State of the art on didactic evaluation planning in secondary education systems

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/rtu.v12i33.15889

Keywords:

Didactic evaluation planning, Educational systems, Curricular approach, Secondary education

Abstract

This article presents a State of the Art on didactic
assessment planning in secondary education in different educational systems. The importance of this review consists in obtaining an understanding of whether there is any relationship between the curricular approach detected and the didactic
assessment planning used. The study is exploratory in scope and employs a state-of-the-art methodology, which is of a documentary type and of a critical  interpretative nature. Twenty-two educational systems were analyzed, in which it was inquired whether there is any official orientation on evaluation
planning and on the orientation of the curricular approach adopted. The results of the study indicate that most of them do not have an orientation on assessment planning, and although most of the systems are abandoning traditional approaches, it is not clearly perceived that didactic evaluation planning also adopts such a direction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Administración Nacional de Educación Pública – ANEP (2021). Transformación Curricular Integral. Hoja de ruta. República de Uruguay. https://www.anep.edu.uy/sites/default/files/images/2021/noticias/agosto/210818/Documento%20Transformación%20Curricular%20Integral%202021%20v3.pdf

Barbosa dos Reis, J. & De Carvalho, A. (2017). Didática no Brasil: planejamento de ensino e avaliação escolar. REVELL: Revista de Estudos Literários da UEMS, 36-50. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5915310.pdf

Barrón Tirado, Concepción, & Rodríguez del Castillo, Laura. (2017). El currículum de educación secundaria en Costa Rica: logros y retos. Revista mexicana de investigación educativa, 22(72), 89-108. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6177878

Castro Romero, O. y Yun, Sang Ch. (jul-dic 2016). La educación coreana como campo de estudio: selección de contenidos curriculares. PORTES, Revista mexicana de estudios sobre la Cuenca del Pacífico. 10 (20) 137-155. http://www.portesasiapacifico.com.mx/revistas/epocaiii/numero20/5.pdf

Centro Provincial de Información Educativa - CPIE (2010). Planificación escolar. Serie Recursos para el Aula. Provincia de Chubut. Argentina. https://educrea.cl/wp-content/uploads/2016/08/DOC1-planificacion-escolar.pdf

CONARE-PEN (2021). Programa Estado de la Nación. Octavo Estado de la Educación 2021. San José, Costa Rica. https://estadonacion.or.cr/wp-content/uploads/2021/09/Educacion_WEB.pdf

Consejo de Educación Secundaria – CES (2016). Ciclo Básico Propuesta 2016. Documento Marco. Ministerio de Educación de Uruguay. https://www.ces.edu.uy/files/Planes%20y%20programas/propuesta%202016/Ciclo_Bsico_Propuesta_2016_Documento_marco.pdf

Cruz Martínez, Ana (marzo 2018). El estado del arte en la construcción de la tesis doctoral y la gestión de nuevos conocimientos. Revista Caribeña de Ciencias Sociales. https://www.eumed.net/rev/caribe/2018/04/gestion-nuevos-conocimientos.html

Deneen, Ch., Fulmer, G., Brown, G., Tan, K., Leong, W. & Tay, H. (2019). Value, practice and proficiency: Teachers' complex relationship with assessment for learning. Teaching and Teacher Education. (80) 39-47. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0742051X17321364?via%3Dihub

Departamento de Educación Vasco (2019). Plan educativo final. Curso escolar 2019-2020. Gobierno Vasco, España. https://www.euskadi.eus/contenidos/informacion/koronavirusa_coronavirus/es_def/adjuntos/Plan_educativo_final_curso_2019_2020_c.pdf

Eurydice (2016). La educación para el emprendimiento en los centros educativos en Europa. Informe de Eurydice. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea. https://www3.gobiernodecanarias.org/medusa/proyecto/38700001-0002/wp-content/uploads/sites/165/2017/04/e-en-los-centros-educativos-europeos.pdf

Eurydice England (2021a). Teaching and Learning in General Lower Secondary Education. https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/teaching-and-learning-general-lower-secondary-education-38_en

Eurydice England (2021b). Assessment in General Lower Secondary Education. https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/assessment-general-lower-secondary-education-38_en

Eurydice Estonia (2022a). Teaching and learning in single-structure education. https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/teaching-and-learning-single-structure-education-10_en

