Heuristic Model Design (Donald) For Teaching - Learning Of Physics At The University Level
DOI:
https://doi.org/10.5377/elhigo.v13i1.16370Keywords:
Teaching, learning, didactic model, TICAbstract
The purpose of this article is to present the design of the DONALD Didactic Model for Physics Teaching-Learning in higher education, which is defined as heuristic by focusing on existing models, with the use of active didactic and methodological strategies through of innovative tools and relevant use of ICT that link the teaching-learning process of Physics and adapt to the needs and demands of the 21st century. This research was developed within the socio-critical paradigm, through a mixed approach with a qualitative predominance, of an applied, non-experimental and transversal type. Finally, a summary description of the design of the DONALD Model is presented, whose acronyms cyclically represent six stages, which implies the fulfillment of each one, to then be able to advance to the next one, which is considered a didactic and methodological contribution. since it allows knowing a didactic sequence to understand, contextualize and value concepts in Physics or another science that can be applied, such as Mathematics or other.
Downloads
References
Arguedas T, V. (2012). George Pólya: el razonamiento plausible. Revista digital Matemática, 12(2). http://www.tec-digital.itcr.ac.cr/revistamatematica/
García Pérez, F. F. (2000). Los modelos didácticos como instrumentos de análisis y de intervención en la realidad educativa. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales(207).
Garza Rodríguez, L. P. (2022). Aplicación del Modelo 4MAT en educación de nivel superior en modo virtual. Company Games & Business Simulation Academic Journal, 7-25. https://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/21487/1.pdf?sequence=2
Herrera Castrillo, C. J. (2023). Metodología basada en competencias para el aprendizaje de las matemáticas. Revista Varela, 23(65), 165–176. doi:https://doi.org/10.5281/zenodo.7873784
Herrera Castrillo, C. J., & Hernández Muñoz, D. A. (2021). Enseñanza y aprendizaje de la Física y Matemática Superior en Tiempos de Pandemia. Revista Multi-Ensayos, 7(14), 2-8. doi:https://doi.org/10.5377/multiensayos.v7i14.12000
Mayorga Fernández, M. J., & Madrid Vivar, D. (2010). Modelos didácticos y estrategias de enseñanza en el Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Tendencias Pedagógicas, 91-111. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3221568
Torres Gómez, C. (2018). Modelo didáctico para la enseñanza – aprendizaje de la física mecánica en un curso universitario [Tesis Doctoral, Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología (UMECIT) de Panama]. Archivo digital. http://repositorio.umecit.edu.pa/handle/001/1118
Torres, C., Vargas, J., & Cuero, J. (2020). Modelo didáctico para la enseñanza – aprendizaje de la física mecánica a nivel universitario. Revista ESPACIOS, 41(20), 22-36. http://es.revistaespacios.com/a20v41n20/a20v41n20p03.pdf
Valencia Salazar, E., Vergara Medrano, S. E., Carbajal García, L., & Sánchez Chero, M. J. (2019). Aplicación del modelo 4MAT y su influencia en el rendimiento académico de cinemática en estudiantes universitarios. Revista Científica UNTRM: Ciencias Sociales y Humanidades, 55–63. doi:https://doi.org/10.25127/rcsh.20192.530
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Universidad Nacional de Ingeniería
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.