Formation of the competence of the specialist in General Comprehensive Medicine in the “Máximo Gómez Báez” Polyclinic in the municipality of Holguín, Cuba in the care of the elderly
DOI:
https://doi.org/10.5377/farem.v11i41.13890Keywords:
Competence, elderly, Professional PedagogyAbstract
The pedagogical basis of the formation process of the professional competence in care for the elderly of the residents physicians doctors in General Comprehensive Medicine belonging to the “Máximo Gómez Báez” polyclinic of Holguin municipality, Cuba; which is based on a dynamic of higher medical education in alternation that allows harmonizing and integrating in a contextualized way higher medical teaching with education at work and research, from the connection between the instructive educational and professional growth dimension, constitutes the contribution of the present article and its main result. In order to obtain the declared result, a qualitative documentary research of interpretative- comprehensive type was developed, using the methods of analysis and synthesis, inductive-deductive and document review. As a result of the research process, it was possible to confirm the high relevance of the theoretical and methodological foundation that emerge from Professional Pedagogy as a science for the understanding of the professional competence formation process in the resident physician of the General Comprehensive Medical specialty, and in particular that which refers the care of the elderly as a specific professional competence.
Downloads
References
Abreu, R. y León, M. (2007). Fundamentos básicos de la Pedagogía Profesional. La Habana. Cuba. Editorial Pueblo y Educación. 1ra. Edición.
Abreu, R. y Soler, J. L. (2015). Didáctica de las especialidades de la Educación Técnica y Profesional. La Habana. Cuba. Editorial Pueblo y Educación. 1ra. Edición.
Alonso, L. A., Cruz, M. A. & Ronquillo, L. E (2021). La formación profesional del trabajador. Manta. Ecuador. Editorial Libro Mundo. 1ra. Edición.
Arnal, J., Rincón, D. del y Latorre, A. (1992). Investigación Educativa. Fundamentos y metodología. Barcelona. España. Editorial Labor S.A.
ALONSO, L. Metodología para la formación de competencias profesionales en estudiantes universitarios mediante proyectos formativos. Revista Transformación. [en línea]. 16 (3), 2020. [consultado 18 de diciembre 2021]. Disponible en: https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/e3366
ÁLVAREZ, G. Efecto de la formación en el trabajo sobre la movilidad laboral. Revista Cuadernos de Gestión. [en línea]. Vol. 9, núm. 1, 2009 [consultado 18 de diciembre 2021]. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=274320570004
DEL CERRO, Y. La responsabilidad como un valor en la formación del médico cubano. Revista Científica de FAREM – Estelí Medio Ambiente, tecnología y desarrollo humano. [en línea]. Año 10, Núm. 37, 2021 [consultado 8 de diciembre 2021]. Disponible en: https://rcientificaesteli.unan.edu.ni
GÓMEZ, L. Un espacio para la investigación documental. Revista Vanguardia Psicológica. [en línea]. Año 1, Volumen 1, Número 2, octubre-marzo, 2011. [consultado 19 de diciembre 2021]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es
GONZÁLEZ, V. Competencias genéricas y formación profesional: un análisis desde la docencia universitaria. Revista Iberoamericana de Educación. [en línea]. No. 47, 2008. [consultado 25 de diciembre 2021]. Disponible en: https://rieoei.org
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación. México D.F. México. Editorial McGraw – Hill Interamericana. 4ta. Edición.
MACHADO, E. Competencias, currículo y aprendizaje en la universidad. Motivos para un debate: Antecedentes y discusiones conceptuales. Revista Transformación. [en línea]. 16 (1), 2020. [consultado 25 de diciembre 2021]. Disponible en: https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/2817/2969
Ministerio de Salud Pública de Cuba. Plan de Estudios y Programa de la Especialidad Medicina General Integral. [Material en Soporte Digital]. Edición Única. La Habana. Dirección Nacional de Docencia. 2018.
Ministerio de Salud Pública (2011). Programa del médico y la enfermera de la familia. La Habana. Cuba. Editorial Ciencias Médicas. 1ra. Edición.
Moya, C. (2017). La formación de la competencia de marketing en estudiantes de Economía. Tesis doctoral. Holguín. Universidad de Holguín, 110 pág.
Oficina Nacional de Estadística e Información de Cuba. El envejecimiento de la Población. Cuba y sus territorios 2020. [en línea]. Edición julio 2021. La Habana. Centro de Estudios de Población y Desarrollo. 2021. [consultado 23 de diciembre 2021]. Disponible en: http://www.onei.gob.cu
RONQUILLO, L. Competencias profesionales: Desafíos en el proceso de formación profesional. Revista Opuntia Brava. [en línea]. (http://opuntiabrava.ult.edu.cu ) 11 (Especial), 2019. [consultado 27 de diciembre 2021]. DOI: 10.35195/ob.v11iEspecial.653
SALAS, R. Evaluación y certificación de competencias laborales en el Sistema Nacional de Salud. Revista de Educación Médica Superior. [en línea]. https://www.ems.sld.cu/index.php/ems/articcle/view/1570 28 (1). 2014. [consultado 20 de diciembre 2021].
TEJEDA, R. Las competencias y su relación con el desempeño y la idoneidad profesional. Revista Iberoamericana de Educación. [en línea]. (https://rielce.org) 55 (4, especial). 2011. [consultado 28 de diciembre 2021]. Doi:10.35362/rie55415u
Tejeda, R. y Sánchez, P. (2012). La formación basada en competencias profesionales en los contextos universitarios. Manta. Ecuador. Editora Mar Abierto, 2da Edición.
Zaragoza, N. (2021). La formación laboral del licenciado en educación construcción desde la Disciplina Principal Integradora. Tesis doctoral. Holguín. Universidad de Holguín, 120 pág.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Científica de FAREM-Esteli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.