Eurydice Estonia (2022b).Assessment in single-structure education https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/assessment-single-structure-education-10_en

Eurydice Finland (2022). Teaching and learning in general upper secondary education. https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/teaching-and-learning-general-upper-secondary-education-15_en

Eurydice Francia (2020a). Assessment in general lower secondary education. https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/france/assessment-general-lower-secondary-education_en

Eurydice Francia (2020b). Assessment in general upper secondary education. https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/assessment-general-upper-secondary-education-17_en

Eurydice Germany-a (nov 2021). Teaching and learning in general lower secondary education. https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/teaching-and-learning-general-lower-secondary-education-14_en

Eurydice Germany (nov 2021). Teaching and learning in general upper secondary education. https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/teaching-and-learning-general-upper-secondary-education-21_en

Eurydice-España (nov 2021). Enseñanza y Aprendizaje en la Educación Secundaria Obligatoria. https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/teaching-and-learning-general-lower-secondary-education-33_es

García Ruiz, María & Arechavaleta Pintó, Carmen (2011). ¿Cuáles son las razones subyacentes al éxito educativo de corea del sur? Revista Española de Educación Comparada, (18), 203-224. https://www.researchgate.net/publication/307757410_Cuales_son_las_Razones_Subyacentes_al_Exito_Educativo_de_Corea_del_Sur

Gómez Vargas, M., Galeano Higuita, C. & Jaramillo Muñoz, D. A. (julio-diciembre, 2015). El estado del arte: una metodología de investigación. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 6(2), 423-442.

Hendrickson, Katie A. (2012). Assessment in Finland: A Scholarly Reflection on One Country’s Use of Formative, Summative, and Evaluative Practices. Mid-Western Educational Researcher. Ohio University. 25 (1/2). https://www.mwera.org/MWER/volumes/v25/issue1-2/v25n1-2-Hendrickson-GRADUATE-STUDENT-SECTION.pdf

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. & Baptista Lucio, M. (2014). Metodología de la investigación. 6ª edición. México: McGraw-Hill.

Latorre Ariño, M. (marzo 2017). Finlandia y su éxito educativo.[blog]. Universidad Marcelino Champagnat, Perú. http://umch.edu.pe/arch/hnomarino/53_Finlandia%20y%20su%20éxito%20educativo.pdf

Londoño, O., Maldonado, L. & Calderón, L. (2016). Guía para construir estados del arte. Bogotá: ICONK.

Ministerio de Educación – MINED-ES (2016). Evaluación Al Servicio del Aprendizaje y Del Desarrollo por Competencias. 4ª. ed. San Salvador, El Salvador. http://minedupedia.mined.gob.sv/lib/exe/fetch.php?media=files:manual_evaluacion_aprendizajes_2016.pdf

Ministerio de Educación de la República de Chile - Mineduc (2017). Evaluación formativa en el aula, Orientaciones para directivos. Chile. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/17448/ORIENTACIONES_EVAL_FORMATIVA_DOCENTES.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ministerio de Educación de la República de Chile - Mineduc (2018). Política para el fortalecimiento de la evaluación en aula. Reforma educativa. Chile. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/2255/mono-587.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ministerio de Educación de Nicaragua – MINED (2009). El planeamiento didáctico y la evaluación de los aprendizajes. División General de Currículo y Desarrollo Tecnológico. Managua. Nicaragua.

Ministerio de Educación de Panamá - MEDUCA (2012). Orientaciones para la planificación didáctica en el aula. Número 3. Estrategias técnicas para desarrollo y aplicación de la planificación didáctica. Panamá. http://www.educapanama.edu.pa/sites/default/files/documentos/modulo_2_competencias.pdf

Ministerio de Educación de Panamá - MEDUCA (2013). Estrategias técnicas para el desarrollo y aplicación de la planificación didáctica. Número 5. Estrategias técnicas para desarrollo y aplicación de la planificación didáctica. Panamá. http://www.educapanama.edu.pa/sites/default/files/documentos/modulo_5_competencias.pdf

Ministerio de Educación de Panamá - MEDUCA (2021). Manual de elaboración de ítems. Para la evaluación en el aula, con base en la estrategia de pruebas estandarizadas. Panamá. https://www.meduca.gob.pa/sites/default/files/Revista%20Alpha%20Beta/Manual_2021_web.pdf

