Responsibility as a value in the formation of the Cuban doctor
DOI:
https://doi.org/10.5377/farem.v0i37.11214Keywords:
Responsibility, values, formation, Cuban doctorAbstract
The formation process of students has acquired great importance in Cuban Universities. It is a continuous process aimed to achieve higher levels in the education of the professional, to obtain increasingly competent universities graduated, committed to their country and development, in correspondence with the necessities of each locality as the teaching of medicine. In this profession, the construction of values such as responsibility is basic. The humanistic nature suggested by the practice of medicine requires men and women who are completely identified with the health problems that occur in their community, country, and the world and they are fully available to provide their services and scientific knowledge when and under the conditions that are requested. Such a challenge can only be assumed and fulfilled by people with relevant moral qualities. The formation of moral values in general and in particular responsibility, cannot be work spontaneity, it is required then for the achievement of such an effort, to insert the student who is studying medicine in an educational context that is characterized by their academic, labor and research excellence.
Downloads
References
Alonso, L. A., López. M. y Dorrego, M. (2019). El aprendizaje de los estudiantes mediante el desarrollo de proyectos formativos. Capítulo: Ciencias Pedagógicas. Libro: Ciencia e Innovación Tecnológica. Cuba: Editorial Academia Universitaria – Opuntia Brava. Recuperado de http://www.edacunob.ult.edu.cu/xmlui/handle/123456789/116
Alonso L. A, Leyva, A. P, y Mendoza, L. (2018). El aprendizaje mediante el desarrollo de proyectos formativos. Curso pre evento Pedagogía, 2019. [Soporte magnético. CD]. No publicado. Ministerio de educación, Holguín, Cuba.
Alonso, L. A, Cruz, M. A. y Ronquillo, L. (2020), El proceso de enseñanza – aprendizaje profesional. Un enfoque actual para la formación del trabajador. Editorial Mar y Trinchera: Manta, Ecuador
Castro, F (1979): Discurso pronunciado en el acto de graduación del destacamento pedagógico “Manuel Ascunce Domenech”, teatro “Karl Marx”, 13 de julio de 1979.
Cruz, M. (2010): “Las Escuelas Politécnicas Cubanas y el proceso de formación de las competencias profesionales. Una visión desde las concepciones filosóficas de José Martí en torno a la educación”. Disponible en: http://www.eumed.net/rev/ced/19/cfc.htm
Fabelo, J. R. (2016): Práctica, conocimiento y valoración. Ed: Ciencias Sociales. La Habana. 235 p.
Martí José (1976): Ideario Pedagógico. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Cuba
MES (2019). Plan de Estudio E. Carrera de Medicina. Ministerio de la Educación. República de Cuba.
MES (2018): Resolución No 2/2018. Reglamento del Trabajo Metodológico para la Educación Superior en Cuba. Gaceta Oficial de la República de Cuba.
Vitier, C. (2002): Martí en la Universidad. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Científica de FAREM-Esteli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.