Theoretical Model For The Conduction Of The University Extension In The Career Of Agroecology, UNAN León Nicaragua

Authors

  • Erling María Tórrez Narváez Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, León (UNAN León), Nicaragua.
  • José Luis Saballos Velásquez Universidad de las Regiones Autónomas de la Costa Caribe Nicaragüense (URACCAN) Managua, Nicaragua. https://orcid.org/0000-0002-0160-1532

DOI:

https://doi.org/10.5377/elhigo.v13i1.16368

Keywords:

Higher Education, model, university extension, human development

Abstract

This research is a theoretical contribution to higher education studies, as a contribution to the strengthening of the permanent dialogue between the university and its environment. The objective of the research was to propose a theoretical model of university extension management in the Agroecology career of UNAN León, Nicaragua that contributes to the development of the agricultural and forestry sector. The research methodological approach was qualitative with a theoretical perspective substantiated by the critical extension and modeling using the General System Theory.  Furthermore, the Grounded Theory was used with a theoretical sampling in the application of semi-structured interviews and focus groups on the basis of a questionnaire and a literature review.  The participation of key informants, within and outside the university, was organized to define the needs of the agricultural sector about the particular themes of interest to increase productivity and the internal challenges faced by the university to improve outreach processes. Among the key findings are the importance of capacity development for the rural sector and the promotion of a two-way dialogue of knowledge and doing. A core aspect is the participation of teachers and students jointly in the academic processes, maintaining alliances based on the implementation of outreach projects, in the social, environmental, political and economic dimensions with the participation of the protagonists, family and community that allow well-being and sustainable human development in our country.

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Author Biographies

Erling María Tórrez Narváez, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, León (UNAN León), Nicaragua.

Profesora Titular del Departamento de Agroecología, Ciencias Agrarias y Veterinaria UNAN León. Doctora en Educación Superior. Máster en Desarrollo Local Sostenible, formación de grado en Ingeniera en Agroecología Tropical. Las investigaciones recientes por el perfil Doctoral están ligadas a estudios de Educación Superior con Gestión Universitaria y Modelo de gestión de la Extensión Universitaria. Entre algunos cargos desempeñados: Vicerrectora de Extensión Universitaria de UNAN León, Vicecoordinadora de la comisión de Extensión Universitaria del Consejo Nacional de Universidades. miembro del Sistema Regional de Relación Universidad-Sociedad (SICAUS- CSUCA) y apoyo en el consejo directivo, directora de Ciencias Agrarias y Veterinaria, subdirectora de Ciencias Agrarias y Veterinaria, jefa de departamento de Agroecología, Coordinadora Institucional de Posgrado de UNAN León, Miembro del Sistema Regional de Investigación y Posgrado (SIRCIP- CSUCA), miembro de la comisión de autoevaluación institucional con fines de mejora como parte del Consejo Nacional de Evaluación y Acreditación (CNEA) Ley 704, Oficial de investigación de la Vicerrectoría de Investigación, Posgrado y Proyección Social, delegada de Proyección Social de la Facultad de Ciencias y Tecnología.

José Luis Saballos Velásquez, Universidad de las Regiones Autónomas de la Costa Caribe Nicaragüense (URACCAN) Managua, Nicaragua.

Doctor Internacional en Estudios del Desarrollo por la Universidad del País Vasco, España. Magister en Ciencias en Gestión y Gerencia de Proyectos de Desarrollo por la Universidad de Bradford, Gran Bretaña y Licenciado en Economía con mención en Negocios por la Universidad del Estado de Iowa, Estados Unidos. Con Postgrado de Especialización en Gerencia y Liderazgo Universitario en Contextos Multiculturales, Diplomados en Actualización Profesional en la Planificación y Gestión Institucional con Perspectiva de Género de la Universidad Centro Americana (UCA), Gestión de Riesgos en Proyectos de Desarrollo y Gestión de Políticas y Programas Sociales del Banco Interamericano de Desarrollo (BID), Evaluación de Proyectos y Programas con Énfasis en la Evaluación de Impacto de la Organización Internacional del Trabajo (OIT). Miembro de la Red Internacionalización y Movilidades Académico- Científicas (RIMAC) y del Grupo CLACSO “Afrodescendencia, Racismo y Resistencia en el Caribe”. Representante de URACCAN ante la Red INCA de Internacionalización e Integración Académica en Centro América, el Sistema de Internacionalización de la Educación Superior Centroamericana (SIESCA) y de la Comisión de Cooperación del Consejo Nacional de Universidades (CNU).  Asesor en Gestión de Cooperación Internacional de la Red de Universidades Indígenas, Interculturales y Comunitarias de Abya Yala (RUIICAY). 

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Published

2023-06-30

How to Cite

Tórrez Narváez, E. M. ., & Saballos Velásquez, J. L. . (2023). Theoretical Model For The Conduction Of The University Extension In The Career Of Agroecology, UNAN León Nicaragua. The Scientific Journal "El Higo&Quot;, 13(1), 13–30. https://doi.org/10.5377/elhigo.v13i1.16368

Issue

Section

Scientific articles