Ministerio de Educación del Perú – Minedu (2016). Currículo Nacional de la Educación Básica. Lima, Perú. http://www.minedu.gob.pe/curriculo/pdf/curriculo-nacional-de-la-educacion-basica.pdf

Ministerio de Educación del Perú – Minedu (2019). Planificación, mediación y evaluación de los aprendizajes en la Educación Secundaria. Lima, Perú. https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/6646

Ministerio de Educación Nacional – MEN (2016). La educación en Colombia. Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-356787_recurso_1.pdf

Ministerio de Educación Pública (2013). Programas De Estudio Estudios Sociales Y Educación Cívica. San José, Costa Rica. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/programadeestudio/programas/esocialesecivica1y2ciclo.pdf

Ministerio de Educación Pública de Costa Rica – MEP (2021). Lineamientos técnicos para el proceso de evaluación, curso lectivo 2021. Estrategia Regresar. San José, Costa Rica.

Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología de Argentina – MECCT (2017a). ¿Cómo evaluamos? Módulo 2. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Secretaría de Evaluación Educativa. http://abc.gob.ar/sites/default/files/modulo2-como-evaluamos.pdf

Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología de Argentina – MECCT (2017b). Kit de Evaluación. Herramientas para una gestión ágil: Teoría de Cambio y pensamiento evaluativo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Secretaría de Evaluación Educativa. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/6._kit_de_evaluacion_-_herramientas_para_gestion_agil.pdf

Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología de Argentina– MECCT (2019). Evaluación Educativa: la construcción de una política federal 2016-2019. 1a ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Secretaría de Evaluación Educativa. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/evaluacioneducativa_laconstrucciondeunapoliticafederal.pdf

Ministry of Education – MOE (oct 2021). Our teachers. https://www.moe.gov.sg/education-in-sg/our-teachers

Ontario Ministry of Education – OME (2013). Social Sciences and Humanities. The Ontario Curriculum. Grades 9-12. http://www.edu.gov.on.ca/eng/curriculum/elementary/scientec18currb.pdf

Ontario Ministry of Education – OME (2016). Planning Assessment with instruction. Grades 1-12. (Planificación de la evaluación con instrucción). 1ª edición. Ontario, Canadá. http://www.edugains.ca/resourcesAER/VideoLibrary/PlanningAssessmentwithInstruction/AssociatedFiles/Viewing_Guide_Planning_Assessment_With_Instruction.pdf

Programa Nacional de Educación 2010-2030. Aportes al Plan Nacional de Educación para su Elaboración. Presidencia de la República de Uruguay y ANEP. https://www.anep.edu.uy/sites/default/files/images/Archivos/publicaciones/libros-digitales/documento%20del%20plan%20nacional%20de%20educacin%202010%20-%202030.pdf

Russell, Ws B., Waters, S. & Turner, T. N. (2014). Essentials of Middle and Secondary Social Studies. 1st ed. New York: Routledge.

Secretaría de Educación Pública – SEP (2018). Evaluar y Planear. La importancia de la planeación en la evaluación con enfoque formativo. México. https://www.planyprogramasdestudio.sep.gob.mx/evaluacion/pdf/cuadernillos/Evaluar-y-Planear-digital.pdf

Shimojima, Y. & Arimoto, M. (sep 2017). Assessment for learning practices in Japan: Three steps forward, two steps back. Assessment Matters (11) 32-51 https://www.researchgate.net/publication/320085700_Assessment_for_learning_practices_in_Japan_Three_steps_forward_two_steps_back

Stenhouse, L. (2003). Investigación y desarrollo del currículum. 5ª Edición. Madrid: Morata.

The Bradley Commission on History in Schools (1989). Building a History Curriculum: Guidelines for Teaching History in Schools (USA). The History Teacher. 23 (1), 7-35. http://www.jstor.org/stable/494598

Published

2023-03-17

How to Cite

Matus Gómez, O. J. . (2023). State of the art on didactic evaluation planning in secondary education systems. Torreon Universitario Magazine, 12(33), 42–56. https://doi.org/10.5377/rtu.v12i33.15889

Issue

Section

Education