Strategies for teaching written expression from a systemic approach in deaf university students at UNAN-Managua, Nicaragua
DOI:
https://doi.org/10.5377/farem.v11i44.15682Keywords:
Learning, deaf, writing, systemic approachAbstract
The present research aims to highlight the importance of written expression from a systemic approach to stimulate the cognitive process in deaf university students. The application of teaching strategies is necessary for the improvement of writing processes in deaf students, since they, in addition to writing daily from their language, do not know the writing processes such as the phases of writing, textual properties, textual structure. They also have linguistic, grammatical, orthographic and writing problems. The methodology of this research is the interpretative paradigm, it tries to understand in a dynamic and divergent way the educational reality, submitted to the study, and to explain the most common ways of how deaf students learn. This study applies the qualitative approach, with descriptive and explicative research, specifying the learning processes and proposing accurate and pertinent solutions to the teaching of written expression in deaf university students. Three instruments were applied: interview to a speech therapist expert, director of the Pediatric Speech Therapy Center MINSA (Ministry of Health), diagnosis to three first year deaf students of the Faculties of Education and Languages, POLISAL and Engineering of the UNAN-Managua, and a didactic procedural sequence. The results show that the students find it difficult to write, they do not master the writing processes, they do not manage to write drafts, they lack an adequate use of textual properties, they do not know revision and self-correction mechanisms and they fail in grammatical and spelling studies. As a result, after the didactic intervention, linguistic awareness, taste and significant learning of the written expression process were improved.
Downloads
References
Briceño, G. (17 de Sept. de 2020). Texto Expositivo. Recuperado de Enciclopedia Euston 96: https://www.euston96.com/texto-expositivo/
Bruning, R; Schraw, G; Norby, M. y Ronning, R. (2004). Psicología cognitiva y de la instrucción. Pearson.
Bustamante y otros. (2019). Texto expositivo, una práctica de lectura para fortalecer la comprensión lectora. Título Recuperado de la Universidad de los Andes, Educare
Camps, A. (coord.) y otros. (2003). Secuencias didácticas para poder escribir. Serie de didáctica de la lengua y literatura. Barcelona: Ediciones GRAÓ.
Carlino, P. y Martínez, S. (coord.) (2009). La lectura y escritura: un asunto de todos.
Neuquén: Editorial de la Universidad Nacional del Comahue. Recuperado de https://media.utp.edu.co/referenciasbibliograficas/uploads/referencias/capitulo/271-la-lectura-y-la-escritura-un-asuntode-todosas-memoriaspdf-WQOPB-libro.pdf
Cassany, D. (1990). Enfoques didácticos para la enseñanza de la expresión escrita.
En Revista Comunicación. Lenguaje y Comunicación (6), pp. 63-80. 126193pdf
Cassany, D. (26 de 10 de 2006). Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Recuperado de Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea: file:///C:/Users/Admin/Downloads/CASSANY_DANIEL_2006_Tras_las_lineas_Sobre_la_lectu.pdf
Carranco, N; Martínez, L; Márquez, J; Realpe, L; Uriarte, (2021). Propuesta de desarrollo de una metodología para la enseñanza-aprendizaje de la lectoescritura con estudiantes sordos mediante la Neuro didáctica. Revista Espacios. Educación Propuesta de desarrollo de un metodología para la enseñanza-aprendizaje de la lectoescritura con estudiantes sordos mediante la Neurodidáctica (revistaespacios.com) DOI: 10.48082/espacios-a21v42n07p07
Cooper, J. (2002). Estrategias de enseñanza. Guía para una mejor instrucción. Limusa.
Chacón, M. (2015). El Lazarillo de Tormes. Madrid: Safecreative.
Chrobak, R. (2017). El aprendizaje significativo para fomentar el pensamiento crítico. Archivos de Ciencias de la Educación, 11, (12), e031. ISSN 2346-8866. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.8292/pr.8292.pdf
García, S. (enero-abril 2002). Estrategias psicopedagógicas orientadas a la motivación docente: Revisión de un problema. Revista española de pedagogía. Año LX, (221), pp. 83-98. Untitled-27 (revistadepedagogia.org)
Gómez, L, Aduna. A; García. E; Cisneros, A. y Padilla, J. (2004). Manual de estilos de 363 aprendizaje. Material auto instruccional para docentes y orientadores educativos. Secretaria de educación pública. Subsecretaría de educación media y superior. Dirección general de bachillerato. Dirección de coordinación académica. México, 22-29. http://dolorsmaspsicologa.com/wpcontent/uploads/2017/10/MANUAL-DE-ESTILOS-DE-APRENDIZAJE.pdf
Guerrero, J. (2021). Qué tipos de textos existen, cuáles son sus características y funciones. Docentes al día: https://docentesaldia.com/2020/11/22/que-tipos-de-textos-existen-y-cuales-son-sus-carac
Herrera, V; Chacón, D. y Saavedra, F. (2012). Evaluación de la escritura de estudiantes sordos bilingües. Centro de Investigación Avanzada en Educación, Estudios Pedagógicos XLII, (2), pp. 171-191. Universidad de Chile
Macchi, M. y Veinberg, S. (2005). Estrategias de prealfabetización para niños sordos. Buenos Aires: Centro de Publicaciones Educativas y Materiales Didácticos.
Marschark, M. y Wauters, L. (2008). Comprensión y aprendizaje del lenguaje por parte de alumnos sordos. En M. Marschark & PC Hauser (Eds.), Cognición sorda: fundamentos y resultados (págs. 309–350). Prensa de la Universidad de Oxford. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195368673.003.0012
Millán, J. y Schumacher, S. (2003). Investigación educativa. (5 ª. ed.). Pearson.
Montagud, N. (2021). Texto Expositivo. Recuperado de Psicología y Mente: https://psicologiaymente.com/cultura/texto-expositivo
Monereo, C. (2002). Estrategias de aprendizajes. España: Gráficas Rogar
Peña, E. (2022). Enseñanza de la expresión escrita desde un enfoque sistémico. [Tesis para optar a titulo doctoral]. Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua. Managua.
Tobón, S. (2010). Secuencias Didácticas: aprendizaje y evaluación de competencias. México: Pearson Educación. Tobón, S. (2010) http://files.ctezona141.webnode.mx/200000004-8ed038fca3/secuencias-didacticastobon-120521222400-phpapp02.pdf
Tobón, S; Pimienta, J y García, J. (2010). Secuencia Didácticas: Aprendizaje y Evaluación por Competencias. México: Pearson. https://issuu.com/sofiacs/docs/secuencias_didacticas_tobon
Werlich, E. (1975). Tipología textual. Recuperado de Ecu red: https://www.ecured.cu/Tipolog%C3%ADa_textual Nord, C. (1998). Tipología
Russell, G. y Lapenda, M. (diciembre de 2012). Revista Signo y Seña, (22), pp. 63-85 Facultad de Filosofía y Letras (UBA). Recuperado de http://revistas.filo.uba.ar/index.php/sys/index ISSN 2314-2189
Schunk, D. (2012). Teorías del aprendizaje. Madrid: Pearson. Universidad Iberoamericana. La escritura como proceso.pdf (iberoamericana.edu.co)
Uriarte, J. (2021). Textos Expositivos. Características: https://www.caracteristicas.co/textos-expositivos/
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Científica de FAREM-Esteli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.