Repository of audiovisual resources for the subject Structural Mechanics Modeling of Structures
DOI:
https://doi.org/10.5377/farem.v11i3.14909Keywords:
Repositories, teaching media, audiovisual resources, teaching and professional learningAbstract
This research focuses on one of the problems that has the greatest impact on the professional training process of the Civil Engineer; it refers to the professional teaching-learning process of the subject Mechanical Modeling of Structures conceived in the Plan E of the Civil Engineering career. The use of educational technologies has a very favorable impact on the curricular process of the basic and general subjects, and particularly on the technical disciplines, in the conception of the curricular design of the program of the subject Mechanical Modeling of Structures for the Study Plan D of this career at the University of Holguin, the use of audiovisual resources with didactic purposes was not up to its formative potentialities, which did not favor the curricular dynamics of the same. It was assumed the purpose of creating a repository of audiovisual resources to favor the professional teaching-learning process of the subject Structural Mechanics Modeling for Plan E of the Civil Engineering career at the University of Holguin. The achievement of the proposed purpose was possible due to the application of scientific research methods of theoretical, empirical and mathematical-statistical nature.
Downloads
References
Adame, A. (2009). Pedagogía de los medios audiovisuales ‘‘Los Medios audiovisuales en el aula’’. C/Recogidas N0 45 - 60 A 18005. Granada. ISSN 1988 – 6047. Consultado en Internet en enero de 2020.
Alonso, L., A. Cruz, M., A. & Ronquillo, L. E. (2020). El proceso de enseñanza aprendizaje profesional: un enfoque actual para la formación del trabajador. Editorial Mar y Trinchera. Manta – Manabí – Ecuador.
Alonso, L., A. Cruz, M., A. & Olaya, J. J. (2020). Dimensiones para el proceso de enseñanza – aprendizaje para la formación profesional. Revista Luz. Año XIX. (2), pp. 17-29. Recuperado de: http://luz.uho.edu.cu/articulospdf/edicion53/6katia.pdf
Ames, P.P (2019). El uso de materiales audiovisuales y recursos digitales en la docencia universitaria: una experiencia de innovación a nivel de posgrado en Perú. Revista de Docencia Universitaria (REDU), Vol. 17 (1), enero – junio 167 – 182. ISSN 1881 – 4592.
Barreto, I., Rodríguez, M del Toro. y Riquenes, A. (2009). Tecnología Educativa: dos modelos para la acción del maestro. Curso – 22. Congreso Internacional Pedagogía 2009. Palacio de las Convenciones de La Habana. Sello Editor Educación Cubana. MINED. ISBN: 958 – 979 – 18 - 0430 – 3.
Bravo, (2004). Los Medios de Enseñanza: Clasificación, selección y aplicación. Revista de Medios y Educación. Nº 24 Julio 2004 pp. 113-124
Cano, Y. (2018). Programa de la asignatura Modelación Mecánica de Estructuras II para la carrera de Ingeniería Civil. Departamento de Construcciones. FACING. Universidad de Holguín.
Colom, A. Salinas, J. y Sureda, J. (2018) Tecnología y medios educativos. Madrid, Cincel Kapelusz
Cano, Y. (2017). Programa de la asignatura Modelación Mecánica de Estructuras I para la carrera de Ingeniería Civil. Departamento de Construcciones. FACING. Universidad de Holguín.
Cruz, M., A., Zaragoza, N., I., Zúñiga, L., I., González, H. & Dotres, S. (2019). Problemas actuales de la Didáctica de las Ciencias de la Construcción. Ponencia presentada en la 9na Conferencia Científica Internacional de la Universidad de Holguín.
Cruz, M. A. (2003). Metodología para mejorar el nivel de formación de las habilidades profesionales que se requieren para un desempeño profesional competente en la especialidad Construcción Civil. Tesis inédita presentada en Opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. UCP ‘‘José de la Luz y Caballero’’. Holguín. Cuba.
Donovan C.P. (2016). Using Media Clips with the Visual/Virtual Generatin: We are Doing it Backwards. Business Educatin Innovatin Journal, 8(2), 92-103.
MES (2018): Resolución No 2/2018. Reglamento del Trabajo Metodológico para la Educación Superior en Cuba. Gaceta Oficial de la República de Cuba.
MES (2018): Plan de Estudio E. Carrera Ingeniería Civil. La Habana. Cuba.
MES (2007). Plan de Estudio D. Carrera de Ingeniería Civil. La Habana. Cuba.
MES (1990). Plan de Estudio C. Carrera de Ingeniería Civil. La Habana. Cuba
Repetto, E. & Calvo, J. R. (2003). La utilización de los recursos audiovisuales en la enseñanza universitaria. Revista El Guiniguada. No. 23. Universidad de Las Palmas. España.
Sevilla, B. S. (2013). Recursos audiovisuales y educación. Revista Cuadernos de Documentación Multimedia. Vol 24. Año 2013. Recuperado de http:/dx.doi.org/10.5209/rev_CDMU.2013.v24.46367
Urbina, M. O. (2019). Programa de la asignatura Modelación Mecánica de Estructuras I para la carrera de Ingeniería Civil. Departamento de Construcciones. FACING. Universidad de Holguín
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Científica de FAREM-Esteli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.