Procedure for the formation of formwork skills in Construction Education students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/farem.v11i3.14892

Keywords:

Procedure, forming skill, education, Construction

Abstract

This article presents the problem referred to the formation of the formwork skill in third year students of the Bachelor's Degree in Construction Education. As a solution, a procedure is proposed for the formation of the formwork skill with a pedagogical professional approach, from the subject Trade Workshop II (Formwork Carpentry). The foundations used for its construction and the result of the pedagogical pre-experiment conceived for its validation are shown, with emphasis on the main transformations achieved in the object and subjects investigated. This research contributes to improve the preparation of the students of the Construction Education career to enter the institutions of the Technical and Professional Educational Level, where the future construction workers and technicians are trained and in the entities of the construction investment process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, L. A. y Cruz, M. A. (2020). El procedimiento como resultado científico de una tesis de maestría en Pedagogía Profesional. Soporte digital. Curso de Metodología de la Investigación. Maestría en Pedagogía Profesional. Universidad de Holguín. Cuba.

Alonso, L. A., Cruz, M. A. y Ronquillo, L. E. (2020). El proceso de enseñanza – aprendizaje profesional: Un enfoque actual de la formación del trabajador. Manta: Editorial Mar y Trinchera. Recuperado de: https://www.marytrinchera.com/producto/el-proceso-de-enseñanza-aprendizaje- profesional/.

Barberán, J. P., Pico, R. J. y Zambrano, K. E. (2019). Proceso formativo del ingeniero industrial para el desarrollo de habilidades profesionales. Opuntia Brava. 11. (Monográfico Especial). 23-34.

Bermúdez, C. J. (2019). Programa analítico de la asignatura Taller de Oficio II (Carpintería de Encofrado). Carrera Licenciatura en Educación Construcción. Plan de Estudio E. Universidad de Holguín. Cuba.

Camero, Y. C., Alpízar, R. y Martínez, L. M. (2021). El enfoque profesional pedagógico en la disciplina Análisis Matemático. Revista Cubana de Educación Superior, 40(2). 40-51.

Cruz, M. A. (2003). Metodología para mejorar el nivel de formación de las habilidades profesionales que se requieren para un desempeño profesional competente en la especialidad Construcción Civil. (Tesis en opción al grado científico de doctor en Ciencias Pedagógicas). Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”. Holguín. Cuba

Cubeira, D., Bravo, M. L. y Morales, Y. C. (2019). La formación de habilidades profesionales en la educación superior. Revista Cubana de Medicina Militar. 48 (Supl 1), Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttex&pid=S0138-65572019000500010

Fuentes, H. (1996). Dinámica del proceso de enseñanza-aprendizaje. Material para la maestría Ciencias de la Educación. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

La O, Y., Núñez, G., y Toral, C. (2018). El desarrollo de habilidades profesionales en el contador. Opuntia Brava, 10(3), Recuperado de: http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/561.

León, Y. y Gato, C. A. (2020). El desarrollo de habilidades profesionales para el Proceso de Software Personal. MENDIVE, 18 (3), Recuperado de: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1748.

Santaya, M. O., Breijo, T., y Piñero, I. (2018). Bases teóricas del proceso de desarrollo de habilidades profesionales pedagógicas. Revista Conrado, 14(64), Recuperado de: http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado.

Serralta, P. (2011). Encofrados y entibaciones. Recuperado de: http://www.unacem.com.pe.

Tito, A. (2017). La habilidad profesional Dirigir actividades docentes bibliotecarias en la formación de bibliotecarios. (Tesis en opción al grado científico de doctor en Ciencias Pedagógicas). Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

Zúñiga, G. y León, J. L. (2020). El tratamiento sistémico a las habilidades profesionales pedagógicas desde el contenido curricular. Revista Conrado, 16 (77), 383-390.

Published

2022-09-23

Most read articles by the same author(s)