Impact of the higher technician in agro-industrial technologies of the National University of Engineering on the personal, family and community environment, Nicaragua

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/elhigo.v14i1.18162

Keywords:

UNICAM, training, learning, motivations, higher education

Abstract

A focus group study was conducted with students of the University in the Field programme at the Estelí Regional University Centre of the National University of Engineering to assess the impact of the Higher Technician in Agro-industrial Technologies. The results revealed a variety of motivations for choosing the course, such as the desire to learn, contribute to community development and take advantage of job opportunities. Participants highlighted how the training has improved their technical knowledge, influenced their daily lives and benefited their family businesses. In addition, a positive impact on local communities was observed, fostering youth empowerment and innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Donald Samuel Zelaya Lanuza, National University of Engineering, Regional University Center in Estelí, Nicaragua

Es Ingeniero agroindustrial, con maestría en gerencia de tecnología, emprendimiento e innovación. Docente por más de cinco años en temáticas relacionadas al procesamiento de alimentos y Operaciones unitarias, para el programa de Ingeniería Agroindustrial de la Universidad Nacional de Ingeniería, Sede Regional UNI Norte, Estelí.

References

Buss Thofehrn, Maira, López Montesinos, Maria José, Rutz Porto, Adrize, Coelho Amestoy, Simone, Oliveira Arrieira, Isabel Cristina de, y Mikla, Marzena. (2013). Grupo focal: una técnica de recogida de datos en investigaciones cualitativas. Index de Enfermería, 22(1-2), 75-78. https://dx.doi.org/10.4321/S1132-12962013000100016

Consejo Nacional de Universidades - CNU. (14 de mayo de 2022). UNICAM: Un sueño hecho realidad. Managua, Nicaragua: CNU. Obtenido de https://www.cnu.edu.ni/unicam-un-sueno-hecho-realidad/

Departamento de Evaluación Institucional. (26 de octubre de 2020). Metodología: Aplicación de de las técnicas de entrevista y grupo focal. Managua, Nicaragua: Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua UNAN - Managua. Obtenido de https://www.unan.edu.ni/wp-content/uploads/unan-managua-guia-aplicacion-entrevista-grupo-focal-27102001.pdf

Gobierno de Nicaragua. (2021). Plan Nacional de Lucha Contra la Pobreza y para el Desarrollo Humano 2022 – 2026. Managua, Nicaragua. Obtenido de https://www.pndh.gob.ni/documentos/pnlc-dh/PNCL-DH_2022-2026(19Jul21).pdf

Gómez López, L. F., (2005). El impacto de la universidad en la formación de los alumnos. Universidades, (29),39-45. ISSN: 0041-8935. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37302906

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, M. d. (2010). Metodología de la Investigación (Quinta ed.). México: McGraw Hill/Interamericana Editores S.A. de C.V.

Mayring, P. (30 de junio de 2000). Qualitative Content Analysis. Forum Qualitative Sozialforschung Forum: Qualitative Social Research, 1(2), 1-10. doi:https://doi.org/10.17169/fqs-1.2.1089.

Oporta Barrera, J. C. (2023). Universidad en el Campo/UNI, vinculación y presencia en familias para el desarrollo de las comunidades. Nexo Revista Científica, 36(02), 38–43. https://doi.org/10.5377/nexo.v36i02.15996

Prieto Rodríguez, M. A., y March Cerdá, J. C. (2002). Paso a paso en el diseño de un estudio mediante grupos focales. Atención primaria, 29(6), 366–373. https://www.elsevier.es/es-revista-atencion-primaria-27-articulo-paso-paso-el-diseno-un-13029750

Rodríguez Pérez, R., Tórrez Mendoza, J. E., López Lowery, J., y Velásquez Hernández, J. R. (2022). La Universidad en el Campo: alternativa para la Continuidad Educativa en Nicaragua. Avances y desafíos. Indice: Revista De Educación De Nicaragua, 1(2), 39–47. Recuperado a partir de https://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/36

Tamayo y Tamayo, M. (1999). Aprender a investigar: La Investigación (Tercera ed., Vol. II). Bogotá, Colombia: Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior - ICFES.

Universidad Nacional de Ingeniería. (18 de diciembre de 2019). Modelo Educativo Institucional. Managua, Nicaragua: UNI.

Published

2024-06-26

How to Cite

Zelaya Lanuza, D. S. . (2024). Impact of the higher technician in agro-industrial technologies of the National University of Engineering on the personal, family and community environment, Nicaragua. The Scientific Journal "El Higo&Quot;, 14(1), 135–144. https://doi.org/10.5377/elhigo.v14i1.18162

Issue

Section

Scientific articles