Strategy of professional training for environmental education from Political Economy I in the accounting and finance career. University of Holguin, Cuba

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/farem.v11i42.14694

Keywords:

Professional training, strategy, environmental education, Political Economy

Abstract

The objective of this article is to propose a professional training strategy for environmental education in the professional teaching-learning process of the subject Political Economy I in the first year of the Bachelor's degree in Accounting and Finance at the University of Holguin. The dialectical materialist method was used for the study of the professional training process in the determination of the theoretical and empirical methods. The result of the diagnosis showed insufficiencies in the use of the educational potentialities of the contents of the subject Political Economy I to achieve an approach to environmental education in the professional training process that involves students in the analysis of complex environmental problems. The proposal of the professional training strategy for environmental education through the cultural-historical approach in a perspective of production relations in the society-nature relationship, contributed to personal growth, to the formation of the professional modes of action of the first-year student of the Bachelor's Degree in Accounting and Finance, in the elevation of their environmental culture for the sustainable development of the environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Augier, A. (2000). Metodología para la elaboración e implementación de la Estrategia Escolar en la Secundaria Básica Tesis de maestría en Educación. Cuba, Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”,32 pág.

Alonso, L. A. y Cruz, M. (2020). La formación profesional del trabajador. Material didáctico básico. Soporte digital. Curso de Pedagogía Profesional y Educación continua del trabajador en formación. Maestría en Pedagogía Profesional. Universidad de Holguín, Cuba. Recuperado de: http://www.moodle.uho.edu.cu

Alonso, L.A. y Cruz, M. (2020). Los tipos de aportes de aportes de la tesis de maestría en Pedagogía Profesional: La estrategia. Soporte digital. Universidad de Holguín. Holguín. Cuba.

Alonso, L. A.; Cruz, M. y Ronquillo, L. (2020). El proceso de enseñanza-aprendizaje profesional: un enfoque actual para la formación del trabajador. Soporte digital. Ecuador, Editorial Mar y Trinchera.1ra Edición.

Galafassi, G. (2020). ” Reflexiones en torno a la mediación social de la naturaleza”. Iberoamericana de Economía Ecológica, Vol. 33 (1).

Guerrero, S.I y Zúñiga, L.M. (2021). Aprendizaje Basado en Proyecto en la formación del profesional desde la crítica ambiental (en CD-Rom- ISBN 978-.959-7237-99-01). Ponencia presentada en la 10ma Conferencia Científica Internacional. Universidad de Holguín, Cuba.

Guerrero, S. y Zúñiga, L. (2021a). La educación ambiental en el proceso de enseñanza-aprendizaje profesional en la Licenciatura en Economía (en CD-Rom- ISBN 978-959-7237-99-01). Ponencia presentada en la 10ma Conferencia Científica Internacional. Universidad de Holguín, Cuba.

Horrutinier, P. (2012). La universidad cubana: El modelo de formación. Versión digital. La Habana, Cuba: Editorial Universitaria. Recuperado de: http://www.e-libro.com/titulos

Leff, E. (1991). “Las Universidades y la Formación: Diez Líneas de Acción” Educación Superior y Sociedad, Vol. 3 56.

Ministerio de la Educación Superior. (2018). Reglamento del Trabajo Docente y Metodológico. Soporte digital. La Habana.

Vasapollo. L. y colabores cubanos. (2019). Tratados de críticas de las políticas para el manejo de la economía. Plan, mercado y problemas de la transición. Métodos de análisis de los sistemas económicos locales y sectoriales. Cuba. Editorial Universitaria Félix Varela. 1ra Edición.

Zúñiga, L.; Campos, S.; Vázquez, Y.; Cano, Y.; Abreu, L. y Dotres. (2019). “La Educación Superior en Cuba”, en Eixo 1- “Conceptos y principios de la educación”. En Organização Libys Martha Zúñiga Igarza y Aldenilson dos Santos Vitorino Costa. en Os Sentidos da Educação em Cuba, V. Brasil: Editorial Letra Capital.1ra Edición.

Published

2022-08-08

Issue

Section

EDUCATION SCIENCES

Most read articles by the same author(s)