UNAN-Managua 2013-2021 curricular plans: analysis within the framework of continuity from degree to postgraduate

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/rtu.v12i35.17006

Keywords:

Continuity, Conceptual elements, Extension, Undergraduate and postgraduate training, Research

Abstract

It is unquestionable that the Higher Education system in Nicaragua and, especially, at UNAN-Managua has been experiencing changes in its curricular management, vision, mission, values ​​and work axes, which generates new and challenging scenarios. One of those is the transformation into a degree and, therefore, this implies improvement in postgraduate careers. For this, it was necessary to carry out a documentary analysis of the curricular designs of the undergraduate courses (2013 and 2021 plans) and identify how continuity occurs in undergraduate and graduate training. The objective was to analyze the main conceptual elements of the curricular plans of the UNAN-Managua courses within the framework of the continuity from undergraduate to postgraduate. The research was carried out using a qualitative approach, a major unit of analysis was identified: the continuity of the degree in the postgraduate degree, and minor ones: conceptual elements of the 2013 and 2021 curricular plans based on the continuity of degree training in the postgraduate degree; curricular improvement and linking degree to postgraduate degree. For data analysis, a double entry matrix was created. Also, information triangulation was applied, considering the objectives, research questions and units of analysis. This article presents a description of essential elements of both plans from a central perspective; elements that unite and disagree, application in daily activities or curricular management and its relationship with postgraduate careers, as well as the coherence between the training and research processes in relation to the continuity of competencies from undergraduate to postgraduate and the development of lines research at both levels.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ary, D. (1990). Introducción a la investigación en educación. Nueva York: Holt, Rinehart and Winston, Inc.

Balestrini, P. (2006). Problemas de Investigación . Venzuela.

Baxter, E. (2003). El proceso de investigación en la metodología cualitativa. El enfoque participativo y la investigación en acción. Metodología de la investigación educativa: desafíos y polémicas actuales. Felix Varela.

Best, A. (1972). Investigación educativa: enfoques cuantitativos, cualitativos y mixtos . Argentina: Sage.

Bunge, M. (1998). La Investigación científica. . Buenos Aires: Ariel.

Cazares, M. (2012). Una reflexión teórica del currículum y los diferentes enfoques curriculares. http://www.colombiaaprende.edu.co/html/mediateca/1607/article-170863.html

Escobar, Á. A. (16 de Octubre de 2016). Esquemas de aprendizaje de la gamática. Mangua.

Gaitán, J., & Puñuel, J. (1999). Metodología General. Conocimiento científico e investigación en la comunicación social. Madrid: Síntesis.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigacion. Mexico: McGrawHill.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigacion. Mexico: McGrawHill.

Kerlinger, F. (1997). Investigación del comportamiento. Técnicas y Metodología . . México, D.F: Interamericana.

Latorre, A. (2003). Investigacion Accion. . Barcelona: GRAO.

Lawsy, K., & McLeod, R. (05 de Junio de 2010). Case study and grounded theory: Sharing some alternative qualitative research methodology with systems professionals. Artículo presentado a la 22nd International Conference of Systems Dynamics., 29.

Monja, M. (1993). Programa de enseñanza de habilidades de interactivas (4ta ed.). Madrid: CEPE.

Piñuel, R., & Gaitán, C. (1999). Investigación, comunicación y universidad. Salamanca: Comunicación Social.

Restrepo, B. (1997). Investigación en Educación. Programa de Especialización en Teoría, Métodos y Técnicas de Investigación Social. . Bogotá, Colombia: Santafé de Bogotá.

Salatino, D. (2009). Semiótica de los sistemas reales. Análisis semiótico de la emergencia psico-bio-socio-cultural. México.

Serbia. (2007). Diseño, muestreo y análisis en la investigación cualitativa. Hologramática.

Serbia. (2007). Diseño, muestreo y análisis en la investigación cualitativa. . Hologramática.

Solís. (18 de Octubre de 2003). El análisis documental como eslabón para la recuperación de información y los servicios. Obtenido de http://www.monografias.com/ trabajos14/analisisdocum/analisisdocum.shtml

Tusón, A. (1999). Análisi de la conversa. . Barcelona: Ariel.

UNAN,Managua. (02 de Septiembre de 2011). Modelo Educativo,Normativa y Metodología para la Planificación Curricular. Managua, Nicaragua.

UNAN,Managua. . (02 de Septiembre de 2016). Modelo Educativo,Normativa y Metodología para la Planificación Curricular. Managua, Nicaragua.

UNAN-Managua. (2013). Malla curricular de la carrera Contaduría Publica y Finanzas. Managua, Nicaragua.

UNAN-Managua. (06 de Agosto de 2015). Modelo Educativo, Normativa y Metodología para la Planificación Curricular 2011. Managua, Nicaragua.

UNAN-Managua. (23 de Abril de 2021). Diseño Curricular para Desarrollar Competencias en la UNAN-MANAGUA. Managua, Niacargua. Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. (23 de Abril de 2021). Managua, Nicaragua.

UNAN-Managua. (26 de Noviembre de 2021). Normativa de pràctica de formación profesional (PFP) y pasantías . Managua, Nicaragua: UNAN-Managua.

Published

2023-11-28

How to Cite

Murillo Reyes, H. A., & Escobar Soriano, Álvaro A. (2023). UNAN-Managua 2013-2021 curricular plans: analysis within the framework of continuity from degree to postgraduate. Torreon Universitario Magazine, 12(35), 73–92. https://doi.org/10.5377/rtu.v12i35.17006

Issue

Section

Social sciences, Business education and Law

Most read articles by the same author(s)