Innovating in the mother tongue: the task of disseminating didactic knowledge in Language and Literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/rtu.v10i29.12720

Keywords:

project, didactics, learning scheme, competences, research funds

Abstract

The evident absence of scientific awareness to disseminate the results of educational work is a limitation of Nicaraguan teachers. Therefore, the need to make it known in a text that brings together in a reliable and verifiable way didactic strategies created by Nicaraguan teachers allows to have a global vision of the educational work and the phases of research in didactics in the Spanish Department of UNAN - Managua.

Therefore, the publication of a book of teaching and learning strategies of the mother tongue that helps to improve the learning of the same at the educational levels of the country. It was developed in three phases: the design of the general structure of the text, the layout of the text under quality standards and the presentation of the book to the university community and the teaching community of the country.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chúa, C. y Orozco, R. (2016, Julio). La producción científica. Rev. méd. (Col. Méd. Cir. Guatem.). 155:(1): p. 7-13. https://www.revistamedicagt.org/index.php/RevMedGuatemala/article/view/26

Escobar, A y Sandoval, A. (2020). Innovar en Lengua y Literatura. Resolvamos problemas de aprendizaje con el auxilio de las ciencias Cognitiva. Editorial Universitaria UNAN-Managua.

Espinoza, V. (2010). Editorial. Difusión y divulgación de la investigación científica. IDESIA (Chile) Volumen 28, Nº 3, Septiembre – Diciembre. pp. 5 – 6.

Fourez, G. (1997). Alfabetización científica y tecnológica. Ediciones Colihue.

González, J. (2007). El desarrollo de la cibercultura en proyectos de conocimiento: hacia una comunidad emergente de investigación. En

Chávez, M. Covarrubias, K. y Uribe, A. (2013). Metodología de la investigación en ciencias sociales. Aplicaciones prácticas. Universidad de Colima.

Loáisiga, V. (2020). Uso de conectores lógicos en el discurso formal de los estudiantes durante el desarrollo de la mesa redonda a través del Modelo de Aprendizaje por Esquemas. (Tesis Monográfica de Grado). UNAN-Managua.

Martínez, H. (2010). Manual de investigación. La investigación como proceso en la universidad. Guatapuri Ediciones. Universidad de Santander.

Moreno, D. y Vega, D. (2020). Enseñanza de la coherencia textual: Estructuración de la información en textos expositivos a través del Modelo de Aprendizaje por esquemas en los alumnos de Décimo grado. (Tesis Monográfica de Grado). UNAN-Managua.

Ortiz, F. y Del pilar, M. (2007). Metodología de la investigación. El proceso y sus técnicas. Limusa S.A.

Piedra, Y. y Martínez, A. (2007). Producción científica Ciencias de la Información, vol. 38, núm. 3, diciembre. pp. 33-38. Instituto de Información Científica y Tecnológica.

Robles, A. y Rodríguez, D. (2020). La competencia oral formal durante la realización del simposio, basada en el modelo de aprendizaje por esquemas. (Tesis Monográfica de Grado). UNAN-Managua.

Sánchez, M. y Flores, E. (2020). Uso de sinónimos para la reescritura de cuentos nicaragüenses con estudiantes de séptimo grado basado en el Modelo de Aprendizaje por Esquema. (Tesis Monográfica de Grado). UNAN-Managua.

Sandoval, A., y Escobar, A. (2021). Elaboración y validación de estrategias para la enseñanza y el aprendizaje de español como lengua materna. Revista Torreón Universitario, 10(28), 40–49. https://revistatorreonuniversitario.unan.edu.ni/index.php/torreon/article/view/365

Tamayo y Tamayo, M. (1999). Aprender a investigar. Módulo 5 el proyecto de investigación. ICFES.

Teagle, L. y Betancourt, B. (2000). Manual de trabajo. Normas Técnicas para el trabajo editorial en las organizaciones científicas. Ediciones Finlay.

Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. UNAN – Managua. (2020). Líneas de investigación de la UNAN-MANAGUA. (Documento de trabajo). UNAN – Managua.

Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. UNAN – Managua. (2017). Política de Investigación e Innovación. UNAN – Managua.

Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. UNAN – Managua. (2018). Fondo para Proyectos de Investigación FPI Anexo 2D. Convocatoria para proyectos de investigación de docentes investigadores. UNAN – Managua.

Valdés, M. (2009). Guía de estilo editorial para obras académicas. Ediciones del Ermitaño. Centro Regional de Investigaciones Multidisciplinarias Universidad Nacional Autónoma de México.

Vargas, R. (2018). Introducción a la divulgación científica. Fontamara S.A.

Published

2021-11-01

How to Cite

Escobar Soriano, Álvaro, & Sandoval, A. J. (2021). Innovating in the mother tongue: the task of disseminating didactic knowledge in Language and Literature. Torreon Universitario Magazine, 10(29), 36–50. https://doi.org/10.5377/rtu.v10i29.12720

Issue

Section

Education

Most read articles by the same author(s)