Tourist perception of the inhabitants surrounding the nature reserves dedicated to tourism
DOI:
https://doi.org/10.5377/rtu.v12i35.16999Keywords:
Community, Perception, Natural Reserves, Tourism, Latin AmericaAbstract
The main objective of this study is to determine the perception of the inhabitants about tourism in Nature Reserves. This research was initially field based because a survey was applied to the students of Tourism and Hotel Administration of the UNAN FAREM Chontales and then it became documentary by collecting information from previous research to determine the perception of the following Latin American countries: Peru, Argentina, Dominican Republic, Ecuador and Uruguay in a period of 2015-2020. To make the comparison, three factors were taken into consideration: economic: income and economic development; sociocultural: cultural preservation and quality of life; environmental: environmental preservation and pollution. Regarding the results obtained from the collection of data from the inhabitants of various communities in Latin America, these reflect a total of 2,594 in which 83.11% of the population has a positive perception of the economic factor: income and 76.79% on the economic development, according to the sociocultural factor, 63.3% perceive cultural preservation and 80.53% consider that it improves the quality of life. Finally, with the environmental factor, 74.5% perceive preservation of the environment and 25% consider that pollution increases.
Downloads
References
Alfonzo, I. (1994). Técnicas de investigación bibliográfica. Caracas: Contexto Ediciones.
Altamira, R. (2007). Turismo como motor de crecimiento económico. Anuario Jurídico y Económico Escurialense.
Aragón, R. (2018). Percepciones de gestión del turismo sostenible: estudio comparativo en dos comunidades aledañas a reservas nacionales (Tambopata Y Titicaca), Perú. Lima, Perú.
Bialostozky, C. J. (2010). Conceptos y definiciones en relación con el empleo el desempleo y el subempleo. México: Dirección General de Estadística.
Blasco, M. R. (2017). Un análisis de los factores socioculturales en el emprendimiento. Cartagena: Universidad Politécnica de Cartagena.
Bonilla, E., & Rodríguez, P. (1997). Mas allá del dilema de los métodos. Santa fe de Bogotá: Uniandes.
Cañero, P. (2018). Impactos del turismo comunitario y sostenibilidad en comunidades rurales de Puerto Plata (República Dominicana). Un análisis de la percepción de los residentes. Córdoba.
Cruz, A. (2021). Percepción de los estudiantes de Administración turística y hotelera sobre el turismo en la Serranía de Amerrique. Juigalpa: UNAN- Managua.
Fernández, J. (2009). Percepción Social del turismo. España: Universidad de las Islas Baleares.
Go Ecuador. (s,f). Centro de Turismo Comunitario Shiripuno [fotografía] GoEcuador. https://goecuador.net/guia-de-turismo/Centro-de-Turismo-Comunitario-Shiripuno-travel-ecuador
Hernández, J. (2017). Calidad de Vida, Inclusión Social y Bienestar Humano. UNERMB
JOFRE, M. A. (1989). Concepto de cultura. Santiago: CENECA.
La Región. (2020). Pehuen Co [fotografía]. La voz del pueblo. https://lavozdelpueblo.com.ar/noticia/102556-Pehuen-Co:-aventura,-naturaleza-y-ciencia-en-un-mismo-lugar
MapiTravel, (2021). Reserva Nacional de Tambopata [fotografía]. Machupichu. https://www.machupicchu.biz/reserva-nacional-de-tambopata
Pérez, E (2021). Salto del indio [Fotografía]. Artelista. https://www.artelista.com/en/artwork/5989613066749288-saltodelindio.html
Ponce, C (2017). Puerto Plata – República Dominicana [fotografía]. Diosa Si Blog de viajes. http://diosasi.blogspot.com/2017/09/el-parque-nacional-isabel-de-torres-el.html
Rojas, V. (2020). Percepciones de la población residente sobre los impactos turísticos en el desarrollo local. Estudio de caso: departamento de Maldonado, Uruguay. Aigua.
Smurra, F. (2019). La percepción de los residentes respecto a los impactos del turismo. Estudio de caso: Pehuen Có. Bahia Blanca.
Vargas, L. (1994). Sobre el concepto de percepción. México DF: Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Iztapalapa.
Vargas, M. [Kem Vargas]. (2021, 3 de febrero). [post]. Facebook: Recuperado el 5 de julio de 2021,..de https://www.facebook.com/photo?fbid=4061595910519637&set=pb.100000078059546.-2207520000.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 National Autonomous University of Nicaragua, Managua
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos.
- El autor o los autores de los artículos, ensayos o investigaciones conceden a la Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua (UNAN-Managua) los derechos de edición (copyright) del trabajo enviado, por consiguiente la Universidad cuenta con el derecho exclusivo para publicar el artículo durante el periodo completo de los derechos de autor.
- Estos derechos de autor/ autores autorizan a la Revista Torreón Universitario y a la Universidad editar y divulgar/publicar el artículo en dicha Revista, incluyendo reproducción impresa y electrónica, el almacenamiento, recuperación y cualquier otro tipo de publicación, y fuentes de información secundaria como servicios de resúmenes y bases de datos, así mismo la facultan a proteger el artículo contra el uso no autorizado para su difusión por medios impresos o electrónicos (PDF, HTML, EPUB, XML u otros).
Licencia para el uso del contenido
La revista hace uso de la Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
Bajo esta declaración:
Este revista está sujeta a una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional. Puede ser copiada, distribuida y transmitida públicamente siempre y cuando se cite al autor y la fuente (Revista Torreón Universitario), no debe modificarse ni utilizarse con ningún fin comercial. La licencia completa se puede consultar en http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/.