Responsibility as a value in the formation of the Cuban doctor

Authors

  • Yanett del Cerro Campano Universidad de Ciencias Médicas de Holguín, Cuba
  • Miguel Alejandro Cruz Cabezas Universidad de Holguín, Cuba
  • Luis Anibal Alonso Betancourt Universidad de Holguín, Cuba
  • Libys Martha Zúñiga Igarza Universidad de Holguín, Cuba

DOI:

https://doi.org/10.5377/farem.v0i37.11214

Keywords:

Responsibility, values, formation, Cuban doctor

Abstract

The formation process of students has acquired great importance in Cuban Universities. It is a continuous process aimed to achieve higher levels in the education of the professional, to obtain increasingly competent universities graduated, committed to their country and development, in correspondence with the necessities of each locality as the teaching of medicine. In this profession, the construction of values such as responsibility is basic. The humanistic nature suggested by the practice of medicine requires men and women who are completely identified with the health problems that occur in their community, country, and the world and they are fully available to provide their services and scientific knowledge when and under the conditions that are requested. Such a challenge can only be assumed and fulfilled by people with relevant moral qualities. The formation of moral values in general and in particular responsibility, cannot be work spontaneity, it is required then for the achievement of such an effort, to insert the student who is studying medicine in an educational context that is characterized by their academic, labor and research excellence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, L. A., López. M. y Dorrego, M. (2019). El aprendizaje de los estudiantes mediante el desarrollo de proyectos formativos. Capítulo: Ciencias Pedagógicas. Libro: Ciencia e Innovación Tecnológica. Cuba: Editorial Academia Universitaria – Opuntia Brava. Recuperado de http://www.edacunob.ult.edu.cu/xmlui/handle/123456789/116

Alonso L. A, Leyva, A. P, y Mendoza, L. (2018). El aprendizaje mediante el desarrollo de proyectos formativos. Curso pre evento Pedagogía, 2019. [Soporte magnético. CD]. No publicado. Ministerio de educación, Holguín, Cuba.

Alonso, L. A, Cruz, M. A. y Ronquillo, L. (2020), El proceso de enseñanza – aprendizaje profesional. Un enfoque actual para la formación del trabajador. Editorial Mar y Trinchera: Manta, Ecuador

Castro, F (1979): Discurso pronunciado en el acto de graduación del destacamento pedagógico “Manuel Ascunce Domenech”, teatro “Karl Marx”, 13 de julio de 1979.

Cruz, M. (2010): “Las Escuelas Politécnicas Cubanas y el proceso de formación de las competencias profesionales. Una visión desde las concepciones filosóficas de José Martí en torno a la educación”. Disponible en: http://www.eumed.net/rev/ced/19/cfc.htm

Fabelo, J. R. (2016): Práctica, conocimiento y valoración. Ed: Ciencias Sociales. La Habana. 235 p.

Martí José (1976): Ideario Pedagógico. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Cuba

MES (2019). Plan de Estudio E. Carrera de Medicina. Ministerio de la Educación. República de Cuba.

MES (2018): Resolución No 2/2018. Reglamento del Trabajo Metodológico para la Educación Superior en Cuba. Gaceta Oficial de la República de Cuba.

Vitier, C. (2002): Martí en la Universidad. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana.

Published

2021-03-25

Issue

Section

EDUCATION SCIENCES

Most read articles by the same author(s)