The labor practice of technology in the career of Civil Engineering at the University of Holguin, Cuba
DOI:
https://doi.org/10.5377/farem.v11i3.14897Keywords:
Training, methods of action, labor practice, technologyAbstract
The insertion of investigative labor practices in the formative scenario for the professional technical preparation should be considered as a strategy at institutional level. In this context, the labor, research and academic components of the teaching-learning process should be integrated in order to systematize knowledge, habits and skills with a professionalizing, interdisciplinary and fundamentalized intentionality of the contents and with a humanistic approach that favors their professional and integral growth. For this reason, the curricular design proposal of the Technology Work Practice subject for the second year of the Civil Engineering Career at the University of Holguin is socialized, so that it favors the development of the skills stated in the professional's model. From the use of a set of research methods of the theoretical and empirical level, from a professional and interdisciplinary didactic approach, the integration of the structural and road profile is conceived for an adequate management of the teaching-learning process, which allows, through instruction and labor participation, to improve the technical and cognitive skills of students in the development of their professionalization to integrate into the social environment, to cultivate their spirit and personality and to propitiate new learning environments with the appropriation of technology. The proposal offers an alternative and flexible organization in the current curricular conception of the study centers, which contributes to raise the quality of the training process.
Downloads
References
Addine, F. (1996): Alternativa para la organización de la práctica laboral investigativa en los ISP. Tesis en Opción al grado científico de Doctora en Ciencias Pedagógicas. La Habana.
Alonso, L. A.; Cruz, M. A., Olaya, J. (2020). Dimensiones del proceso de enseñanza – aprendizaje para la formación profesional. Revista Luz (19), 2, 7-29. Recuperado de: http://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1032/
Alonso, L. A., Cruz, M. A. y Ronquillo, L. E. (2021). La formación profesional del trabajador. Editorial Libro Mundo, Manta, Ecuador. https://editoriallibromundo.wordpress.com/editorial-libro-mundo/colecciones/educacion-contemporanea/la-formacion-profesional-del- rabajador/
Alonso, L. A., Cruz, M. A. y Ronquillo, L. E. (2022). Enseñanza – aprendizaje profesional para formar trabajadores competentes. Editorial Libro Mundo, Manta, Ecuador. Recuperado de: https://editoriallibromundo.wordpress.com/editorial-libro-mundo/colecciones/educacion-contemporanea/ensenanza-aprendizaje-profesional-para-formar-trabajadores-competentes
Álvarez de Zayas, C. (2004). La didáctica del proceso docente para el desarrollo de la práctica laboral en las empresas. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación. Vol. 4, núm. 2 julio-diciembre. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44740210
Calzada, J. (2002). Propuesta metodológica de estructuración sistémica del componente laboral investigativo. Revista Pedagogía Universitaria, 7 (10).
Campos, S. (2019). Gestión de las prácticas laborales investigativas en la carrera de Ingeniería Civil. Memorias de la 9 Conferencia Científica Internacional de la Universidad de Holguín. Abril 2019. Editorial Universitaria.
Casillas, M.L. y Santini, L. (2013). El enfoque intercultural en la educación superior mexicana: Reflexiones y propuestas conceptuales. Recuperado de: http://academia.edu.
Castañeda, A. (1997). Aspectos cognitivos en el aprendizaje de una lengua extranjera. Revista Scientific Research Publishing. Recuperado de: https:// https://www.scirp.org/journal/recentlypublishedpapers.aspx?page=2.
Chirino, M. V. (2002). Perfeccionamiento de la formación inicial investigativa de los profesionales de la educación. Tesis doctoral inédita. La Habana: Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”.
Díaz, F. (2006). Enseñanza situada: vínculo entre la escuela y la vida. Revista Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, núm. 47, 2006, pp. 121-122. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Viña del Mar, Chile Recuperado de: http://redalyc.org.
Dominguez, M., & Baute, L. M. (2015). Algunas regularidades del componente laboral en las carreras universitarias. Revista Universidad y Sociedad [seriada en línea], 8 (1). pp. 45-49. Recuperado de: http://rus.ucf.edu.cu
Horruitiner, P. (2006). La Universidad Cubana: el modelo de formación. La Habana: Félix Varela.
Ministerio de Educación Superior (MES), (2016). Documento base para el diseño de los planes de estudio “E” (Versión final). La Habana: Ministerio de Educación Superior.
Ministerio de Educación Superior (MES), (2018). Plan de estudio Modelo del profesional: Carrera Ingeniería Civil. La Habana, Cuba.
Ministerio de Educación Superior (MES), (2018a). Resolución 120/2010. Reglamento organización docente. La Habana. Editorial Félix Varela.
Sampieri, R., Fernández, C. & Batista, L. (2010). Metodología de la Investigación. México: McGraw. Recuperado de: https://icmujeres.gob.mx.
Tamayo, J.L. y Roche, C. (2017). Recuperado de: https://1library.co/article/carrera-ingenier%C3%ADa-telecomunicaciones-electr%C3%B3nica-plan.y8g6wowz
Tejada, J. (2005) El trabajo por competencias en el prácticum: cómo organizarlo y como evaluarlo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 7(2), 1-31.
Villa. A. y Poblete, M. (2004). Practicum y evaluación de competencias. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, año/vol. 8, número 002. Universidad de Granada. Granada, España. Recuperado de: https://redalyc.uaemex.mx.
Zabalza, M. (2004). Innovación en la enseñanza universitaria. Revista Contextos Educativos. 6-7 (2003-2004) 113-136. Recuperado de: https://publicaciones.uniriojas.es.
Zabalza, M. (2011). El practicum en la formación universitaria: estado de la cuestión. Revista de Educación (354), 21-43. Acceso: 5/09/2020. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3417760/
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Científica de FAREM-Esteli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.