VI. 1 Análisis y diseño sísmico de estructuras especiales. Puentes. Sociedad Mexicana de Ingeniería Sísmica, A.C, Memoria del XI Congreso Nacional de Ingeniería Sísmica, Veracruz, Ver., México, 977-1026.

Kramer, S. (1996). Geotechnical Earthquake Engineering.

Luco, J., & Wong, H. (1987). Seismic response of foundations embedded in a layered half-space. Earthquake Engineering and Structural Dynamics.

Manual de Carreteras. Chile: Dirección de Vialidad de Chile. (2017).

NC 283-2003. (2003) Densidad de Materiales Naturales, Artificiales y de Elementos de Hormigón como Cargas de Diseño.

NC: 46-2017. (2017). NC: 46-2017 Construcciones sismorresistentes - Requisitos básicos para el diseño y construcción. Cuba: Oficina Nacional de Normalización.

NC: 733-2009. (2009). NC: 733-2009 Carreteras-Puentes y Alcantarillas-Requisitos de diseño y Métodos de cálculos. Cuba.

Núñez, P. M. (2019). Evaluación de la vulnerabilidad estructural y geotécnica con interacción dinámica suelo-estructura en el puente sobre el río Cabaña, Moa. Cuba.

Pérez-Rocha L y Aviles J. (2007b), “Damage analysis of structures on elastic foundation”, Journal of structural engineering Vol. 133, p. 1435-1461.

Rivera Vargas, D. (2007). Cuadernos de investigación: Evaluación simplificada de la vulnerabilidad sísmica de puentes urbanos. México: Centro Nacional de Prevención de Desastres.

Solano, J. G. (2011). Evaluación del daño en edificios considerando los efectos de la interacción suelo - estructura. México.

Rusiel, E. G. (2017). Proyecto: Puente sobre el rio Cabañas. Cuba, Holguín.

Todorovska M (2002), “Full-scale Experimental Studies of Soil-Structure Interaction”, journal of Earthquake Technology; Article Nun. 442, Vol. 39: 139-165.

Wolf, J. P. (1985). Dynamic soil-structure interaction. Nueva Jersey.

Zepeda, O., Sánchez, T., Quass, R., Cícero, R., Ortiz, G. L., de la Cruz, S., & Meli, R. (1999). Curso sobre diseño y construcción sismorresistente de estructuras. Japón: Colectivo de autores. Agencia de Cooperación Internacional de Japón. Centro Nacional de Prevención de desastres.

Published

2022-09-23

Most read articles by the same author(s)