Methodology for the professionalization of Physics I of the Mechanical Engineer at the University of Granma, Cuba

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/farem.v11i3.14895

Keywords:

Learning, professionalization, Physics, methodology

Abstract

This article is part of the result of the master's thesis, its starting point is to recognize, by means of a diagnosis, the insufficiencies that exist in the professionalization of the teaching-learning process of the Physics I subject for the first-year students of the Mechanical Engineering career at the University of Granma, Cuba, which has unfavorable repercussions on the learning of contents that are transcendent for the mastery of the technical sciences of that career. In order to solve the problem, a methodology with a professional approach was elaborated and implemented, which showed a high relevance and feasibility. The logic followed in the research to achieve the proposed objective and solve the problem determined the use of a diversity of scientific research methods, both theoretical, empirical and mathematical-statistical. The way in which the proposed methodology has been projected, contributes to the transformation of the teacher in his performance, by providing him with methodological knowledge for the activation of his learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu, R., & Soler, J. (2015). Didáctica de la Educación Técnica y Profesional. La Habana. (Soporte digital). Universidad de Ciencias Pedagógicas para la Educación Superior Héctor A. Pineda Zaldívar,.

Alonso, L. A., & Cruz, M. A. (2020a). Los tipos de aportes de la tesis de maestría en Pedagogía Profesional: La metodología. Soporte digital. Universidad de Holguín.

Alonso, L. A., & Cruz, M. A. (2020b). El proceso de enseñanza – aprendizaje profesional: Un enfoque actual de la formación del trabajador. Soporte digital. In Universidad de Holguín (Ed.), Curso de Didáctica de las Ciencias Técnicas. Maestría en Pedagogía Profesional.

Alonso, L. A., Cruz, M. A., & Moya, C. A. (2020). Metodología para la obtención de resultados científicos en una tesis de maestría en pedagogía profesional. Revista de Formación y Calidad Educativa, 8(2). http://www.refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3220].

Alonso, L. A., Cruz, M. A., & Ronquillo, L. E. (2020). El proceso de enseñanza – aprendizaje profesional: Un enfoque actual de la formación del trabajador. (Editorial Mar y Trinchera (ed.)).

Alonso, L. A., Cruz, M. A., & Ronquillo, L. E. (2021). La formación profesional del trabajador. (E. L. Mundo. (ed.)).

Alonso, L. A., Cruz, M., & Olaya, J. (2020). Dimensiones del proceso de enseñanza aprendizaje para la formación profesional. Revista Luz, 19(2), 17–29.

Lara, D. (2019). Procedimiento para la profesionalización de la asignatura Física para el Técnico Medio en Transporte del Centro Politécnico Calixto García Iñiguez de Holguín. (Tesis en opción al título académico de Máster en Pedagogía Profesional. Uniiversidad de Holguín, Cuba.

Martínez, D. (2021). Metodología para la profesionalización del proceso de enseñanza-aprendizaje de la asignatura de la asignatura de Física I en la Carrera de Ingeniería Mecánica de la Universidad de Granma. (Tesis en Opción al Título Académico de Máster en Pedagogía Profesional). Universidad de Holguín, Cuba.

Ministerio de Educación Superior, (MES). (2018). Plan de Estudio E de la Carrera de Ingeniería Mecánica. Ministerio de Educación Superior. La Habana, Cuba. In Plan de estudio.

Moraguez, A., & Rodríguez, F. (2011). Propuesta de dimensiones e indicadores que caracterizan la evaluación de la eficiencia del proceso de evaluación de la formación profesional del técnico medio en la especialidad de Mecánica Industrial, durante el período de inserción en las prácticas prof. CUADERNOS DE EDUCACIÓN Y DESARROLLO. Revista Académica Semestral. ISSN: 1989-4155, Vol 3(No 27), 12 p. http://www.eumed.net/rev/ced/27/rcmi.htm

Published

2022-09-23

Most read articles by the same author(s)