The didactic conception of the inverted classroom for professional formation of workers

Authors

  • Luis Aníbal Alonso Betancourt Universidad de Holguín, Cuba
  • Miguel Alejandro Cruz Cabezas Universidad de Holguín, Cuba
  • Eliset Parente Pérez Universidad de Ciencias Médicas de Holguín, Cuba
  • Yanett del Cerro Campano Universidad de Ciencias Médicas de Holguín, Cuba

DOI:

https://doi.org/10.5377/farem.v0i37.11217

Keywords:

Professional formation, inverted classroom, didactic conception

Abstract

A didactic conception of the inverted classroom for the professional formation of workers is presented. It proposes the concept of professional formation in the inverted classroom, its premises, the principle of professional transferability, and the alternative and interactive method of appropriation content of professionalized based on projects, which integrate to the presential modality with virtual modality based on the link between the academic, the labor, and the investigative. It is based on professional pedagogy, distance education, and the relationship between instruction, education, professional growth. The methods of document review, system approach, direct observation in the field, pedagogical pre-experiment, and the chi-square statistical test (X2) are used. The favorable impacts on the development of professional competencies were observed in a sample of 100 university students in Holguin, Cuba with the application of the result. It can be generalized to any worker formation center with flexibility and adaptability to the characteristic of these entities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu, R. y León, M. (2007). Fundamentos básicos de la Pedagogía Profesional. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Aguayo, M., Bravo, M., Nocetti, A., Concha, L. Y Aburto, R. (2019). Perspectiva estudiantil del modelo pedagógico flipped classroom o aula invertida en el aprendizaje del inglés como lengua extranjera. Revista de Educación 43 (1). DOI: http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v43i1.31529

Alonso, L. A., Cruz, M. A., Olaya, J. (2020). Dimensiones del proceso de enseñanza – aprendizaje para la formación profesional. Revista Luz (19), 2, 7-29. Disponible en: http://www.luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1032

Alonso, L. A., Moya, C. A., Vera, M. D., Corral, J. y Olaya, J. (2020). Vínculo universidad – empresa: vía para la formación profesional del estudiante. Revista Espacios, 41 (13), 14-23. Recuperado de: https://www.revistaespacios.com/a20v41n13/20411314.html

Bergmann, J. & Sams, A. (2012). Flip your classroom: Reach every student in every class every day. Washington DC: International Society for Technology in Education

Fernández, D. y Guerra, M. D. (2016). Aprendizaje inverso en formación profesional: opiniones de los estudiantes. INNOEDUCA.International Journal of Technology and Educational Innovation, 2 (1), 29-37. DOI: http://dx.doi.org/10.20548/innoeduca.2016.v2i1.1048

Gaviria, D. y Valencia, A. (2019). Percepción de la estrategia aula invertida en escenarios universitarios. Revista Mexicana de Investigación Educativa 24 (81). Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7135277

González, M. O. y Huerta, P. (2019). Experiencia del aula invertida para promover estudiantes prosumidores del nivel superior. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia 22 (2), DOI: https://doi.org/10.5944/ried.22.2.23065

Hernández R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: EDAMSA IMPRESIONES S.A. de C.V. (5ta Edición).

Hernández, C. y Tecpan, S. (2017). Aula invertida mediada por el uso de plataformas virtuales: un estudio de caso en la formación de profesores de física. Revista Estudios Pedagógicos 43 (3). DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000300011

La Madriz, J. J. y Mendoza, D. (2018) Representación social que le confieren

los estudiantes de la UNIB.E al método de Aula Invertida. Revista Espacios 39 (52). Recuperado de https://www.revistaespacios.com/a18v39n52/a18v39n52p10

Martins, E. R. y Gouveia, L. (2019). ML-SAI: Modelo pedagógico fundamentado na sala de aula invertida destinado a atividades de m-learning. Revista Espacios 39 (52). Recuperado de https://www.revistaespacios.com/a19v40n36/a19v40n36p19

Ministerio de Educación Superior (MES) (2016). Modelo de educación a distancia de la Educación Superior Cubana. Centro Nacional de Educación a Distancia, La Habana, Cuba.

Nuñez, J. A. y Merchor, G. A. (2020). Modelo andragógico aula invertida en la asignatura “Histotecnología III.” Universidad de Carabobo. Valencia, Venezuela, Revista Científica De FAREM-Esteli, (33), 3-11. DOI: https://doi.org/10.5377/farem.v0i33.9604

Pérez, V., Jordán E.P. y Salinas, L. (2020). Didáctica del aula invertida y la enseñanza de física en la universidad técnica de Ambato. Revista Mikarimin. Revista Científica Multidisciplinaria. VI (1). Recuperado de http://45.238.216.13/ojs/index.php/mikarimin/article/view/931

Puebla, J. (2019). El aula invertida en los ciclos formativos de grado medio y superior. Tesis de maestría en Docencia en Línea. Catalunya, Universidad Oberta, 32 p.

Quiroga, A. (2015). Observatorio de Educación. Definición de Aula Invertida. Obtenido de http://crear.poligran.edu.co/?p=1177

Salas, F. J. y Sánchez, E. (2017). Revisión de experiencias Flipped Classroom en Formación Profesional. Málaga: UMA Editorial.

Salas, R. y Lugo, J. L. (2019). Impacto del aula invertida durante el proceso

educativo superior sobre las derivadas considerando la ciencia de datos y el aprendizaje automático. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 8(1), 147-170 DOI:

https://doi.org/10.21071/edmetic.v8i1.9542

Sánchez, E., Sánchez, J. y Ruiz, J. (2018). Percepción del alumnado universitario respecto al modelo pedagógico de clase invertida. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 11 (23), 151-168. DOI: http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.m11-23.paur

Santiago, R. y Bergmann, J. (2018). Aprender al revés: Flipped learnings 3.0 y metodologías activas en el aula. Barcelona: PAIDOS Educación, 1ra Edición.

Torres, C. (2019). Aula invertida: una historia de vida profesional. Revista Educación y Sociedad 17 (2). Recuperado de http://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/1338

Tourón, J. y Santiago, R. (2015). El modelo Flipped Learning y el desarrollo del talento en la escuela. Revista de Educación, 368, 196-231. DOI: http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2015-368-28

Vidal, M., Rivera, N. M., Nolla, N., Morales, I. R. y Vialart, M. N. (2016). Aula invertida, nueva estrategia didáctica. Revista Educación Médica Superior 30 (3). Recuperado de http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/855

Villavicencio, E. (2017). ¿Cómo realizar la prueba chi-cuadrado con Excel? Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/319879609_COMO_REALIZAR_LA_PRUEBA_CHI_CUADRADO_CON_EXCEL

Published

2021-03-25

Issue

Section

EDUCATION SCIENCES

Most read articles by the same author(s)