Subjective and objectives factors in academic performance in the Banking and Finance Career, FAREM-Carazo, UNAN-Managua

Authors

  • José Daniel Guido Chávez UNAN-MANAGUA, FAREM-CARAZO

Abstract

One of the greatest challenges that any higher educational institution deals with, is to determine the quality of teaching within its educational system, one of the ways used to measure it, is "Student´s Academic Performance". A question that appear in the national education system is: Is the evaluation of the students’ academic performance considering each one of the factors associated with it in the superior educational system? The set of subjective and objective factors which have impact on this parameter and the breadth of its application makes its assessment complex.

Through the application of qualitative and quantitative data collection techniques, such as: surveys, interviews, focus group with students, which were processed according to the nature of each variable of study, the factors with the highest incidence of academic performance were identified.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Argentina, A. (2013). “Relación entre hábitos de estudio y rendimiento académico en estudiantes de primero básico” (estudio realizado en el instituto básico de educación por cooperativa, San Francisco la Unión, Quetzaltenango). Universidad Rafael Landívar, Quetzaltenango.

Canales, Alvarado y Pineda. (1996). Metodología de la Investigación, Manual para el Desarrollo de personal de Salud. Oficina Regional de la Organización Mundial de la Salud, OPS (2da ed.). Washington, D.C. 20037, E.U.A.

Garbanzo, G. (2007a). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 31(1), 43-63.

Lamas, H. (2008). Aprendizaje autorregulado, motivación y rendimiento académico. Liberabit, 14(14), 15-20.

Núñez, J. (2009). Motivación, aprendizaje y rendimiento académico. Actas do X Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia., 41-67.

Pedroza, M. (2016). Uso de los Modelos Univariados, Regresión y Correlación, en estudios de Tipo Observacional. Managua: UNAN - Managua.

Piura, J. (2006). Metodología de la Investigación Científica: Un Enfoque Integrador (1ra ed.). Managua: PAVSA.

Planas, J. y Enciso, I. (2014). Los estudiantes que trabajan: ¿tiene valor profesional el trabajo durante los estudios? Revista iberoamericana de educación superior, 5(12), 23-45.

Ruíz, C. (2001). Factores familiares vinculados al bajo rendimiento. Revista Complutense de Educación, 12(1), 81-113.

Silva., M. (2011). “Universitarios que estudian y trabajan: una realidad que debemos atender” Universidad César Vallejo. Recuperado 02 de junio 2016, http://maestrosendocenciauniversitaria5.webnode.es/news/universitarios-que-estudian-y-trabajan-una-realidad-que-debemos-atender/

UNAN - Managua. (2011). Modelo Educativo, Normativa y Metodología para la Planificación Curricular 2011. Managua: UNAN - Managua.

Published

2017-12-14

How to Cite

Guido Chávez, J. D. (2017). Subjective and objectives factors in academic performance in the Banking and Finance Career, FAREM-Carazo, UNAN-Managua. Torreon Universitario Magazine, (15), 25–42. Retrieved from https://revistasnicaragua.cnu.edu.ni/index.php/torreon/article/view/3859

Issue

Section

SCIENTIFIC ARTICLES