The Teaching-Learning of History in Secondary Education. The life experiences of three female teachers from Tola, Rivas
DOI:
https://doi.org/10.5377/farem.v12i45.16039Keywords:
Learning, teaching, history, oralityAbstract
This research was carried out in the municipality of Tola, department of Rivas, with the objective of investigating the teaching-learning processes in the subject History of Nicaragua, History of America and Universal History, through the life stories of three teachers of Secondary Education. This research arose from the need to know and value the work of the teachers who taught the subject History. The study is based on the interpretative paradigm, in which the didactic methodologies used by the History teachers are compiled. It is a retrospective inquiry, based on the teaching experiences narrated by the teachers in the decade that they taught in the 1990s. To carry out this study, oral history was used as a research method and the qualitative research approach, using life history as a research technique. As main findings we can mention that in the 90’s the teaching of History subjects was traditional, based on memorization and use of textbooks, elaboration of summaries and research in the library of the School Center. Moreover, it was a non-free education, based on the precepts of “school autonomy” and with high rates of teacher empiricism.
Downloads
References
Arríen García, J.B., Gorostiaga, X., Tünnermann Bernheim, C., Lucio Gil, R. y De Castilla Urbina, M. 1997). Nicaragua: la educación en los noventa desde el presente... pensando el futuro. UCA, Managua.
Arrien, J. B. (2008). Referentes de impacto en la educación de Nicaragua, período 1950-2008, Encuentro 2008/ Año XL, N° 79 8-18.
Barrante Echavarría, R. (2014). Investigación: Un Camino al conocimiento. Un Enfoque Cualitativo y Cuantitativo. Editorial Universidad.Editorial Universidada Distancia. UNED.
Becerra González, F. A. (2015). Historia Oral e Investigación Escolar para la Construcción de Subjetividad en el Aula. Tesis de Licenciatura. Universidad Francisco José de Caldas. https://repository.udistrital.edu.co/handle/11349/3831
Barela, L. Miguez, M y García, L. (2009). Algunos apuntes sobre historia oral y cómo abordarla. Dirección General patrimonio e Insituto Histórico. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.comisionporlamemoria.org/archivos/archivo/archivo-oral/bibliografia/Barela_Miguez_conde.pdf
Carmona Pérez, E.; Zapata Puerta, M. y López Pulgarín, S. E. (2019). Familia Multiespecies, Significados e Influencia de la mascota en la familia. dialnet-FamiliaMultiespecieSignificadosEInfluenciaDeLaMasc-7461158.pdf
Cerda Flores, M.E y Peña, K.V. (2019). História de vida: Memorias de los procesos de aprendizajes de la Ciencia Sociales en Educación Secundaria en Rivas, Nicaragua. Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua.
De Castilla, M. (2018). Breve historia de la calidad de la Educación en Nicaragua: Summa Pedagógica 1998-2018: Veinte años pensando y escribiendo sobre la Educación Nicaragüense. Grupo Editorial Managua.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6a. ed.). McGraw-Hill.
Mallimaci, F., y Giménez Béliveau, V. (2006). Historia de vida y métodos biográficos. Estrategias de investigación cualitativa, 1, 23-60.
Martínez-Rugama G.I., Rivas, J.A. y Martínez-Andrades, E. (2017). La Educación en Nicaragua. Revista Iberoamericana de Bioeconomia y Cambio Climático, (Rev. iberoam. bioecon. cambio clima.) Vol. 3 núm. 5, 711-733 ISSN electrónico 2410-7980.
Martín García, A. V. (1995). Fundamentación Teórica y uso de las Historias y relatos de vida, Ediciones Universidad de Salamanca, pp. 41-60.
Méndez, J., García Aguirre, N.A. y Vallecillo Montoya, M.A. (2020). Historia de vida de dos Docentes y tres estudiantes de Ciencias Sociales de Educación secundaria de 1990. Tesis de Licenciatura, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. https://repositorio.unan.edu.ni/14507/
Perez Rubio, L. R. (2013) Resiliencia. Tres historias de vida. Tesina para optar al título de Licenciada en Ciencias de la Comunicación. Facultad de Ciencias Políticas y Sociales. Universidad Autónoma de México. https://repositorio.unam.mx/contenidos/resiliencia-tres-historias-de-vida-324788?c=plqaDL&d=false&q=*:*&i=4&v=1&t=search_0&as=0
Robles, B. (2011). La entrevista en profundidad: una técnica útil dentro del campo antropofísico. Cuicuilco, 18(52), 39-49. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35124304004
Ricoy Lorenzo, C. (2006). Contribución sobre los paradigmas de investigación Educación. Revista do Centro de Educación, vol. 31, núm. 1, pp. 11-22. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.redalyc.org/pdf/1171/117117257002.pdf
Toussaint, M. y De Garay, G. (2016). Cuéntame tu vida. Historia oral: historias de vida. Secuencias. Revista de Historia y Ciencias Sociales. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=319146524011
Torres, C. (1997). Orientaciones básicas de metodología de Investigación Científica. (9na edición). Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Científica de FAREM-Esteli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.