Didactic model of labor formation of the students of Bachelor’s Degree in Education Construction from the Main Integrative Discipline (MID), University of Holguin, Cuba

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/farem.v11i41.13888

Keywords:

Didactic model, labor formation, integrative main discipline, labor qualities

Abstract

The Discipline Investigative Labor Formation, which integrates the Study Plan of the Bachelor`s Degree in Education Construction, is recognized as a Main Integrative Discipline (MID), and guiding the formation process of the professional with a broad profile. The present research arises from the need to solve the inadequacies of the professional teaching-learning process of the Main Integrative Discipline, which limits the labor formation of the students in their performance, from the conception of a didactic model of labor formation from this discipline. Scientific research methods were used, such as: analysis-synthesis, induction-deduction, modeling and structural systemic, which allowed designing the didactic model of labor formation from the MID. The Authors propose the didactic model of labor formation of the students of the Bachelor’s Degree in Education from the MID for the development of their labor qualities. The present study responds to the institutional project Improvement of the didactic of the technical sciences of the careers of Civil Engineering and Bachelor of Education in Construction and is part of the results of the doctoral thesis of the main authors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu, R. & Soler, J. (2015). Didáctica de la Educación Técnica y Profesional. Tomo I. Editorial Pueblo y Educación. Cuba.

Alonso, L., Leyva, A. & Mendoza, L. (2016). “Concepción de la formación laboral en estudiantes de carreras universitarias”. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE). Vol. 4, No 2, 2016, 101-112. Ecuador. http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/issue/view/153

Escalona, M. (2007). El uso de recursos informáticos para favorecer la integración de contenidos en el área de ciencias exactas del preuniversitario. [Tesis de doctorado, Universidad de Holguín, 120 p.]. Cuba. Repositorio Institucional UN. https://repositorio.uho.edu.cu/jspui/handle/uho/5136Tejeda

Horruitiner, P. (2006). La universidad cubana: El modelo de formación. Editorial Pueblo y Educación. Cuba.

Infante, A, Leyva, A & Mendoza, L. (2013). Concepción general de la formación laboral en la educación superior pedagógica. CENFOLAB. Universidad de Ciencias Pedagógicas José de La Luz y Caballero. Holguín, Cuba. Manuscrito no publicado.

Martínez, O. (2011). La formación laboral del Técnico Medio en Construcción Civil a través del proceso pedagógico profesional de la asignatura fundamentos del diseño estructural. (Tesis de doctorado, Universidad de Holguín, 120 p.). Cuba. Repositorio Institucional UN. http://eduniv.reniv.edu.cu/index.php?page=3&id=828&db

MES. (2016). Plan de Estudio E. Carrera Licenciatura en Educación Construcción. La Habana, Cuba

MES. (2018). Resolución 2/18 “Reglamento de trabajo docente y metodológico de la educación superior”. Gaceta Oficial No. 65 Ordinaria de 21 de junio de 2018: (GOC-2018-460-O25). La Habana, Cuba.

Valle, A. (2007). Metamodelos de la investigación Pedagógica. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. Cuba. Manuscrito no publicado.

Zaragoza, N., Cruz, M. & Alonso, L. (2021). “Tendencias manifestadas por la evolución histórica de la Disciplina Principal Integradora (DPI) de la Licenciatura en Educación Construcción”. Revista científica FAREM Estelí. Año 10. Enero-Marzo. Número 37. Nicaragua. https://doi.org/10.5377/farem.v0i37.11217

Zaragoza, N., Cruz, M. & Martínez, O. (2021). “Las construcciones rurales en la formación laboral de los estudiantes desde la Disciplina Principal Integradora”. Agrisost, Vol. 27, No. 1, enero-abril 2021: 1-7. Camagüey. Cuba https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/agrisost/article/view/e3355

Zaragoza, N. (2021). Formación laboral del Licenciado en Educación Construcción desde la Disciplina Principal Integradora. (Tesis de doctorado, Universidad de Holguín, 120 p.). Cuba. Repositorio Institucional UN. http:/repositorio.uho.cu/xmlui/handle/uho/6934

Published

2022-04-04

Issue

Section

EDUCATION SCIENCES

Most read articles by the same author(s)