On inclusive education: human rights as a transversal axis in education.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/rtu.v11i31.14224

Keywords:

Inclusive Education, Human Rights, Education

Abstract

This article reflects on inclusive education, rights of people in the role of students, and teaching work in the development and integration of human rights within the classroom, addresses education for all, taking into account that they are essential aspects within the teaching-learning processes to pay for the development of comprehensive higher education,  more inclusive equitable.

Human rights focus on principles of equality, dignity, respect, participation, and non-discrimination towards the diversity of people.

Human rights are taught, learned and practiced, respected, protected, and promoted, that is, the development of values and attitudes that safeguard human rights is encouraged.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acedo, C. (2008). Educacion Inclusiva. Revista trimestral, 2-195.

Barrio, D. L. (2009). Hacia una Educación Inclusiva para todos. Revista Complutense de Educación, 13-31.

Comisión Presidencial coordinadora de la Política del Ejecutivo en materia de Derechos Humanos (COPREDEH). (2011). Ciudad de Guatemala, Guatemala, C.A.

Dussan, P. C. (2011). Educación Inclusiva: Un Modelo de Diversidad Humana. Revista Educación Y Desarrollo Social, 138-150.

GARZA MORENO (2014). La educación inclusiva, el nuevo paradigma educativo en la UANL. Ciencia UANL. México. P.29-33.

Minieducación. (2017). Enfoque de Educación Inclusiva. Todos por un Nuevo País, 3-16.

UNESCO. (1998). La educación superior en el siglo XXI. Visión y acción. Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. Tomo I. Informe Final. París. P.3-137

La Asamblea Nacional de la Republica de Nicaragua. (1990). Ley de Carrera. Docente. Capitulo Único. Ley No. 114, Aprobada el 1º de octubre de 1990 Publicada en La Gaceta No. 225 del 22 de noviembre de 1990

UNESCO. (2008). La Educación inclusiva: el camino hacia el futuro, documento de referencia. Conferencia Internacional de Educación, 1-29.

Valbuena, R. W. (2017). La inclusión: una historia de exclusión en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 1-36.

Published

2022-05-31

How to Cite

Vásquez Canda, J. . (2022). On inclusive education: human rights as a transversal axis in education. Torreon Universitario Magazine, 11(31), 64–69. https://doi.org/10.5377/rtu.v11i31.14224

Issue

Section

Humanities and Arts