What mistakes do elementary school students make when solving additive word problems?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/rtu.v11i30.13393

Keywords:

Primary education, error in math, verbal additive problems, fractions

Abstract

In primary mathematics education, an error is a teaching opportunity for the teacher, since when they realize that the students have not reached the correct solution to the problem; You can, then, design strategies that allow students to overcome the error. However, this is possible only if the error has already been described. This work describes the mistakes made by 5th grade students during work with additive problems of verbal enunciation about fractions. A total of 14 types of errors were found in the grouping problems, of these 13 are committed in aggregation problems.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albert, M. (2006). La investigación educativa. Claves Teóricas. Madrid: McGraw-Hill.

Bisquerra, R. (2009). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Del Rosal, A., et al (2018). Errores en la resolución de problemas aritméticos de cambio y combinación en alumnos de 2do grado de primaria.

Fidias, G. (2012). El proyecto de investigación: Introducción a la metodología científica (ed.). República Bolivariana de Venezuela: EDITORIAL EPISTEME, C.A.

Gonzales, D. (2015). Errores comunes en el aprendizaje de las fracciones: Un estudio con alumnos de 12/13 años en Cantabria.

Gonzales, M., Maz, A. (2018). Análisis de errores en resolución de problemas aditivos de enunciado verbal en educación primaria.

Gil, J., Rodríguez, G., y García, E. (1995). Estadística básica aplicada a las ciencias de la educación. Sevilla: Kronos.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2010). Metodología de la investigación. México: McGra-Hill.

León, C., Maz, A., Madrid, M., Casas, J. (2013). Errores de los estudiantes a maestro cuando trabajan con fracciones.

Morales, R. (2014). Dificultades y errores en la solución de problemas con números racionales.

Rodríguez, C., Navarro, C., Castro, A., García, M. (2019) Estructuras semánticas de problemas aditivos de enunciado verbal en libros de textos mexicanos.

Salgado, J., et al, (2019), Matemática 5to grado, Managua, Nicaragua, MINED.

Zubieta, J. (2018). Tipificación de errores y dificultades en el desarrollo de las funciones trigonométricas de estudiantes de grado décimo.

Published

2022-02-10

How to Cite

Rojas Rojas, J. A., & Sotelo Sánchez, K. J. . (2022). What mistakes do elementary school students make when solving additive word problems?. Torreon Universitario Magazine, 11(30), 51–59. https://doi.org/10.5377/rtu.v11i30.13393

Issue

Section

Education