Environmental education procedure for the training of Food Processing Technicians. Universidad de Holguín, Cuba

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/farem.v11i43.15142

Keywords:

Food processing, vocational training process, environmental education, procedure

Abstract

Food processing in national and international cuisine with a hygienic-environmental approach should be oriented to sustainable development as an essential factor. However, insufficiencies are evidenced in the professional training of second year students of medium technician in food processing of the polytechnic center "José Ávila Serrano" of Gibara municipality, in Holguín province, Cuba; associated to the limited sensitivity, perception, knowledge and environmental behavior, which allows them to minimize the impacts generated by the application of technological work methods and the generation of innovative alternatives. As a solution to this problem, the article proposes a procedure for the promotion of environmental education in the technical training of these students, taking advantage of the educational potential of the content of the academic and labor components of the specialty, from the unity between instruction, education and professional growth. These results are based on the principles of Professional Pedagogy, on the model of the competent worker and on the professional learning method based on tasks and projects, from the use of a set of theoretical, empirical and statistical methods that allow demonstrating the contribution to the improvement of labor performance from the professional training process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, L. A., Cruz, M. A. y Ronquillo, L. E. (2021). La formación profesional del trabajador. Editorial Libro Mundo, Manta, Ecuador. https://editoriallibromundo.wordpress.com/editorial-libro-mundo/colecciones/educacion-contemporanea/la-formacion-profesional-del-trabajador/

Alonso, L. A., Cruz, M. A. y Ronquillo, L. E. (2022). Enseñanza – aprendizaje profesional para formar trabajadores competentes. Editorial Libro Mundo, Manta, Ecuador.https://editoriallibromundo.wordpress.com/editorial-libro-mundo/colecciones/educacion-contemporanea/ensenanza-aprendizaje-profesional-para-formar-trabajadores-competentes/

Alonso, L. A.; Cruz, M. A., Olaya, J. (2020). Dimensiones del proceso de enseñanza – aprendizaje para la formación profesional. Revista Luz (19), 2, 7-29. Disponible en: http://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1032

Álvarez, C. (1999). La Escuela en la Vida (Didáctica). Recuperado de: https://www.conetadel.org

Cerezal, J.; Mezquita, J.; Ramírez, U.; Valledor, R. y Ruiz, A. (2006). Metodología de la investigación y la calidad de la educación. [Soporte magnético]. Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño, Cuba

CITMA, (2017). Folleto de Enfrentamiento al Cambio Climático en la República de Cuba. Tarea Vida http://www.contraloria.gob.cu/documentos/noticias/folleto%20tarea%20vida.pdf

CITMA. Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente. (2016). Estrategia Nacional de Educación Ambiental 2016-2020 Cuba. Soporte magnético. Centro de Información, Gestión y Educación Ambiental. Cuba.

Constitución de la República de Cuba (2019). Artículo 11. El medio ambiente y los recursos naturales del país PDF.

Cortijo, R. (1996). Didáctica de las ramas técnicas: una alternativa para su desarrollo. Soporte digital. Instituto Superior Pedagógico para la Educación Técnica y Profesional Héctor A. Pineda Zaldívar, La Habana

Díaz, L., Carrete, D. E. y Reyes, L. A. (2021). Proceso de educación ambiental en la Disciplina Bases Biológicas: una propuesta para su perfeccionamiento. Revista Luz, 20 (1), 94-102. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1089

Driggs, G. (2015). La educación ambiental para el desarrollo sostenible en el proceso de educación técnico profesional continua del técnico medio en Mecánica Industrial. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas Holguín.

Espinosa, A. y Videaux, S. (2018). La cultura ambiental en la carrera de Medicina. Revista Cubana Educación Superior, 2 (3) 141-150. http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v37n2/rces11218.pdf

La Rosa, R. (2009). La educación ambiental de los estudiantes técnicos medios en Construcción Civil. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas, Holguín.

Martínez, C. M. (2004). La educación ambiental para el desarrollo del trabajo comunitario en las instituciones educativas. (Tesis de doctorado). Universidad en Ciencias Pedagógicas Holguín.

Mendoza, E. Y., Boza, J. A. y Escobar, H. (2019). Educación ambiental y la práctica de valores de los estudiantes universitarios. Revista de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, IV (2), 25-40. https://doi.org/10.33936/cognosis.v4i2.1837

Ministerio de Educación MINED (2009). Resolución Ministerial 109/09 Planes y programas de estudio por familias de especialidades de la ETP. Soporte magnético. La Habana, Cuba.

Prosser, G. y Romo, I. (2019). Investigación en educación ambiental con menores en Iberoamérica: una revisión bibliométrica de 1999 a 2019. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24 (83),1027-1053.http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662019000401027&lng=es&tlng=es

Prosser, G., Arboleda, J. C. y Bonilla, N. (2020). Educación para el cambio climático y saberes ambientales en declaraciones del alto segmento de la COP25. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 25 (87) 873-899.http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sciarttext

Santos, I. C., Pérez-Borroto, T. E., Llopiz, K., Fernández, R., Amador, E. L., Díaz, P. L. Alí, E. A. Laportilla, N. D, y Betancourt, M. (2019). Sistematización de resultados científicos para el perfeccionamiento de la educación ambiental para el desarrollo sostenible en el Sistema Nacional de Educación. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 9 (3), 185-188. http://www.revistaccuba.cu/index.php/revacc/article/view/697/715

Sosa, M. I, Guzmán, C. y Pérez, R. (2018). La educación ambiental en la formación sociohumanista del ingeniero agrónomo. Revista Opuntia Brava, 10 (3), 1-13. http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/es/165-numeros/vol10/vol10num1/753-vol10num1art16

Velázquez. D. (2011). Los valores ambientales profesionales en la formación del técnico medio en Mecanización Agropecuaria. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencia Pedagógicas de Holguín.

Velázquez, V. A., Alonso, L. A. y Leyva, P. A. (2021). Desarrollo de la responsabilidad ambiental como cualidad de la formación laboral del residente en Bioestadística durante la educación en el trabajo. Ponencia presentada al 14 Taller Nacional de Medio Ambiente y Desarrollo Sostenible. Universidad de Holguín. Cuba.

Vigostky, L. (1987). Pensamiento y lenguaje. La Habana: Pueblo y Educación.

Zúñiga, L. M., Cruz, M. A. Vélez, A. G. Macías, T. Y., Mera, C. y

Rodríguez, Y. P. (2021). A method for the application of project-based learning in professional pedagogy. Palarch’s Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology 18 (9). https://archives.palarch.nl/index.php/jae/article/view/9444

Published

2022-11-09

Issue

Section

EDUCATION SCIENCES

Most read articles by the same author(s)